آیت الله مصباح یزدی: امر به معروف و نهی از منكر عملی و با اعمال قدرت، وظیفه نیروی انتظامی است

علامه مصباح یزدی گفت: امر به معروف و نهی از منكر علمی وظیفه روحانیت است، یعنی روحانیت باید با آگاهی‌بخشی از راه سخنرانی و نوشتن كتاب و مقاله امر به معروف و نهی از منكر كند، اما امر به معروف و نهی از منكر عملی با قدرت...

علامه مصباح یزدی گفت: امر به معروف و نهی از منكر علمی وظیفه روحانیت است، یعنی روحانیت باید با آگاهی‌بخشی از راه سخنرانی و نوشتن كتاب و مقاله امر به معروف و نهی از منكر كند، اما امر به معروف و نهی از منكر عملی با قدرت، وظیفه نیروی انتظامی است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با جمعی از فرماندهان نیروی انتظامی، با تأكید بر لزوم استفاده از فرصت‌ها گفت: گاهی در برهه‌ای از تاریخ یك امت شرایطی به وجود می‌آید كه ارزش استفاده از آن‌ از چند قرن ‌هم بیشتر است.
علامه مصباح خاطر نشان كرد: در عمر امت ما حادثه‌ای اتفاق افتاده كه به غیر از زمان حضرت رسول اكرم و ائمه معصوم صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین بی‌نظیر است، اما از آنجا كه ما خودمان در جریان اتفاقات انقلاب بودیم ارزش آن را درک نکردیم و نمی‌دانیم چه آثار و بركاتی در تاریخ داشته و خواهد داشت.
وی در ادامه گفت: دشمن كینه‌توز در صدد گرفتن گوهر انقلاب اسلامی از مردم مسلمان ماست و در این راه از هیچ كاری فروگذار نیست پس اولین وظیفه ما حفظ و نگهداری از انقلاب اسلامی است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیاتی از قرآن كریم گفت: وقتی مسلمانان در مكه مورد آزار و اذیت مشركان قرار می‌گرفتند، اجازه جهاد و دفاع از خود برای آنها صادر نشد، اما پس از هجرت به مدینه و تشكیل حكومت اسلامی این اجازه صادر شد، همان‌طور كه به مسلمانان كه از زیر اسارت و بردگی مستكبران خارج شده و تشكیل حكومت داده بودند، دستور داده شد تا به اقامه نماز، كمك به فقرا و دادن زكات، امر به معروف و نهی از منكر بپردازد.
این استاد اخلاق حوزه علمیه با قدردانی از مسئولان ستاد اقامه نماز گفت: بحمدالله بعد از انقلاب اسلامی، در دو مورد اول به ویژه نماز زحمات بسیاری كشیده شده و برنامه‌ریزی خوبی شده است و مردم مسلمان نیز در این زمینه به صورت مطلوب عمل كرده‌اند.
وی با اظهار تأسف از كم‌توجهی به مسأله امر به معروف و نهی از منكر گفت: متأسفانه هنوز مسائل و حدود امر به معروف و نهی از منكر در جامعه ما روشن نیست، اما یقیناً بخشی از آن وظیفه نیروی انتظامی است، و آن در جاهایی است که امر به معروف و نهی از منكر مستلزم اعمال قدرت است. یعنی این چنین نیست كه همه مردم بتوانند در همه موارد ولو با اعمال خشونت امر به معروف كنند بلكه در این‌گونه موارد باید نیروی انتظامی به عنوان ضابط قضائی برخورد كند.
علامه مصباح یزدی ادامه داد: وظیفه روحانیت امر به معروف و نهی از منكر علمی است، و روحانیت باید با آگاهی‌بخشی از طریق سخنرانی و نوشتن كتاب و مقاله امر به معروف و نهی از منكر كند، اما امر به معروف و نهی از منكر عملی و با اعمال قدرت، وظیفه نیروی انتظامی است.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطر نشان كرد: اگر این موارد یعنی اقامه نماز، زكات، امر به معروف و نهی از منكر احیا شود، از هیچ كسی نباید هراس داشت، چرا كه خداوند وعده یاری و نصرت داده است، البته ما باید به وظیفه خود عمل كنیم تا لیاقت نصرت الهی را كسب نمائیم.
علامه مصباح یزدی با اشاره به سرگذشت پیامبران در قرآن كریم و دستور خداوند به پیامبر اسلام نسبت به پیروی از آنان گفت: تنها حضرت یونس علی‌نبیناوآله‌وعلیه‌السلام است كه خداوند پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله ‌را از پیروی از او نهی می‌كند زیرا حضرت یونس علی‌نبیناوآله‌وعلیه‌السلام وقتی آثار عذاب الهی را مشاهده كرد قوم خود را ترك كرد، در حالیكه خداوند دوست داشت حتی در لحظه نزول عذاب الهی نیز مردم را بیم دهد و به سوی خدا دعوت كند، و این اهمیت امر به معروف و نهی از منكر در همه حال را نشان می‌دهد.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه به معنای امر به معروف و نهی از منكر اشاره كرد و گفت: امر به معروف و نهی از منكر به معنای انتقام گرفتن از فرد گنهكار نیست، بلكه فردی كه قصد امر به معروف و نهی از منكر دارد، باید همچون پدر یا مادری دلسوز كه به خاطر عواقب سوء كاری فرزند خود را از آن باز می‌دارد، رفتار كند كه حتی اگر اخم كند، اخم تاكتیكی بوده و از روی انتقام نیست، یعنی فرد همراه با كنترل و تسلط، وظیفه خود را انجام می‌دهد.
این استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: امروزه با توجه به مفاسدی كه وجود دارد و سرمایه‌گذاری‌هایی كه دشمنان برای فریب جوانان پاك ما انجام می‌دهند، باید با احساس مسئولیت مراقب جوانان كشور بود.
 

آخرین محتوای سایت

راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...