علامه مصباح یزدی: زنان نقش مهمی در جهاد فرهنگی دارند

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: هرچقدر حضور زنان متعهد و با ایمان در جهاد فرهنگی بیشتر باشد، این جهاد موفق‌تر خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در مراسمی با حضور جمعی از همسران پاسداران لشگر 17 علی بن ابیطالب علیه‌السلام گفت: از نظر اسلام مرد و زن دو رکن تشکیل‌دهنده جامعه اسلامی برای رسیدن به مراحل کمال هستند و تقسیم کار بر اساس حکمت الهی و با توجه به تفاوت‌های آن دو در خلقت است.
وی با اشاره به داستان همسر فرعون گفت: خداوند کریم در قرآن حضرت مریم و همسر فرعون را الگوی همگان حتی مردان قرار می‌دهد و این نشان می‌دهد که زن و مرد در هدف خلقت و جایگاهی که انسان در پیشگاه خداوند دارد و در رسیدن به کمال باهم تفاوتی ندارند.
علامه مصباح یزدی با اشاره به اینکه معروف است که جهاد بر زنان واجب نیست گفت: در اسلام فقط جهاد ابتدایی بر زنان واجب نیست و در جهاد اکبر که مبارزه با نفس است فرقی بین زن و مرد نیست، همچنین در جهاد با مال نیز زنان می‌توانند با مال خود جهاد کنند، همان‌گونه که در دفاع مقدس چنین کردند.
وی خاطر نشان کرد: هرچند جهاد در خط مقدم جبهه بر عهده مردهاست، اما خدمات پشت جبهه حتی در زمان پیامبر هم توسط زنان صورت می‌پذیرفت.
علامه مصباح یزدی با بیان این‌که حتی گاهی جهاد با سلاح نیز بر زنان واجب می‌شود، افزود: اگر دشمن حمله کرده باشد و قدرت مردان کافی نباشد، بر زنان واجب است به کمک مردان آمده و جهاد کنند، چرا که عدم وجوب جهاد بر زنان به خاطر تکالیف سنگین خانه و تربیت فرزندان است و وقتی امر مهم‌تری پیش بیاید، جهاد بر آنها نیز واجب می‌شود.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به شناخت بی نظیر امام(ره) از زنان، به سخنان امام(ره) اشاره کرد که فرمودند: زنان مانند شیر در عرصه جهاد مبارزه می‌کنند و مرد از دامن زن به معراج می‌رود.
وی ادامه داد: یکی دیگر از جهاد‌ها جهاد فرهنگی است که هرقدر حضور نیروهای متعهد از بانوان در آن بیشتر باشد، این جهاد موفق‌تر خواهد بود.
آیت‌الله مصباح یزدی همچنین در ادامه، بخشی از کمبود‌های عرصه‌های هنری را به خاطر عدم وجود زنان متعهد دانست و گفت: جهاد فرهنگی شامل چنین عرصه‌هایی نیز می‌شود، و البته باید برنامه‌های صحیح اسلامی برای حضور زنان در این عرصه وجود داشته باشد.
وی با اشاره به نقش زنان در انقلاب اسلامی گفت: زمانی که نهضت در 15 خرداد در قم شروع شد و امام خمینی(ره) را دستگیر کردند، اولین حرکت از سوی زنان آغاز شد که مردان خود را به حضور در نهضت تحریک کردند.
این استاد اخلاق حوزه‌های علمیه با تأکید بر اینکه نباید چنین القا شود که بانوان فقط کارشان بچه‌داری و آشپزی است، اظهار داشت: امروز بسیاری از بانوان در اموری مانند معلمی، تبلیغ و برنامه‌های تلویزیونی حتی بهتر از مردان عمل می‌کنند. وی به عنوان نمونه به برنامه سمت خدا و حضور کارشناس خانم آن اشاره کرد و از سخنرانی‌های جامع ایشان در این برنامه که با رعایت آداب شرعی و وقار و متانت صورت می‌گیرد تشکر کرد.
علامه مصباح یزدی ادامه داد: همان‌گونه که در دفاع نظامی اگر نیروی مردان کافی نبود، حضور زنان لازم است و در صورت تنبلی در این زمینه و ایجاد خسارت و تسلط دشمن و تعرض به نوامیس، زنان هم مسئول خواهند بود، در دفاع فرهنگی نیز زنان مسئولند و باید خود را برای حضور در مدارس و دانشگاه‌ها و تربیت دختران آماده کنند و اگر کوتاهی کنند مسئول خواهند بود و در گناه آینده دختران شریک خواهند بود.
وی همچنین در ادامه به فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی بانوان که بعد از انقلاب اسلامی زمینه آن گسترده‌تر شده اشاره و خاطر نشان کرد: زنان از آغاز انقلاب اسلامی نقش مهمی در حرکت‌های اجتماعی داشته و همواره بخش عظیمی از جمعیت تظاهرات‌کنندگان را بانوان تشکیل می‌دهند.
وی ادامه داد: آنها همچنین در فعالیت‌های سیاسی به ویژه در انتخابات می‌توانند تأثیرگذار باشند چرا که در انتخابات، میزان تاثیرگذاری رأی عالی‌ترین مقام کشور با یک پیرزن ساکن در یکی از روستاهای محروم تفاوتی ندارد و بنابراین،اگر زنان نیز در انتخابات کوتاهی کنند و شرکت نکنند یا فرد اصلح را بر نگزینند مسئول خواهند بود.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به تحولات اخیر در منطقه افزود: انتخاب اصلح نه تنها در کشور بلکه در جهان تأثیرگذار خواهد بود.
وی همچنین با اشاره به فعالیت‌های مختلف زنان در امور اجتماعی و لزوم بهره‌برداری مناسب ایشان از اوقات خود گفت: مبادا زنان ساعات گرانبهای عمرشان را به گفتگو‌هایی بگذرانند که نه تنها فایده‌ای ندارد بلکه گاهی باعث ناهنجاری در زندگی نیز می‌شود.
گفتنی است این مراسم 18 بهمن ماه جاری درسالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

برای دریافت متن این جلسه اینجا را کلیک کنید!
 

آخرین محتوای سایت

تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...