علامه مصباح یزدی: بزرگ‌ترین کمبود انقلاب، شهید مطهری است

عضو خبرگان رهبری گفت: هنر شهید مطهری این بود که علم را از آسمان به زمین آورده و برای میلیون‌ها انسان قابل استفاده می‌کرد، یعنی مسائل غامض فلسفی، عرفانی و عقلی را به بیانی ساده تبیین کرده، آن‌ها را برای همگان قابل فهم می‌کرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با جمعی از معلمان و اساتید مدارس شاهد استان قم، با گرامیداشت شخصیت علامه مطهری گفت: حضرت امام خمینی(ره) و علامه طباطبائی که شهید مطهری را کاملا شناخته بودند، بالاترین تعبیرات را در خصوص علامه مطهری به کار بردند.

علامه محمدتقی مصباح یزدی با اشاره به شخصیت علمی استاد مطهری اظهار داشت: نقشی که معلم در انتقال علم به نسل بعد دارد، مسأله‌ای نیست که نیاز به توضیح داشته باشد، چرا که مطلوبیت علم و شناخت، فطری است و هر علمی برای انسان فایده بیشتری داشته باشد، ارزشمند‌تر است.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به این‌که غالب علوم نهایتا برای زندگی دنیا مفید هستند، ادامه داد: اگر فایده علمی بی‌نهایت باشد و برای زندگی ابدی انسان مفید باشد، ارزش آن قابل مقایسه با دیگر علوم نیست، چرا که علوم دیگر هرچند ارزشمند هستند، ولی فایده آنها، حتی اگر انسان‌ها میلیون‌ها سال هم عمر کنند، محدود به دنیاست و در مقابل فایده بی‌نهایت اصلا به حساب نمی‌آید.

وی با اشاره به این‌که شهید مطهری این علوم را به انسان‌ها انتقال داده است، ادامه داد: هنر شهید مطهری این بود که علم را از آسمان به زمین آورده و برای میلیون‌ها انسان قابل استفاده می‌کرد، یعنی مسائل غامض فلسفی و عقلی را به بیانی ساده تبیین کرده، آن‌ها را برای همگان قابل فهم می‌کرد.

علامه مصباح یزدی با اشاره به اخلاص شهید مطهری ادامه داد: امروز به برکت شهید مطهری میلیون‌ها انسان، با استفاده از ترجمه کتب ایشان و با نام وی، با اسلام آشنا می‌شوند و این برکت، به جهت اخلاص شهید مطهری بود.

وی خاطر نشان کرد: شهید مطهری نه تنها در نشر علوم، بلکه در تولید علم نیز نقش داشت. تولید علم که امروزه بسیار مورد نظر مقام معظم رهبری است، در زمینه علوم تجربی با آزمایشگاه و تجربه تولید می‌شود، اما در مسائل فلسفی و عرفانی، تولید علم همان کاری است که شهید مطهری چهل سال پیش انجام می‌داد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: امام (ره) شورای انقلاب را تحت نظر شهید مطهری تشکیل دادند، چرا که امام (ره) مطهری را به خوبی می‌شناخت و می‌دانست که وی می‌تواند جوهره اسلام را به خوبی شناخته، تبیین کند و به کرسی بنشاند.

وی با اشاره به نقش مهم فرهنگیان در انقلاب فرهنگی گفت: یک تحقیق ساده می‌تواند نشان دهد که بعد از امام راحل(ره) تأثیرگذارترین افراد در انقلاب، فرهنگیان بوده‌اند. کسانی همچون شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید مفتح، شهید باهنر و شاگردان آنها از جمله این افراد بودند.

علامه مصباح یزدی با اشاره به نمونه‌هایی از زحمات و تأثیرگذاری‌های شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید باهنر و شهید مفتح در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی اظهار داشت: اگر کسی بگوید این انقلاب بعد از تلاش‌های حضرت امام(ره)، مرهون زحمات فرهنگیان است، سخنی به گزاف نگفته است، لذا پیشبرد این انقلاب نیز به دست فرهنگیان است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم پرتویی از خورشید فروزان وجود علامه مطهری برما تابیده شود، اولا باید میراث آنها را محافظت کنیم تا غبار ابهام و تفسیر نادرست، آن را به انحراف نکشاند، و ثانیا باید در آن راه قدم برداشته و آن را ادامه دهیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: پیشینیان همچون مطهری، وظیفه خود را شناختند و برای خدا عمل کردند و حال، ما نیز باید به وظیفه خود عمل کنیم.

وی با اشاره به اهمیت شهید مطهری برای انقلاب، بزرگترین کمبود برای انقلاب را وجود شهید مطهری دانست و گفت: بزرگ‌ترین سوء استفاده امروز دشمنان، سوء استفاده از خلأ وجود ایشان است، چرا که امروز بعد از گذشت بیش از 30 سال، مباحث شهید مطهری نیاز روز است و لذا می‌توان تصور کرد که اگر ایشان با چنین تفکری حیات داشتند، امروز چه برکاتی از جانب ایشان نصیب انقلاب می‌شد.

علامه مصباح یزدی در خصوص شهادت استاد مطهری گفت: از سویی شهادت مطهری در واقع پاداش زحمات مخلصانه وی بود که خداوند در این دنیا به او بخشید و جای خوشحالی دارد، اما از سوی دیگر باید عزاداری کرد که چنین گوهری را از دست داده‌ایم و از وجود ایشان محروم شده‌ایم و از سوی دیگر، باید خطر دشمن را احساس کنیم که چه اندازه دشمن بیدار است و نقاط ضعف و قوت انقلاب اسلامی را می‌شناسد و پیش از این‌که ما افراد مؤثر را بشناسیم، آنها را شناخته و آماج حملات خود قرار می‌دهند و با ترور شخصیت، سعی در کم اثر کردن آنها می‌کنند و اگر نتیجه نداد، به ترور فیزیکی آنها می‌پردازند.

گفتنی این مراسم در تاریخ دوازدهم اردیبهشت سال جاری در تالار همایش‌های مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد.

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...