آیت الله مصباح یزدی: شناسایی ارزش‌های صحیح در قلمرو امور بانوان، پیدا کردن راه تقویت انگیزه خانم‌ها برای رعایت این ارزش‌ها، و شناسایی و مقابله با آسیب‌هایی که مانع راه است از ضرورت‌های فعالیت‌ برای اصلاح امور بانوان در کشور است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اولین قدم را اعتقاد راسخ به وجود ارزش‌های ثابت در دین دانست و گفت: باید اولویت‌ها بررسی و بر اساس آنها فعالیت‌ها صورت گیرد؛ ابتدا باید در پی تأمین اهداف بنیادی بود و سپس به دیگر نیازها و اهداف توجه کرد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم در دیدار با معاون رئیس جمهور و ریاست مرکز امور زنان و خانواده و اعضای این مرکز، با اشاره به بالندگی انقلاب اسلامی و پیشرفت‌های آن در این سه دهه گفت: یكی از حركت‌هایی كه در دولت نهم و دهم شتاب گرفته حرکت رو به رشد بانوان کشور بر اساس ارزش‌های اسلامی است.
علامه مصباح یزدی ادامه داد: بدون شك در كشور ما مانند دیگر كشورها نسبت به امور زنان كمبودهای بسیاری وجود دارد و باید مسائلی همچون آسیب‌های اجتماعی زنان، كاستی در احقاق حقوق بانوان، و گرایش‌های افراطی– تفریطی دربارة فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی بانوان بررسی و در جهت حل مشكلات برنامه‌ریزی شود.
عضو مجلس خبرگان رهبری مسائل متعددی از امور مربوط به بانوان را نیازمند تحقیق و بررسی دانست و گفت: اولین مسأله‌ای كه باید حل شود این است كه معیار خوب و بد شناخته شود.
این استاد اخلاق، گرایش غالب جوامع را گرایش اخلاقی پوزیتویستی دانست و گفت: در این گرایش ارزش‌ها تابع سلایق مردم است و آن‌چه مردم بپسندند به عنوان ارزش تلقی می‌شود.
وی با بیان نمونه‌هایی از آثار شوم این نوع نگاه گفت: وقتی در كشور پیشرفته‌ای چون آلمان وزیر خارجه همجنس‌باز با یك مرد دیگر ازدواج كرده و صدراعظم آلمان نیز رسما به او تبریك می‌گوید، عمق انحرافات مشخص می‌شود و باید توجه داشت كه تغییر گرایش‌ها در این نوع نظام‌ها تغییر ارزش‌ها را در پی خواهد داشت و عملا ارزش‌ها به خواست عمومی کاسته شده و هیچ ارزش ثابتی وجود نخواهد داشت.
علامه مصباح یزدی ادامه داد: خواه ‌ناخواه موج این نوع گرایشات به جامعه ما نیز سرایت كرده و می‌كند، مگر این كه در مقابل این حركت انحرافی كه ظاهرا طبیعی نیز به نظر می‌رسد، سد محكمی بر اساس وحی و عقل ایجاد شود.
آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: برای این‌كه بتوان جامعه را به سوی كمال سوق داد باید معیاری برای خوب و بد و ارزش و ضدارزش وجود داشته باشد و در غیر این صورت این فرهنگ، جامعه ما را نیز در بر خواهد گرفت و عواقبی در پی خواهد داشت كه حتی فكر آن نیز برای ما دشوار است، به خصوص كه تلاش زیادی برای یکسان‌کردن فرهنگ‌ها در جهان صورت می‌گیرد و استكبار در حال نابود كردن خرده فرهنگ‌ها و فرهنگ‌های اقلیتی است.
عضو مجلس خبرگان رهبری اولین قدم را اعتقاد راسخ به وجود ارزش‌های ثابت در دین دانست و گفت: هنوز عده‌ای هستند كه گمان می‌كنند آنچه در اسلام و قرآن به عنوان خوب و بد معرفی شده، بازتابی از ارزش‌ها در همان زمان بوده و تاریخ مصرف آن گذشته است و جالب آن‌كه گاهی برای اثبات مدعای خود به سخن امام خمینی(ره) مبنی بر لزوم در نظر گرفتن شرایط زمانی و مكانی استدلال می‌كنند، در حالی‌كه با مغالطه، ریشه تفكر ایشان را نشانه رفته و در نقطه مقابل امام (ره) قرار گرفته‌اند.
علامه مصباح یزدی با اشاره به ضرورت فعالیت‌های بنیادین برای اصلاح وضع بانوان خاطرنشان كرد: در مرحله اول باید ارزش و ضدارزش مشخص شده و ملاك آن تبیین گردد كه بر اساس اعتقاد ما ارزش‌ها همان‌هایی هستند كه اسلام معرفی می‌كند و در مرحله بعد شیوه‌ای اتخاذ شود كه در افراد انگیزه پیمودن مسیر ارزش‌ها تقویت شود و از سویی نیز آسیب‌های اجتماعی مربوط به بانوان شناسایی و با آن‌ها مقابله شود.
علامه مصباح یزدی با بیان این‌كه باید اولویت‌ها بررسی و بر اساس آنها فعالیت‌ها صورت گیرد، گفت: باید ابتدا در پی تأمین اهداف بنیادی بوده و سپس به دیگر نیازها و اهداف توجه کرد، همان‌طور كه اگر فردی مشرف به مرگ است، نیازی به اصلاح ظاهری ندارد، بلكه باید چاره‌ای برای رهایی وی از مرگ اندیشید، سپس در صورت زنده‌ماندن، می‌توان ظاهر او را نیز اصلاح كرد. چه بسا برخی كارهای بنیادی چنین نقشی را دارد كه اگر انجام نشود نسل آینده به هلاكت خواهد رسید و به همین دلیل باید در اولویت قرار گیرد.
گفتنی است این جلسه هفدهم مهرماه سال جاری در سالن تشریفات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.
 

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...