علامه مصباح یزدی: كسانی كه می‌گویند دوره اسلام‌گرائی به پایان رسیده با اسلامیت نظام مخالفند

عضو خبرگان رهبری گفت: این دسته افراد كه با اسلامیت نظام مخالفند لزوما غیرمسلمان نیستند و حتی در بین مسلمانان نیز افرادی تصریح می‌كنند كه دوره اسلام‌گرائی گذشته ولو این‌كه اسلام وجود دارد، همان‌گونه كه دوره سواركاری گذشته هرچند هنوز اسب وجود دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در بیست و یكمین نشست فارغ التحصیلان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با عنوان گروه انحرافی جدید گفت: اطلاع از شرایط سیاسی موجود بر هر انسان مسئول ضرورت دارد چرا كه امروز دست‌هایی در كار است و اهدافی را دنبال می‌كند كه در سرنوشت ما تأثیرگذار است.

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی با اشاره به اینكه برخی گمان می‌كنند جریان فراماسونری جریانی مرده است، گفت: همواره جریانات انحرافی مترصد ضربه زدن به این نظام هستند.

وی با اشاره به انقلاب عظیم اسلامی از اسلامیت، استقلال و آزادی و ولایت‌فقیه به عنوان اركان نظام یاد كرد و گفت: همه دشمنان و مخالفان نظام نیز در این جهات با نظام اسلامی مخالفند.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به تقسیم‌بندی دشمنان بر حسب تفكر و اعتقاداتشان خاطر نشان كرد: كسانی كه با اسلامیت این نظام مخالفند چند گروه هستند. گروهی كه اصلا دین را قبول ندارند، مانند ماتریالیست‌ها و کسانی که اساسا منكر دین بوده و دین را افیون جامعه می‌نامند.
وی دسته دیگر از مخالفان اسلامیت نظام را كسانی دانست كه هرچند دین را قبول دارند و اصل وجود خدا، پیامبران و اجمالا وحی را می‌پذیرند، اما برای دین نقش تاریخی قائلند و می‌گویند دین در دوره‌ای اثرگذار بوده و امروز تاریخ مصرف آن گذشته است.
علامه مصباح یزدی با اشاره به تقسیمات برخی جامعه‌شناسان درباره دوران زندگی بشر گفت: این دسته دوران زندگی بشر را به دوره خرافات و دین؛ فلسفه و علم تقسیم می‌كنند و معتقدند هركدام در دوره خود در كنترل وضع جامعه و حتی پیشرفت تمدن بشری نقش داشته‌اند، اما امروز دوره علم و تجربه در آزمایشگاه‌هاست و تنها حقایقی كه با آزمایش و تجربه اثبات می‌شوند، اهمیت دارد.
وی گفت: این دسته افراد كه با اسلامیت نظام مخالفند لزوما غیرمسلمان نیستند و حتی در بین مسلمانان نیز افرادی تصریح می‌كنند كه دوره اسلام‌گرائی گذشته ولو اینكه اسلام وجود دارد، همانگونه كه دوره سواركاری گذشته هرچند هنوز هم اسب وجود دارد.
علامه مصباح ادامه داد: این عده كه مسلمان هم هستند دین را نفی نمی‌كنند و معتقدند اگر كسی خواست دیندار باشد اشكالی ندارد، اما با نقش‌آفرینی اسلام در اداره نظام مخالفند.
وی با اشاره به دسته دیگر مخالفان نظام گفت: گروهی نیز هستند كه دشمنی آنها با اسلامیت نظام به خاطر تعصبشان به دین یا مذهب خاصی است، اما از این گروه کسانی كه قصد دشمنی و براندازی نظام را داشته باشند، بسیار اندک‌اند.
این فیلسوف بزرگ جهان اسلام، استقلال و آزادی را ركن دیگر انقلاب اسلامی دانست و گفت: این ركن به معنای مبارزه با امپریالیسم خارجی و دیكتاتوری داخلی است.
وی منفت‌طلبی را دلیل مخالفت با این رکن دانست و گفت: اینان لزوما عاشق آمریكا و اسرائیل و امپریالیسم نیستند، بلكه به دلیل این‌که منافعشان در گرو رابطه با آنهاست، قصد رابطه با آنها را دارند و حمایت از خط اسرائیل و آمریكا برای آنها جنبه تاكتیكی دارد و از این‌رو با نظام اسلامی دشمنی می‌کنند.
عضو خبرگان رهبری ضمن اشاره به ركن سوم نظام اسلامی و اهداف مخالفان این ركن گفت: مخالفان این رکن گروه‌های مختلفی هستند. یك گروه كسانی هستند كه اسلامیت نظام را قبول ندارند و از این رو ولایت‌فقیه را نیز كه جلوه اسلامیت است قبول ندارند.
علامه مصباح یزدی گفت: گروه دیگر از مخافان ولایت‌فقیه كسانی هستند كه خودشان با انگلیس سال‌ها مبارزه كرده و زحماتی را برای كشور كشیده‌اند، اما معتقدند امام خمینی(ره) با زرنگی انقلاب را به نام اسلام و روحانیت تمام كرده و قدرت را به عنوان میراثی در دست روحانیان قرار داده است.
وی با اشاره به دسته دیگری از مخالفان ولایت‌فقیه گفت: یك دسته از مخالفان ولایت فقیه، این نوع كشورداری را تئوكراسی می‌دانند كه تاریخ مصرف آن گذشته و در حقیقت آن را ارتجاعی و واپسگرائی می‌دانند.
این متفكر اسلامی ادامه داد: گروه دیگری از مخالفان ولایت‌فقیه كسانی هستند كه معتقدند روحانیت صلاحیت اداره كشور را ندارند. از این رو برخی از آنها خودبزرگ‌بین بوده و معتقدند رهبری باید در تمام مسائل با آنها مشورت كند و پیشرفت‌های حاصل در كشور را نیز از وجود خودشان می‌دانند.
علامه مصباح یزدی خاطر نشان كرد: در صورتی كه انسان این جریان‌های فكری را بشناسد درمی‌یابد که برخی جریان‌هایی كه دم از نظام اسلامی و ولایت‌فقیه می‌زنند با آن مخالفند.
علامه مصباح یزدی با تأكید بر شناخت وظیفه گفت: ابتدا باید خودمان را بسنجیم و ببینیم آیا واقعا با اجرای احكام اسلامی موافقیم یا نه؟
این استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: در مرحله بعد باید ببینیم آیا واقعا معتقدیم كه باید با آمریكا تا زمانی كه این رویه را در پیش دارد مبارزه كنیم یا آن را امری لغو می‌دانیم؟ و در نهایت باید خود را بسنجیم كه آیا به ولایت‌فقیه اعتقاد داریم و آماده هستیم همه مال و جان خود را در راه او كه عمود خیمه نظام است فدا كنیم یا خیر؟
علامه مصباح ادامه داد: اگر این چنین است باید در این راه ثابت قدم بوده و محكم در مقابل انحرافات بایستیم و منفعت‌طلبی را كنار گذاشته، و از تغییر مسیر بپرهیزیم.
وی در پایان خاطر نشان كرد: اگر ولی‌فقیه محفوظ بماند، آبرو، دین و دنیای مردم محفوظ است.
گفتنی است این مراسم 20 خردادماه در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.