آیت‌الله مصباح: مدیریت، کلید تسلط یک کشور است

آیت‌الله مصباح تأکید کرد: اگر کشوری بخواهد فرهنگ، اجتماع و اقتصادی قوی داشته باشد، باید مدیر متعهد و متخصص داشته باشد، مدیریت کلید تسلط یک کشور است و ما اگر بخواهیم کشوری اسلامی داشته باشیم باید مدیر اسلامی تربیت کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز آثار آیت‌الله مصباح، ایشان در دیدار با معاون نیروی انسانی رئیس جمهور و هیأت همراه که در تاریخ دهم‌دی‌ماه 1390 در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) انجام شد، ضمن قدردانی و تشکر از مردم به خاطر پاسخ مثبت دادن به رهنمودهای امام و رهبری، یادآور شد: به برکت انقلاب اسلامی و با استقرار نظام اسلامی به جای نظام سکولار و لائیک، تاروپود این نظام نیز باید از ارزش‌های اسلامی تأثیر بپذیرد و بر اساس این ارزش‌ها پایه‌گذاری گردد.
علامه مصباح خاطرنشان کرد: در میان مسائل موجود در یک جامعه، بعضی جنبه کاربردی دارند و باید بی‌درنگ اجرایی شوند که از آن نمونه می‌توان به دفاع مقدس اشاره کرد، و بعضی مسائل با فرهنگ و باورهای اسلامی مرتبط هستند که در کنار برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت، باید برنامه‌های دراز مدت پیش‌بینی کرد و در آن به مسائل و موضوعات بنیادی رسیدگی کرد.
وی تصریح کرد: علی رغم تأکید بیست‌ساله مقام معظم رهبری، اسلامی شدن دانشگاه‌ها مانند یک آرمان دور از دسترس باقی مانده و چندان پاسخ نهایی به آن داده نشده است.
ایشان به موانع موجود در جهت اسلامی شدن دانشگاه‌ها اشاره و اظهارداشت: وسعت و نیروبر بودن کار در کنار نیاز به تحقیق عمیق و پژوهش‌های بنیادی برای اجرایی شدن این هدف عظیم اسلامی یکی از علل کند حرکت کردن در این جهت می‌باشد.
علامه مصباح افزود: مشکل اساسی در دستیابی به این هدف، فرهنگ غربی است که حدود صد سال بر کشور حاکم بوده و نهادها و بخش‌های مختلف را تحت تأثیر خود قرار داده است.
وی یادآور شد: تغییر و بهبود فرهنگ کشور بر دوش حوزویان و دانشگاهیان است و برای تغییر فرهنگ غربی به سمت فرهنگ غنی اسلامی باید هم بر فرهنگ غربی مسلط بود و هم فرهنگ اسلامی را شناخت.
بحث تطبیقی تنها راه حل تغییر فرهنگ غربی است
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، بحث تطبیقی را تنها راه حل تغییر فرهنگ غربی دانست و اظهار داشت: باید طی یک برنامه دقیق و بنیادی افرادی را تربیت کرد که بر هر دو جنبه دینی و غربی مسلط باشند و با طرح بحث‌های تطبیقی، برتری فرهنگ دینی را بر فرهنگ غربی ثابت کنند.
ایشان ادامه داد: باید در کنار این برنامه دقیق، برنامه‌ای میان مدت طرح ریزی کرد و طبق آن از میان نیروهای موجود، کسانی که در هر دو جنبه دینی و غربی، آشنایی دارند، فعالیت‌ها را به دست گیرند.
وی به نقش خطیر مدیرت در فرهنگ هر کشور اشاره کرد و گفت: در بیان اهمیت این رشته همین نمونه کافی است که در دوران پیش از انقلاب تنها دانشگاهی که آمریکا رسما در ایران احداث کرد، دانشگاه مدیریت بود.
آیت‌الله مصباح تأکید کرد: اگر کشوری بخواهد فرهنگ، اجتماع و اقتصادی قوی داشته باشد، باید مدیر متعهد و متخصص داشته باشد، مدیریت کلید تسلط یک کشور است و ما اگر بخواهیم کشوری اسلامی داشته باشیم باید مدیر اسلامی تربیت کنیم.
مدیران دانشگاه‌ها در خط مقدم حرکت به سمت فرهنگ دینی قرار دارند
ایشان افزود: بعد از سی‌سال از گذشت انقلاب هنوز بقایای فرهنگ غربی در کشور جاری است، نه این‌که سوء‌نیتی در کار باشد، بلکه این تفکر غلط وجود دارد که بهترین شکل مدیریت، مدیریت بر اساس تفکر و فرهنگ غربی است. اگر می‌خواهیم تحول بنیادی ایجاد کنیم و فرهنگی مستقل داشته باشیم باید مدیران خوب داشته باشیم که در درجه اول، مدیران دانشگاه‌ها و بعد مدیران اجرایی قرار دارند.