حضرت آیت الله مصباح (دام ظله): حمایت از حرکت های اسلامی در سراسر عالم با سرنوشت اسلام ارتباط دارد و وظیفه ماست كه حامی این حرکت ها باشیم

پایگاه اطلاع‌رسانی حضرت آیت‌الله مصباح یزدی: مدرس اخلاق حوزه علمیه قم با توجه به فرا رسیدن سال جدید، به حساب رسی رفتار و اعمال سفارش کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حضرت آیت‌الله مصباح یزدی(دام ظله)، ایشان خاطر نشان کرد: «در این روزهای پایانی سال كه همه به حساب رسی کسب و کار خود می پردازند، شایسته است انسان نسبت به اعمال سال گذشته خود نیز محاسبه ای داشته باشد».
وی ادامه داد: «سنجش اعمال در دو بعد مورد بررسی قرار می گیرد: بعد شخصی رفتار هر انسان و بعد دوم، وظایف اجتماعی، خانوادگی، کشوری و بین المللی هر شخص».
حضرت علامه مصباح(دام ظله) با اشاره به شاخص سنجش اعمال انسان، اظهار داشت: «اگر وضعیت امروز ما از حیث انجام واجبات و خیرات و ترک محرمات، نسبت به ابتدای سال ترقی و پیشرفت کرده باشد، ما در سیر اعمال خود راه درستی را طی کرده‌ایم و باید شکرگزار این نعمت الهی باشیم؛ اما اگر پس رفت و تنزل کرده باشیم، باید در اعمال خود تجدید نظر کنیم و به مسیر درست و صحیح، بازگردیم».
ایشان اضافه کرد: «اگر در علاقه به زخارف دنیا و جمع مال و اموال، حریص تر شده‌ایم، بدانیم تنزل کردیم؛ و اگر انگیزه خدمت به خلق خدا و ایثار و مقدم داشتن دیگران در ما زیادتر شده، نشانه ترقی است و باید حق شکر آن را به جا آوریم».
وی در ادامه بعد دوم رفتارهای انسان را مورد توجه قرار داد و افزود: «وظایف اجتماعی، و نحوه رفتار ما در محیط خانواده، شهر، کشور و نیز در حوزۀ بین‌المللی، وظایف سنگینی است و باید بررسی کنیم که آیا این وظایفمان را هم درست انجام داده‌ایم یا کوتاهی از ما سر زده است».
عضو مجلس خبرگان رهبری، با استناد به کلام امام راحل(ره) یادآور شد: «حضرت امام(ره) با آن عظمت و درجه علمی و فقهی، می فرمودند "بعضی چیزها از نماز هم واجب‌تر است"؛ اگر كاری را احتمال بدهیم كه واجب تر از نماز باشد، آن حفظ نظام است».
ایشان اظهار داشت: «امسال جریانات خاصی در کشور رخ داد، که در تاریخ کم‌نظیر بود و می توان این جریانات را از چند بعد مورد بررسی قرار داد».
وی با اشاره به این‌که فتنه سال اخیر، یک امتحان بزرگ الهی برای جامعه بود، تصریح کرد: «در این امتحان اکثر قریب به اتفاق مردم، سرفراز شدند و باید اعتراف کرد، رفتار مردم ما در مقابل فتنۀ اخیر، نشان از ایمان، آگاهی، بصیرت، آمادگی برای انجام وظیفه و عشق به ولایت داشت که در تاریخ مثال زدنی است».
ریاست مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، اضافه کرد: «اقلیتی هم بسیار بد امتحان دادند؛ آن‌قدر بد که باز هم در تاریخ کم‌نظیر بود و اگر ما رفتار این اقلیت را با کسانی كه در مقابل امیرالمؤمنین و سیدالشهداء(علیهما السلام) جنگیدند، مقایسه کنیم، تصور نمی‌كنم که گناه آن ها بیشتر از این اقلیت باشد».
ایشان افزود: «اگر اینها کسانی بودند که نسبت به مسایل سیاسی کشور بی‌اطلاع بودند، حرفی نبود؛ اما این ها در زمرة هوشیارترین افراد و آشناترین مردم به مسایل سیاسی كشور بودند، کسانی که مهم‌ترین پست های کشور را در دست داشتند و حکم خود را از دستان مبارك امام(ره) گرفته بودند؛ اما کاری کردند که خود را هم قطار جاسوسان اسرائیلی قرار دادند».
