علامه مصباح یزدی: تنها راه مقابله با فساد، فعالیت ایجابی برای تقویت روح ایمان در جامعه است

عضو خبرگان رهبری گفت: یکی از راه‌ها؛ بلکه تنها راه جلوگیری از ترویج فساد، فعالیت ایجابی برای تقویت روح ایمان و تقوا در دل هاست و تنها چیزی که برای ما میسر است، همین راه است.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در مراسمی در مركز تربیت مربی اخلاق، با مقایسه اجمالی بین گذشته و حال، اشتیاق مردم و جوانان به اعمال عبادی هم‌چون اعتکاف و رفتن به مسجد مقدس جمکران را نشأت گرفته از عامل غیر مادی دانست و با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم گفت: خداوند موجی از ایمان و عطش به معارف الهی را در دل مردم پدید آورده است.
علامه محمدتقی مصباح یزدی ادامه داد: از طرفی، اسباب گناه و فساد نیز به راحتی در اختیار مردم حتی کودکان قرار دارد و حتی در کشور ما به عنوان یک کشور مسلمان، شاهد بسیاری از گناهان در سطح جامعه هستیم، به‌طوری که از یک‌سو عطش نسبت به معارف الهی زیاد شده و از سویی‌ دیگر، اسباب گناه و فساد فراوان شده است.
وی با اشاره به گسترده شدن امکانات و تجهیزات ادامه داد: امروزه با توجه به امکانات و پیشرفت‌ها، فاصله‌ها کم شده و ارتباطات سرعت را در همه موارد افزایش داده است، از این‌رو، امروز باید در انجام امور فرهنگی نیز سرعت داشته باشیم و طبق این اصل جلو برویم.
عضو خبرگان رهبری با بیان این‌که دین امانتی به دست ما است، ادامه داد: دشمنان و استکبار نیز همه تجهیزات خود را برای مقابله با اسلام و تشیع به کار گرفته است و سعی دارد تا انگیزه مردم برای عمل به دین را کاهش دهد و عوامل و وسایلی که برای این کار استفاده می‌شود، بیش از صدها نوع است.
وی با اشاره به این‌که استفاده از ابزار فساد بسیار ساده بوده و نیازی به دعوت حضوری و تبلیغات ندارد، ادامه داد: دامنه فساد به قدری گسترده است که همه مرزها را درنوردیده، به طوری که حتی در مقدس‌ترین مراکز نیز راه یافته است و حتی بسیاری از اختلافات خانوادگی که در خانواده‌های مذهبی نیز به وجود می‌آید، ریشه در این فساد‌ها دارد.
علامه مصباح یزدی با اشاره به لزوم انجام وظیفه در این زمینه گفت: این‌که گمان کنیم تنها با وضع قانون و بازرسی، تظاهرات و نوشتن طومار و مانند آن، می‌توان جلوی این فسادها را گرفت بسیار ساده لوحی است؛ نمی‌توان این سیل خانمان برانداز را با مشتی خاک فرونشاند.
ایشان در ادامه افزود: یکی از راه‌ها؛ بلکه تنها راه جلوگیری از ترویج فساد، فعالیت ایجابی برای تقویت روح ایمان و تقوا در دل‌ها است و تنها چیزی که برای ما میسر است، همین راه است.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: اگر در این زمینه کم‌کاری کنیم، باید روزی در برابر خدا پاسخ‌گو باشیم و نمی‌توان گفت با وجود فساد عظیم، دیگر این فعالیت‌ها تأثیری ندارد، چرا که این کار حتی در خانه فرعون نیز امکان دارد و همسر کسی که خود را خدای اعلی می‌نامید، هدایت شده و از برترین زنان عالم و برای همه مردان و زنان الگو شد.
وی با اشاره به این‌که می‌توان حتی بدون داشتن مال و قدرت، افراد بسیاری را هدایت کرد، به ذکر نمونه‌هایی پرداخت و گفت: شیوه‌های مختلفی برای تأثیرگذاری بر دیگران وجود دارد که اخلاق و رفتار، گفتار، استدلال و... از جمله آن‌ها می‌باشند و در تاریخ، نمونه‌های فراوانی داشته‌ایم از کسانی که در گناه غرق بودند، اما به واسطه یک روحانی و مخصوصاً در دستگاه سیدالشهدا(ع) راه حق را پیش گرفتند، پس نمی‌توان بهانه کرد که هدایت مردم با وجود چنین فسادهایی محال است.
علامه مصباح یزدی با تأکید مجدد بر فعالیت در جهت هدایت و تقویت ایمان در مردم گفت: اهمیت این کار وقتی بیشتر فهمیده می‌شود که روزانه دشمن از وسیله‌ها و راه‌کارهای جدیدی برای تضعیف روح ایمان در جامعه استفاده می‌کند، اما باید توجه داشت که تنها آموختن مفاهیم و انتقال آن‌ها کافی نیست و لازمه تقویت ایمان در جامعه، خودسازی و تهذیب اخلاق است؛ چرا که بدون آن نه تنها اثری نخواهد گذاشت، بلکه گاهی زیانش بسیار بیشتر از نفعش است.
وی ادامه داد: اگر روزی از ما سؤال شود که چرا برای مقابله با مفاسد کاری نکردید، چه باید جواب دهیم و به ویژه وقتی می‌بینیم افرادی عطش دین داشته و حتی حاضرند از امتیازات و مزایای مادی‌شان صرف‌نظر کنند تا رشد اخلاقی و دینی پیدا کنند، اگر روحانیون زمینه را برای آن‌ها فراهم نکنند، چه جوابی نزد خدای متعال خواهند داشت.
علامه مصباح یزدی، ادامه داد: تضعیف دین از سوی دشمن با ترویج مفاسد اخلاقی صورت می‌گیرد و با دقت در زندگی بسیاری از منحرفین خواهیم فهمید انحراف اخلاقی سبب انحراف آن‌ها از دین و تشیع شده است.
وی در پایان خاطر نشان کرد: باید با استفاده از تجارب علمای گذشته و بهره‌گیری از ارزش‌هایی که در فرهنگ و معارف ما وجود دارد، خودمان را رشد داده و راه را برای دیگران نیز باز کنیم و امانت‌دار خوبی برای دین خداوند باشیم.