آیت الله مصباح یزدی: رمز سعادت، موفقیت و تكامل، كار خالص برای خداست

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با تأكید بر اخلاص در كارها ، خاطر نشان كرد: رمز موفقیت، سعادت، پیشرفت و تكامل، كارخالص برای رضای خداست

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی، رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با جمعی از دانش‌پژوهان و اساتید شعبه اصفهان موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره علامه شهید مرتضی مطهری به سیر تحول حوزه‌های علمیه اشاره كرد و گفت: رژیم طاغوت تصمیم گرفته بود كه روحانیت و دین را ریشه كن كند و لذا در زمان پهلوی پدر، روضه‌خوانی، پوشیدن لباس روحانیت و برگزاری جلسات مذهبی كاملا ممنوع بود.
علامه محمدتقی مصباح یزدی با بیان این‌كه هنگام سركار آمدن پهلوی پسر از سوی روس و انگلیس به دلیل شرایط جنگ جهانی فضا مقداری بازتر شد، ادامه داد: در این زمان برخی طلاب شروع به تحصیل و تدریس كردند ، اما هرگز چنین شرایطی پاسخگوی نیاز جامعه نبود.
وی با اشاره به نقش حضرت امام(ره) در سكونت آیت الله بروجردی در قم ادامه داد: با ورود آیت الله بروجردی و با توجه به ویژگی‌هایی كه ایشان داشتند، مأموران طاغوت نمی‌توانستند عظمت ایشان را نادیده بگیرند ، لذا با حضور ایشان حوزه علمیه قوت بیشتری گرفت .
عضو خبرگان رهبری تأكید كرد: در عین حال با توجه به افزایش دشمنی دشمنان اسلام و نیازهای جدید، حوزه علمیه پاسخگوی نیازها نبود.
علامه مصباح یزدی با اشاره به این‌كه كم كم با اخلاص و فداكاری برخی علما در چند شهر بزرگ كشور، روند آرام تحولات در حوزه علمیه، شروع شد، ادامه داد: بالاخره با عنایت خدای متعال و به بركت اخلاص مردم و فداكاری‌های علمای مخلص كه با خون دل اساس روحانیت را حفظ كرده بودند، حركت رو به رشدی در حوزه‌های علمیه شكل گرفت.
وی با اشاره به وقوع انقلاب اسلامی و تأثیر گسترده آن در همه ابعاد كشور گفت: با رهبری حضرت امام(ره) و همراهی سایر مراجع و علما و فداكاری توده مردم، حماسه‌ای عظیم در ایران رقم خورد كه قابل تصور برای هیچ كس نبود.
علامه مصباح یزدی با اشاره به این‌كه بعد از انقلاب اسلامی وظیفه مسئولان و دلسوزان اسلام مضاعف و چند برابر شد، ادامه داد: هركس هر تخصص و تجربه‌ای داشت به كار می‌گرفت برای اینكه بتواند برای رشد و ترویج دین در جامعه كاری انجام دهد.
وی افزود: اما برای این‌كه تحولات در مسیر صحیحی جهت‌دهی شود، به طرح كاملی شامل نقشه راه، ابزار و امکانات لازم، نیاز است تا عالمان متخصصی بتوانند آن را عملی كنند.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این‌كه برای ایجاد چنین حركتی علاوه بر نقشه راه باید افرادی دینشناس، زمانشناس و با تقوا تربیت شوند ، به سابقه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در قبل از انقلاب اشاره و خاطر نشان كرد: به دلایل مختلفی مانند اختلاف سلیقه و تفاوت انگیزه‌ها نمی‌توان همه حوزه علمیه را برای قدم گذاشتن در این راه بسیج كرد و باید بسیار محتاطانه و با دقت در این مسیر حركت كرد كه به مشكل خاصی برنخورد.
وی ادامه داد: با توكل بر خدا و با كمترین امكانات حركتی از پیش از انقلاب آغاز شد و پس از آمدن حضرت امام(ره) و نظم گرفتن كشور، ایشان نه تنها این حركت را تأیید بلكه بر گسترش آن تأكید كردند و فرمودند تا زنده هستند، تأمین بودجه آن را شخصا بر عهده می‌گیرند و پس از ایشان نیز مقام معظم رهبری با كمال لطف بر ادامه این برنامه‌ها و توسعه آن تأكید كردند.
عضو خبرگان رهبری ادامه داد: تجربه نشان داده است كه در كارهای دینی هركجا اخلاص بیشتری وجود داشته باشد ولو امكانات كم باشد، اثر گسترده‌تر و عمیق‌تری داشته است.
وی افزود: چه بسا در امور دنیوی بتوان با فریب دیگران كار خود را پیش برد، اما در فعالیت‌های دینی از آنجا كه طرف معامله خداست، بدون اخلاص برای خدا، اثری بر آن مترتب نمی‌شود وچه بسا نتیجه عكس بدهد و اگر كاری مخلصانه برای خدا انجام شود، محال است خداوند نسبت به آن بی‌اعتنا باشد.
علامه مصباح یزدی با اشاره به این‌كه امكاناتی كه امروز برای فعالیت‌های دینی در اختیار روحانیت قرار گرفته است به بركت خون هزاران شهید است، ادامه داد: اگر بتوانیم با استفاده از این امكانات خالصانه كار كنیم، نتیجه و اثر آن خارج از حد تصور ما خواهد بود و اگر برای كاری هزینه‌های نجومی بشود، اما برای خدا نباشد، هیچ اثری نخواهد داشت.
وی با بیان گوشه‌هایی از زندگی حضرت علامه طباطبائی گفت: ایشان خانه‌ای اجاره كرده و حتی پول اجاره خانه را نداشته و به شدت مقروض بودند، اما برای رضای خدا شروع به نوشتن المیزان كردند و در مورد بركت آن همین بس كه طی مدت كوتاهی این تفسیر گران‌سنگ به زبان‌های مختلفی ترجمه شده و در دورترین نقاط جهان اسلام نشر یافت.
علامه مصباح هم‌چنین به زندگی ساده و بی‌آلایش امام(ره) اشاره كرد و گفت: زندگی امام(ره) بسیار سخت و با قناعت می‌گذشت، اما از آن‌جایی كه مخلصانه فعالیت می‌كرد، چنان سخنش پرنفوذ بود و در جهان تأثیر می‌گذاشت كه روسای جمهور بسیاری از كشورها به صورت مستقیم سخنان ایشان را گوش می‌كردند.
این استاد اخلاق حوزه علمیه قم با تأكید مجدد بر اخلاص خاطر نشان كرد: رمز موفقیت، سعادت، پیشرفت و تكامل، كار خالص برای رضای خداست.
گفتنی است این دیدار 14 اردیبهشت ماه در سالن تشریفات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

برای دریافت صوت این جلسه اینجا را کلیک کنید!

آخرین محتوای سایت

تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...