علامه مصباح یزدی: مهمترین وظیفه نیروی انتظامی، حفظ امنیت دینی جامعه است

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه در نظام اسلامی بالاترین امنیت، امنیت دینی است، اظهار داشت: بر اساس بینش اسلامی امنیت دینی، بالاتر و مهم‌تر از امنیت جانی و مالی است، و بدین معناست که مسلمانان بدانند می‌توانند در جامعه به راحتی به دین خود عمل کنند و ارزش‌های دینی را در آن اجرا نمایند.

به گزارش پایگاه دفتر اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با جمعی از فرماندهان نیروی انتظامی گفت: اولین و مهم‌ترین وظیفه نیروی انتظامی حفظ امنیت جامعه است.
علامه مصباح یزدی خاطر نشان کرد: امنیت اصلی‌ترین مسأله فلسفه سیاسی است، به گونه‌ای که همه فیلسوفان با مکتب‌های مختلف فلسفی، به جز آنارشیست‌ها و مارکسیست‌ها، معتقدند برای تأمین امنیت، نیاز به حکومت است و حتی برخی از فیلسوفان معتقدند تنها فلسفه وجود حکومت، ایجاد امنیت است.
وی در خصوص اهمیت امنیت از نگاه دینی نیز افزود: حرم الهی محل امن خداوند است و حتی همین امنیت انگیزه‌ای جهت گرایش مردم به اسلام تلقی می‌شود.
این استاد اخلاق حوزه علمیه در ادامه با اشاره به آیات متعددی از قرآن کریم به نعمت امنیت اشاره کرد و گفت: حتی خداوند متعال بشارت به آینده‌ای توأم با امنیت در پرتو حکومت صالحان می‌دهد.
علامه مصباح یزدی با اشاره به مفهوم وسیع امنیت، امنیت را تنها در امنیت مالی و جانی خلاصه ندانست و ابراز داشت: در برخی نظام‌های ارزشی، امنیت عرضی و ناموسی نیز وجود دارد، هر چند این نوع امنیت در کشورهای غربی و فراجاهلی معنا ندارد.
وی با اشاره به اینکه در نظام اسلامی بالاترین امنیت، امنیت دینی است، اظهار داشت: بر اساس بینش اسلامی امنیت دینی بالاتر و مهم‌تر از امنیت جانی و مالی است، و بدین معناست که مسلمانان بدانند می‌توانند در جامعه به راحتی به دین خود عمل کنند و ارزش‌های دینی را در آن اجرا نمایند.
عضو خبرگان رهبری ادامه داد: برای افراد متدین در جامعه اسلامی، نبود امنیت دینی سخت‌تر از نبود امنیت جانی، مالی و ناموسی است، چرا که دین برای متدین بیش از جان و مال و ناموسش ارزش دارد.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تأکید بر اینکه نیروی انتظامی حافظ ارزش‌ها و امنیت دینی جامعه است، ادامه داد: این نگاه به امنیت، وظیفه نیروی انتظامی را سنگین‌تر می‌کند، چرا که نیروی انتظامی وظیفه تأمین امنیت دینی مردم را نیز بر عهده می‌گیرد.
علامه مصباح یزدی با اشاره به وجود کمیته در اوایل انقلاب و حساس بودن به مسائل غیرشرعی ادامه داد: هرچند در برخی موارد افراط و تندروی وجود داشت، اما هرچه از انقلاب گذشت شدت عمل در امنیت دینی ضعیف شد.
وی با اشاره به اینکه در جامعه اسلامی باید ارزش‌های دینی مراعات شود، ادامه داد: حتی در زمان طاغوت نیز حکومت تظاهر به دین‌داری می‌کرد و ماه رمضان تدابیری برای عدم روزه‌خواری در ملأ عام اتخاذ می‌شد.
علامه مصباح یزدی با انتقاد از ضعیف شدن توجه به مقوله ارزش‌ها، به عوامل این ضعف اشاره و خاطر نشان کرد: دادن مسئولیت به کسانی که کمتر با مبانی امام و انقلاب آشنا هستند و از طرفی در دانشگاه‌هایی پرورش یافته‌اند که دروس آن ترجمه کتاب‌های غربی با همان بار فرهنگی غرب است ،باعث شده تا نسبت به اجرای احکام اسلامی باور عمیقی وجود نداشته باشد.
وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری ادامه داد: علوم انسانی غربی نه تنها غیر اسلامی، بلکه ضد اسلامی هستند و نمی‌توان از کسانی که از این دانشگاه‌ها فارغ التحصیل می‌شوند انتظار داشت تا مواردی مانند امر به معروف و نهی از منکر را از عمق دل باور داشته باشند، چرا که سروکار آنها همواره با وژاه‌هایی مانند آزادی و حقوق بشر است و در نتیجه، امر به معروف را مخالف با آزادی می‌پندارند.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به این‌که علاوه بر مسئولیتی که در مقابل مافوق خود داریم، مسئولیت مهم‌تری در مقابل خدای خود داریم، ادامه داد: با توجه به این وظیفه خطیر باید کسانی که وارد این مجموعه مهم می‌شوند علاوه بر دروس دانشگاهی و رسمی، با معارف دینی نیز آشنا شوند.
علامه مصباح یزدی اصلی‌ترین نهاد حکومت را نیروهای نظامی دانست و گفت: اصلی‌ترین وظیفه نیروی انتظامی بر اساس ارزش‌ها دینی، حفظ امنیت دینی مردم است.
وی با اشاره به تأثیراتی که از غرب در فرهنگ ما نفوذ کرده، اظهار داشت: همانگونه که مردم وظیفه خود را پاسداری از انقلاب اسلامی می‌دانند، ما نیز نباید منتظر آیین‌نامه و بخش‌نامه برای انجام وظیفه باشیم و باید وظیفه خود را برای دفاع از ارزش‌های انقلاب انجام دهیم.
علامه مصباح یزدی با اشاره به اینکه مشروعیت نظام به خاطر امضای ولی‌فقیه است، اظهار داشت: وظیفه مسئولین اطاعت از خدا، ائمه معصوم و نائب آنهاست و حتی اگر مسئولین حرفی را می‌زنند که اعتبار دارد، به خاطر اذنی است که ولی‌فقیه به آنها داده است و باید در چارچوب شرع باشد وگرنه اعتباری ندارد.
گفتنی است این مراسم 14 دی ماه درتالار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...