به گزارش پایگاه اطلاعرسانی آثار حضرت آیتالله مصباح، ایشان در اولین گردهمایی فراگیر قرارگاه عمار در تاریخ 1390/02/15 با استناد به خطبهای از امیرالمؤمنین که میفرماید: «انما بدء وقوع الفتن اهواء تتبع و آراء تبتدع ...» به تبیین و تحلیل عوامل ایجاد فتنه پرداخت.
استاد اخلاق حوزه علمیه ضمن تبیین ویژگیهای کلام امیرمومنان علیهالسلام درباره زمینههای پیدایش فتنه، خاطرنشان کرد: اگر بنا شود در یک مجموعه علمی، انحرافات اجتماعی و سیاسی بعد انقلاب، بررسی و اسباب و عوامل علمی، روانی و تاریخی آن تحلیل شود، به همین نتیجه میرسیم که امیرمؤمنان علیهالسلام در این خطبهی شیوا به آن اشاره کردهاند.
آیتالله مصباح اظهار داشت: باید دید سرّ این انحرافات چیست، چه عواملی باعث میشود تا انسانهایی که روزی برای دین زحمتها کشیدند، فداکاریها کردند، قبل انقلاب سوابق مبارزاتی داشتند و بعد از پیروزی انقلاب، در تثبیت انقلاب زحمت کشیدند، اینطور تغییر میکنند و مسیر کاملا مخالف را طی میکنند.
این استاد حوزه علمیه با استفاده از کلام امیرالمؤمنین علیهالسلام زمینه پیدایش فتنههای دینی را دو عامل خواند و افزود: تمایلات و هواهای نفسانی، و بدعتها و تفسیرهای جدید از دین، دو عاملی است که در تحلیل عوامل همه فتنهها به آنها میرسیم.
ایشان در توضیح این عوامل بیان داشتند: بعضی از تمایلات نفسانی، مانند برخی ژنها در وجود انسان نهفته است و زمانی که زمینهاش فراهم شود، بروز کرده و افکار و اعمال شخص را مطابق آن تمایلات، منحرف میکنند.
عضو خبرگان رهبری اضافه کرد: این بُعد نفسانی در جامعهای که ارزشهای متعالی اسلامی مطرح است، خریدار ندارد و به تنهایی تأثیرگذار نیست، لذا فتنهگران درصدد برمیآیند تا با تحریف دین و ابداع حرفهای نو و بدعتهای جدید، هوسهای خود را رنگ دینی بدهند تا اكثریت مردم متوجه مخالفت آنها با دین نشوند و مورد توجه و قبول مردم متدین قرار گیرند، و اینجاست که این تمایلات نفسانی را با حرفهای نو و بدعتها ترکیب کرده و با ظاهری فریبنده بر جامعه تحمیل میکنند.
ایشان یادآور شد: همین لعابهای جذاب و پوششهای زیبا در بطن خود مخالفت و ضدیت با دین را به همراه دارند و موجب نهادینه شدن روحیه و ارزشهای ضددینی در جامعه میشوند.
آیتالله مصباح تأکید کرد: همانطور که حضرت امیر میفرماید، این دسته از افراد و گروهها برای پیادهکردن افکار پلید خود، خوشهای از حق و خوشهای از باطل را ترکیب میکنند، و کلام ناحق خود را با پوشش دینی مطرح کرده و زمینه اجرای آن در جامعه را فراهم میکنند.
استاد اخلاق حوزه علمیه تصریح کرد: هوشیاری و بصیرت، نقش اساسی در شناخت فتنهها دارد و باید متوجه باشیم که همیشه حق و باطل کاملا عیان نیست، بلکه گاهی این دو با یکدیگر مخلوطند.
ایشان افزود: نباید انتظار داشت کسی که حرف باطل میزند، تمام حرفهای او باطل باشد، بلکه ممکن است بعضی از سخنانش حق باشد، و از طرف دیگر درباره کسی که راه حق میرود، نباید تصور کرد که هیچ باطلی در سخن و عمل او نیست، بلکه فقط کلام معصومان است که حق محض است و کسانی که به این سرچشمه جوشان الهی وصلند، مطابق دستور اهلبیت رفتار میکنند.