وی با تأکید بر این‌كه در این بین گروه سومی هم بودند که رفتاری مبهم و چند پهلو از خود نشان دادند، گفت:«ما باید ببینیم كه ما در کدام یک از این سه گروه قرار داشتیم و آیا وظیفۀ خود را درست انجام دادیم؟».
حضرت علامه مصباح(دام ظله) یادآور شد: «این اتفاقات تازگی ندارد؛ بلکه در زمان امیرالمؤمنین(ع) نیز مصادیق فراوانی دارد، چنانچه حضرت امیر(ع) در خطبۀ 43 و52 نهج‌البلاغه با اشاره به جنگ‌های صفین و جمل، وضعیت خود را در مقابل این گروه چنین توصیف می کند: کار به جایی رسید که آن‌قدر فکر کردم که خواب از سرم پرید؛ اطراف قضیه را سنجیدم و هیچ شکی نبود که یا باید کافر شوم و یا در مقابل فتنه‌گران بایستم و بجنگم».
وی تصریح کرد: «اگر بتوانیم با این فتنه ها حال خود را بسنجیم، شاید بتوانیم بفهمیم در کدام صف قرار می گیریم؛ اگر آن‌روز در کنار حضرت علی(ع) قرار می گرفتیم، امروز باید در صف نایبش قرار بگیریم؛ اما اگر شک داریم، بدانیم ایمانمان ضعیف است».
عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: « بعد از دوسال و روشن شدن بسیاری از مسایل، آیا هنوز هم جای شکی وجود دارد؟».
ایشان در پایان به حادثه کم نظیری که در منطقه به وجود آمده اشاره كرد و اظهار داشت: «حرکت عظیم انقلابی که در چند کشور منطقه، به‌خصوص بحرین به‌وجود آمده، نشانۀ موج بیداری اسلامی است».
ریاست مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، خاطر نشان کرد: «نكته اول بیداری عالم اسلام است. مسلمانان بعد از حدود دو قرن که تحت فشار کفار و مستکبران هستند، بیدار شدند و با چنین حرکت عظیمی كه بی سابقه است، در صدد احقاق حق برآمده‌اند».
ایشان افزود: «نكته دیگر این است که ما می بینیم در کشورهای دیگر ناامنی‌هایی بوجود آمده، مردم بی گناه کشته می شوند و در فقر و گرسنگی به سر می برند، ولی ما در این کشور با امنیت زندگی می کنیم و این خود موهبت الهی است که باید قدردان و شکرگزار آن باشیم».
وی اضافه کرد: «مسأله سوم وظیفۀ ما در مقابل این حرکت عظیم و نسبت به این حوادث اجتماعی است که برای مسلمین اتفاق افتاده است؛ ما در این شرایط چه كاری باید انجام دهیم؟».
حضرت آیت الله مصباح(دام ظله) یادآور شد: « کسانی بودند که می گفتند، مسایل كشورهای دیگر چه ربطی به ما دارد؛ یا بعضی دیگر توجیه می کردند که این ها با ما اختلاف مذهب دارند؛ اما منطق اسلامی می‌گوید باید از هر مظلومی حمایت و دفاع کرد».
ایشان تصریح کرد: «مسأله مهم‌تر این است که این فتنه ها محصور به یک کشور نمی شود، بلکه جای پا برای تجاوز به سایر کشورها را هم باز می کنند؛ این متجاوزین دشمن اسلام هستند و هدف آن ها نابودی اسلام است».
عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: «حمایت از حرکت های اسلامی به سرنوشت اسلام ارتباط دارد و وظیفه ماست كه حامی این حرکت ها در سراسر عالم باشیم».
ایشان تأکید کرد: «اگر درست ارزیابی کنیم، این بیداری اسلامی که ایجاد شده، یکی از میوه های درختی است که در ایران بدست امام خمینی (ره) غرس شده است».
وی اضافه کرد: «باید نسبت به این حوادث هوشیارتر باشیم، زیرا تا این عالم هست، امتحان الهی باقی است. ما باید از حوادث گذشته درس بگیریم و خودمان را برای امتحانات آینده الهی آماده نگه داریم».

لازم به ذکر است این بیانات در آخرین جلسه درس اخلاق سال 1389 در دفتر مقام معظم رهبری ایراد شد.
 

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...