آیت الله مصباح یزدی: فقط منطق قوی روشن می‌تواند فتنه فرهنگی را خنثی‌کند

پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت الله آیت الله مصباح یزدی: علامه مصباح یزدی به اهداف انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: ماهیت انقلاب اسلامی فرهنگی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصیاح یزدی، رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با مسئولان و کارکنان طرح ولایت بسیج دانشجویی به برخی از شبهات در زمینه اهداف انقلاب اشاره کرد و اظهار داشت: انقلاب ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، بین‌الملی، علمی، صنعتی و.. دارد اما روح این ابعاد فرهنگی بوده و انگیزه مردم برای انقلاب، احساس خطر نسبت به باورها و ارزش‌های اسلامی بود.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: اسلام ابعاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و... هم دارد اما همه آنها در پرتو بعد فرهنگی و ارزشی قرار دارند، بنابراین اصلی‌ترین تلاش برای رشد، حفظ و صدور انقلاب اسلامی کار فرهنگی است و توسعه افکاری که سبب ایجاد این پدیده عظیم شده، می‌تواند عامل بقا و رشد آن نیز باشد.
عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه دشمن به خوبی اهمیت و ارزش فرهنگ غنی اسلام را درک کرده است، ابراز کرد: دشمنان نیز دقیقاً فرهنگ اسلامی را مورد هجوم قرار داده‌اند و هزاران سایت و نشریه دائماً برای تضعیف مبانی اعتقادی اسلام در تلاشتند و همه فعالیت‌هایشان در تضعیف مبانی شیعه و تضعیف روحانیتی که حافظ این مبانی و افکار و ارزش‌هاست خلاصه می‌شود.
وی با اشاره به کم اطلاعی نسل جدید کشور نسبت به تاریخچه، سیر فکری و عملی و تجربیات انقلاب گفت: گروهی از جوانان از طریق مطالعه حوادث گذشته یا از طریق رسانه‌ها اطلاعاتی به دست می‌آورند که کافی نیست و این موضوع ایجاب می‌کند که ما همواره در تلاش برای ارائه و نشر مبانی و اصول انقلاب باشیم.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ضمن بیان عمیق شدن دشمنی استکبار جهانی خاطر نشان کرد: تجربیات و امکانات استکبار برای مبارزه با اسلام بیشتر شده است و آنها با تمامی توان علیه اصول و بنیان‌های اسلامی موضع گرفته و سعی در تخریب آنها دارند.
آیت الله مصباح یزدی با بیان این‌که دشمنی سرسختانه استکبار و عوامل آنها تکالیفی برای ما ایجاد می‌کند و بر سنگینی وظیفه ما می‌افزاید تشریح کرد: تکالیف ایجاد شده گاهی مختص مردم، گاه مربوط به دولت و زمانی مشترک میان دولت و مردم است که جنبه‌های گوناگون نظامی، اقتصادی ، فرهنگی و ... دارند ولی به هر حال حملات نرم فرهنگی دشمن ایجاب می‌کند که ما نسبت به باورها و عقاید خود محافظت بیشتری داشته، آنها را تقویت کنیم.
عضو خبرگان رهبری انقلاب اسلامی را یک انقلاب مردمی و برخاسته از توده‌های مردم دانست و خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی بدون دخالت هیچ عامل خارجی صورت گرفت و هیچ گروه یا حزب خاصی نمی‌تواند مدعی به وجود آوردن آن باشد؛ بلکه یک حرکت خودجوش مردمی است که با رهبری امام (ره) به پیروزی رسیده است.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این‌که بار این انقلاب نیز تا آخر بر دوش همه مردم است، تصریح کرد: این انقلاب چون بر اساس دین و وظیفه شرعی بنا شده است حفاظت و دفاع از آن نیز برعهده تمامی مسلمانان عالم است و مخاطب حفظ این وظیفه شرعی و کیان اسلام همه مردم هستند و کسی مستثنی نمی‌شود.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بر اهمیت دفاع از مبانی انقلاب تأکید کرد و گفت: همه باید برای قوام نظام، رفع کمبودها، استحکام مبانی، انتقال تجارب از نسلی به نسل دیگر و افزایش تجربیات تلاش کنیم.
آیت الله مصباح یزدی وظیفه مردم را در شرایط کنونی جهان توجه بیشتر به فرهنگ دانست که نقطه آغاز و انجام انقلاب است و افزود: بدین منظور باید کارهای گسترده‌ای در سطوح و ابعاد مختلف صورت بگیرد اما اجرای برنامه‌های کوتاه مدت در مقابل خطرات فرهنگی فوری ضرورت بیشتری دارد.
عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه در فتنه سال 88 ثابت شد که دشمن برای ساقط نمودن جمهوری اسلامی برنامه‌های بلند مدت دارد، خاطرنشان کرد: مقدمات فتنه 88 دست کم از 20 سال پیش فراهم شده بود، افرادی برای این‌کار آموزش دیده بودند وکمک‌های مالی و فکری دریافت کرده بودند.
آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه از آغاز پیروزی انقلاب مسئله اسلامی شدن دانشگاه‌ها و تهاجم فرهنگی مطرح بوده است، ابراز داشت: در این زمینه‌ها توفیق چندانی حاصل نشده است که این حاصل نزدیک اندیشی است، زیرا برخی مسئولان ما به رشد لازم برا ی دیدن افق‌های دور نرسیده‌اند و حوصله طرح‌های بلند مدت را ندارند.
وی افزود: در موضوعات فرهنگی همان‌طور که باید برنامه‌های تفصیلی و عمیق داشته باشیم باید از فرصت‌ها استفاده کرده و برنامه‌های کوتاه‌مدتی نیز برای هدف‌های نزدیک داشته باشیم.
عضو خبرگان رهبری به طرح ولایت به عنوان یکی از برنامه‌های موفق فرهنگی کشور اشاره و بیان کرد: یکی از اهداف طرح ولایت توانمند ساختن دانش‌آموختگان این دوره‌ها برای آشنا نمودن توده‌های مردم با اهداف و جهت‌گیری‌های انقلاب است.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به عدم آگاهی برخی گروه‌ها و افراد نسبت به اهداف انقلاب افزود: این افراد توجهی به این‌که موتور انقلاب از دین سرچشمه گرفته است، ندارند با اینکه تکیه کلام امام اسلام بود و پیشرفت‌های علمی، اقتصادی و سیاسی نمود کوچکی از ظرفیت‌های اسلام است.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با تأکید بر نیاز نسل جوان به روشنگری در زمینه مسائل انقلاب خاطر نشان کرد: برای پایداری انقلاب و آگاهی نسل جوان باید ارزش‌ها و مبانی فکری انقلاب به صورتی جذاب تبیین شوند، یعنی سعی کنیم مبانی فکری و اعتقادی را هر چه محکم‌تر و ساده‌تر و روان‌تر و قابل‌فهم‌تر برای آن‌ها تبیین کنیم.
وی با بیان اینکه روش‌های سنتی امروزه برای بسیاری از اقشار جامعه کارآیی لازم را ندارد، بیان کرد: با به میدان آمدن کامپیوتر، اینترنت و تلفن همراه و...، نیاز جامعه به فعالیت‌های فرهنگی بسیار گسترده‌تر از زمان گذشته است، زیرا در گذشته برپایی مجالس عزای حسینی کافی بود تا کشور و جامعه را بیمه ‌کند اما در زمان حاضر این‌چنین نیست و باید با گسترش آموزش‌ها و طرح مباحث نوین اعتقادی و دینی این نقیصه‌ها را جبران کنیم.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به تأثیرگذاری شبهات بر روی نسل جوان کشور به برخی از شبهات روز اشاره کرد و گفت: این شبهات که ظاهری علمی و فلسفی دارند از طرف افرادی که خود را اسلام‌شناس معرفی می‌کنند به صورتی جذاب القا می‌شوند و برای نسل جوان و نوجوان بسیار گمراه‌کننده هستند
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) به راه کارهای مبارزه با این شبهات اشاره کرد و گفت: شبهات هنگامی که با قلم شیوا نوشته شده، چاشنی فلسفی به آن افزوده شود و با ادبیات و اشعار نیز توأم شوند، فقط منطق قوی روشن می‌تواند در برابر آنها بایستد وسخن عقلی با بیان روشن قابل فهم می‌تواند خنثی‌کننده آن باشد.
وی ضمن تاکید بر پرهیز از پاسخ‌های غیرعلمی و غیرصحیح به شبهات، اظهار داشت: اگر حرفی صحیح نباشد مغلطه‌ای در کنار سایر مغلطه‌ها می‌شود و اگر صحیح باشد اما قابل فهم نباشد، ارزش و نتیجه‌ای ندارد و باید سعی کنیم مبانی فکری را هرچه محکم‌تر و ساده‌تر به نسل جوان منتقل کنیم .
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به کلام رهبری که تأکید می‌کنند دشمن قلب جوانان ما را نشانه گرفته است، تصریح کرد: معنای نشانه رفتن قلب جوانان، مورد حمله قرار گرفتن دین و ایمان جوانان است و جلوگیری از این تخریب با سلاح و اقتصاد پیشرفته یا علم و تکنولوژی ممکن نیست بلکه به منطق صحیح برای دفاع از ارزش‌ها و پایبندی به آنها نیاز است.
 

آخرین محتوای سایت

تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...