رئیس مؤسسه امام خمینی (ره) به اشاره به ملاک اعتقادی ما برای تشخیص حقگویی افراد، اظهار داشت: نباید انتظار داشت كسانی یافت شوند كه هیچ نقطه ضعف و اشكالی نداشته باشند تا با آنها همكاری كنیم، و از طرف دیگر نباید با هركس كه عنصری از حق در اوست همكاری كرد، بلكه باید دید در افرادی كه میخواهیم با آنها همكاری یا از آنها حمایت كنیم صبغه غالب چیست؟ و نكته دیگر آن كه از كسی حمایت مطلق نكنیم بلكه حمایت ما تا زمانی و مشروط به این باشد كه شخص بر مدار حق حركت كند و اگر از مدار حق خارج شد حمایت خود را از او قطع كنیم؛ و نكته سوم آن كه اگر برای منصبی چند گزینه وجود دارد باید اصلح نسبی را انتخاب كرد و تا زمانی كه در مسیر صحیح گام برمی دارد با او همكاری كنیم.
ایشان با اشاره به قسمتی از خطبه حضرت که در آن میفرمایند: «یتولی علیها رجال رجالا علی غیردین الله» یادآور شد: حضرت میفرمایند در مقابل طرفداران حق كه محور وحدت و همكاریشان دین خداست، نخبگانی كه فتنهگرند میکوشند برای پیشبرد اهداف خود با دیگران پیوندهایی برقرار كنند و طرفدارانی پیدا كنند، ولی محور این پیوندها چیزی غیر از دین خداست، شعارهای ملیگرایانه را مطرح میکنند، و میکوشند محوریت اسلام را زیر سؤال ببرند و با ایجاد زمینههای غیردینی جذابیت ایجاد میکنند.
آیتالله مصباح تأکید کرد: این از علم و قدرت الهی امیرالمؤمنین است که از 1400 سال پیش این فتنهها را میشناخته و نشانههای آن را خلط بین حق و باطل و نشان دادن عامل وحدتبخش و جذابیتدار غیردینی، معرفی کرده و مسلمانان آگاه را نسبت به این فتنهها بیدار کرده است.
ایشان خاطر نشان کرد: در مقابل، ما باید در ابتدا خودسازی را سرلوحه کار خود قرار دهیم، و سپس قدرت شناخت و تحلیل خود را بالا بریم تا آراء حق را از آراء شیطانی تمییز دهیم، و برای شناخت دین و حقائق دینی باید به سراغ دینشناسان واقعی رفت، که بیش از همه و عمیقتر از دیگران دین را شناختهاند، زیرا هیچ انسان عاقلی حقایق دین را از جنگیران و جادوگران و مرتاضان نمیآموزد.
وی تصریح کرد: در تبعیت از دینشناسان نیز باید از کسی تبعیت کنیم که بالاترین نصاب خودسازی و تقوا را در خود نهادینه کرده است.
ایشان ضمن بیان تفاوت میان مسایل شخصی و مسایل اجتماعی گفت: در مسائل اجتماعی، عنصر دیگری که باید برای تبعیت از یک شخص درنظر بگیریم، درک شرایط اجتماعی و بینش سیاسی اوست.
عضو خبرگان رهبری، در تبیین مقام و شخصیت مقام معظم رهبری، اظهار داشت: اگر شخصی مانند معظمله پیدا شود که در بیش از نیم قرن زندگی خود، یک نقطه سیاه در کارنامه خود ندارد، و از لحاظ دینشناسی، بالاترین دینشناسان تأییدش کنند، و از جهت تقوا، در طول این زندگی، یک لغزش اخلاقی در او دیده نشده، و از لحاظ درک شرایط اجتماعی و بینش سیاسی، گوی سبقت را از همه ربوده باشد، باید قدردان این نعمت عظیم باشیم و با تبعیت از او شکر آن را بهجا آوریم.