به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیتالله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در همایش دین و رسانه، با اشاره به موضوع همایش گفت: ابتدا باید ببینیم تعریف ما از دین چیست، اگر دین را فقط به اعمال عبادی و مسایلی از این دست تعریف کنیم، کار رسانه در جذب مخاطب و نشر مسائل دینی بسیار آسان میشود و با پخش اذان و مراسم سینهزنی و عزاداری و امثال آن به این هدف دست مییابد.
وی ادامه داد: اما اگر به همه دین توجه شود مسئولیت همه مسئولین فرهنگی به ویژه صدا و سیما بسیار سنگین خواهد شد چرا كه برنامهای كه تهیه میكنند نباید تنها رضایت و خشنودی دنیوی مردم را تأمین كند، بلكه میبایست به دنبال برنامههایی برای خوشبختی ابدی مردم باشند.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، دین را دارای دو بعد نگرشها و ارزشها یا اصول و فروع دانست و اصول دین را ریشههای دین معرفی کرده، گفت: اصول دین نمادی از هستیشناسی، معرفتشناسی و انسانشناسی است و تفاوت انسان متدین با انسان بیدین در همین نگرشهاست.
وی با اشاره به نگرشهای موجود در خصوص هستیشناسی گفت: یك نوع نگرش هستی را منحصر در مادیات دانسته و هیچ اراده غیر مادی را مؤثر نمیداند، اما در نگرش دیگر هستی قائمبالغیر است و اراده دیگری در آن تأثیر دارد.
آیتالله مصباح درباره نگرشهای مربوط به انسان گفت: در یك نگرش انسان پدیدهای است كه از اسپرم به وجود میآید و پس از دوره جنینی به دنیا آمده و چند سالی زندگی میكند و نابود میشود، در حالیكه در نگرش دینی انسان موجودی مهم و شریفاست که عمری بینهایت دارد و محدود به این دنیا نیست.
وی با اشاره به بعد معرفتشناختی گفت: مسأله دیگر این است كه راههای انسان برای شناخت و معرفت چیست، كه از منظر دین راه شناخت منحصر به حواس نیست، و عقل و وحی از دیگر راههای شناخت هستند.
علامه مصباح یزدی با اشاره به حوزه ارزشها و بایدها و نبایدها به مكاتب مختلف در این خصوص اشاره كرد و گفت: دیدگاه مادیگرایانه نتوانسته معیاری برای تشخیص خوب از بد ارائه دهد و آن را امری اعتباری و قراردادی میپندارد كه خواست مردم بر آن حاكم است، یعنی یك امر تا زمانی كه مردم بخواهند خوب و هرگاه نپسندیدند بد تلقی میشود، در حالیكه دین خوبی و بدی را یك واقعیت دانسته و آنها را ثابت میداند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به احكام دینی گفت: احكام دین تنها در نماز و روزه خلاصه نمیشود، بلكه همه رفتارهای انسان در چارچوب شرع قابل ارزشگذاری است و هر رفتار اختیاری انسان دارای حكمی شرعی است.
علامه مصباح یزدی با اشاره به رابطه دنیا و آخرت از نظر دین، گفت: بر اساس آیات و روایات، زندگی حقیقی انسان در آخرت است و زندگی دنیا در مقایسه با حیات اخروی مانند مرگ تدریجی است و سعادت ابدی انسان در گرو اعمالی است كه در دوره كوتاه دنیوی انجام داده و در آخرت مجالی برای عمل كردن نیست.
آیت الله مصباح یزدی با تأكید بر اینكه در عمر كوتاه دنیا سرنوشت ابدی و بی نهایت انسان رقم میخورد، گفت: با این تعریف از دین و توجه به ریشهها و بخشهای آن، مسئولان تنها خود را در مقابل مقام مافوق مسئول نمیدانند بلكه در برابر خدا احساس مسئولیت میکنند و برنامههایی را تهیه میكنند كه در سعادت اخروی مردم مؤثر باشد.
استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: خوشبختانه در دین مبین و جامع اسلام میتوان شادی دنیوی و اخروی را با هم جمع كرد و هر دو را با هم داشت.
علامه مصباح یزدی با تاكید بر لزوم شناخت دین و شناساندن آن به دیگران گفت: امام (ره) همواره در سخنان خود، اسلام را محور سخنانش قرار میداد و شهدا نیز همانگونه كه در وصیتنامههایشان آمده است، برای اسلام جنگیدند و جان خود را فدا كردند، پس تبیین خط امام خمینی(ره)، تبیین خط اسلام است و باید مراقب باشیم و دین صحیح را كاملا بشناسیم و به دیگران بشناسانیم تا با مغالطه چیز دیگری با عنوان دین در جامعه معرفی نشود.
علامه مصباح یزدی با اشاره به مسئولیت سنگین صدا و سیما در هدایت و جلوگیری از انحراف جامعه گفت: باید با رعایت اصول روانشناسی تربیتی به گونهای مردم را با مفاهیم صحیح و جامع اسلام آشنا کرد که خواهان اسلام شوند و در اجرای احکام اسلامی بکوشند.