علامه مصباح یزدی: خطرناك‌ترین دام‌ شیاطین جداكردن مردم از رهبران شایسته دینی است

عضو خبرگان رهبری با اشاره به این‌كه یكی از مصائب بزرگ امیرمؤمنان علیه‌السلام این بود كه روزگار به قدری پست شد كه مردم او را با معاویه مقایسه می‌كردند، گفت: امروز هم برخی، رهبری را با افرادی معلوم‌الحال مقایسه می‌كنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ظهر امروز 26 اردیبهشت در دیدار با جمعی از پاسداران گفت: برقراری نظام اسلامی در چنین عصری، یكی از بزرگ‌ترین نعمت‌های الهی است كه خداوند در طول تاریخ به بشریت داده است.
علامه مصباح یزدی با اشاره به اینكه شناخت و خود‌سازی مهم‌ترین عوامل ترقی بشر هستند، گفت: هرچه شناخت بیشتر باشد، تأثیر آن در عمل نیز افزون می‌‌گردد.
این استاد فلسفه و تفسیر با اشاره به آیه‌ای از قرآن كریم گفت: همانطور كه در راه رسیدن به كمال اسباب هدایت و اولیای الهی وجود دارند، شیاطینی از جن و انس نیز مانع رسیدن به كمال هستند و سنت خداوند بر این است كه همواره تعادلی بین عوامل خیر و شر برقرار باشد.
استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: شیاطین جن و انس دقیقا همان دو عامل ترقی و رسیدن به سعادت را مورد هدف قرار می‌دهند؛ از طرفی با القای شبهات در جهت تضعیف باورها می‌کوشند و از سوی دیگر تمایلات انسان را نسبت به گناه زیاد می‌كنند.
علامه مصباح یزدی با اشاره به صدر اسلام گفت: خداوند والاترین مخلوقش یعنی پیامبر اكرم صلی‌الله‌علیه‌وآله را برای كسانی كه دورترین افراد نسبت به فهم و فرهنگ بودند فرستاد و پیامبر نیز با تحمل سختی‌های بسیار سطح فرهنگ و فهم مردم را به طور غیرقابل باوری در مدت كوتاهی ارتقا بخشید.
وی ادامه داد: اما همین مردم مرتكب جنایاتی شدند كه نمی‌توان آن‌ها را با جنایتكارترین افراد در طول تاریخ مقایسه كرد.
عضو خبرگان رهبری با بیان این مطلب كه هیچ گونه نقصی در برنامه و مدیریت پیامبر اكرم نبوده گفت: كم بودن ظرفیت مردم و وجود عوامل شیطانی سبب وقوع چنین جنایاتی شد، باید توجه داشته باشیم كه این مطلب اختصاص به صدر اسلام نداشته و امروز هم ناممكن نیست.
استاد اخلاق حوزه‌های علمیه در ادامه سخنانش با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی گفت: عزت امروزه نظام اسلامی به بركت مجاهدت‌های خالصانه امام(ره) و خون شهداست و به قدری برنامه‌های تربیتی امام كامل و مناسب بود كه جوانان را جمع كرده و از آنها گل‌هایی پروراند كه در جبهه‌ها جان خود را برای دفاع از اسلام دادند، اما با وجود این حتی بین خانواده شهدا كسانی پیدا شدند كه در آلودگی و تعفن بی‌نظیرند، پس باید توجه داشت تنها رهبر با برنامه‌ای كامل نمی‌تواند نجات‌بخش ابدی باشد بلكه مردم هم باید با شناخت و خودسازی خود را در برابر دام‌های شیاطین حفظ كنند.
علامه مصباح یزدی گفت: امروز نهالی كه امام غرس كرده و با خون شهدا آبیاری شده، با باغبانی رهبری بی‌نظیر به بار نشسته است، اما باید توجه داشت كه در كنار این درخت تنومند علف‌های هرز زهرآگینی می‌روید كه می‌تواند ریشه درخت را بخشكاند، پس باید آنها را بشناسیم و راه صحیحی برای كندن این علف‌ها و خشكاندنش بیابیم.
وی با اشاره به ضرورت پرورش نیروی انسانی برای مبارزه با این علف‌های هرز و شیاطین خاطر نشان كرد: بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین خطر‌ها، تضعیف باورهای اسلامی و دادن باورهای غلط است، بنابر این باید باورهای اسلامی را خوب تقویت كنیم تا در مقابل طوفان‌ها نلرزیم.
علامه مصباح یزدی خاطر نشان كرد: شكر نعمت عظیم انقلاب اسلامی جهاد بزرگی است که با افزایش آگاهی دینی، بصیرت اجتماعی و سیاسی و خودسازی صورت می‌پذیرد.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به ویژگی‌های رهبری نظام اسلامی گفت: تنها عاملی كه كشورهایی چون مصر، تونس، یمن، بحرین و افغانستان برای رسیدن به پیروزی كم دارند، نداشتن رهبری همچون امام خمینی(ره) است و هرجا بویی از رهبری مانند امام (ره) وجود داشته باشد بسیار موفق‌ترند.
وی با اشاره به اینكه امروز شخصیت امام (ره) متجسد در رهبری است، اظهار داشت: حضرت علی علیه‌السلام دردهای بسیاری داشت و یكی از بزرگترین دردها این بود كه مردم وی را با معاویه مقایسه می‌كردند، نكند روزی آن‌قدر پست شویم كه علی زمان را با كسانی كه ده‌ها و صدها درجه پایین‌تر هستند مقایسه كنیم.
علامه مصباح یزدی با اشاره به این‌كه برخی ولایت‌فقیه را از آن جهت كه در قانون اساسی آمده قبول دارند، گفت: مشروعیت قانون اساسی به ولی‌فقیه است و اگر قانون اساسی امضای ولی‌فقیه را نداشت كاغذ پاره‌ای بیش نبود چرا كه وی جانشین امام زمان (عج) است و پیروی از او بر همگان واجب است و حتی مراجع تقلید نیز نمی‌توانند با حكم او مخالفت كنند.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به این‌كه همان‌گونه كه وقتی شخصی مریض می‌شود به پزشك مراجعه می‌كند گفت: روحانیت و فقها نیز پزشك دین هستند و تابع هر جن گیری نمی‌تواند فتوادهنده و تابع اسلام باشد.
عضو خبرگان رهبری در پایان سخنانش ابراز داشت: خطرناك‌ترین دام‌های شیاطین جداكردن مردم از رهبران شایسته دینی است و هر لغزشی در طول تاریخ پیدا شده است به خاطر جدا شدن مردم از رهبران شایسته بوده است.
 

آخرین محتوای سایت

تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...