علامه مصباح: هویت ما با مهدویت شكل می‌گیرد

عضو خبرگان رهبری هدف دشمن را نه تصاحب نفت و ممانعت از هسته‌ای شدن ایران، بلكه گرفتن دین جوانان دانست و ادامه داد: حضرت امام (ره) این مسأله را به خوبی دریافت، اما اگر وظایف بر اساس تقسیم كار مشخص شود، تنها قشری كه وظیفه حفظ مرز ایمان جوانان را دارد، روحانیت است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با جمعی از دست اندركاران مركز تخصصی مهدویت با تقدیر از حجت الاسلام قرائتی به دلیل اهتمام و احیای بسیاری از امور بر زمین مانده، در پاسخ به سخنان یكی از حاضران مربوط به اینكه تنها هدف نظام اسلامی باید تحقق زمینه ظهور حضرت مهدی(عج) باشد، به دعای امام سجاد(ع) اشاره كرد و گفت: حضرت امام سجاد(ع) خدا را شكر می‌كند از این جهت كه در زمان حكومت اسلامی زندگی می‌كند. یعنی با وجود اینكه در زمان ایشان حكومت اسلامی به دست صاحبان اصلی خودش اداره نمی‌شد، باز هم ایشان ابرازخرسندی از حضور در جامعه اسلامی دارند.
حضرت آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: اگر دوران حاضر را با تمام دوره‌های تاریخ تشیع مقایسه كنیم، درمی یابیم كه هرگز چنین شرایطی وجود نداشته كه به این میزان وسایل، ابزار و امكانات و داوطلب برای پرداختن به امور دینی فراهم باشد، لذا باید قدردان این نعمت بزرگ الهی باشیم و نعمت وجود حضرت امام(ره) و رهبری كه جانشین شایسته ایشان هستند را فراموش نكنیم.
وی با بیان اینكه در طول تاریخ اسلام، برقراری حكومت اسلامی به طور كامل محقق نشده ابراز داشت: تنها در چند سال كوتاه، حضرت علی(ع) حاكمیت را در دست داشتند و با وجود اینكه همین زمان كوتاه بهترین نمونه حكومت در تاریخ انسانیت بوده است، مشاهده می‌كنید چه اختلافاتی به وجود آمد و زمان زیادی از این حكومت نیز صرف جنگ شد.
علامه مصباح یزدی با بیان اینكه زمانی با ظهور حضرت حجت(عج) حكومت اسلامی كامل محقق خواهد شد، ادامه داد: در شرایط امروز كشور نیز نباید انتظار داشت همه مسائل به صورت آرمانی و مطابق اسلام باشد، چرا كه هر قدمی در راه اسلام برداشته شود، شیاطین جن و انس چندین قدم بر خلاف آن بر می‌دارند.
وی با اشاره به تجربه شیاطین در طول تاریخ ادامه داد: اگر انسان در نظام اسلامی توقع داشته باشد كه همه رفتارها اسلامی باشد و هیچ خطا و تخلفی صورت نگیرد، سریع سرخورده و مأیوس می‌شود، چرا كه در طول تاریخ، اجرای كامل اسلام در جامعه‌ای سابقه نداشته است.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به نعمت عظیم انقلاب اسلامی خاطر نشان كرد: چه زمانی از تاریخ را سراغ دارید كه بیش از 70 میلیون انسان تحت رهبری یك روحانی باشند، آنهم با محبوبیت و محبتی كه خداوند در دل مؤمنان نسبت به او قرار داده است.
وی با اشاره به لزوم شكر نعمت عظیم نظام اسلامی گفت: باید نیازهای نظام اسلامی را نسبت به جامعه آرمانی اسلام بسنجیم و با اولویت بندی، نیروها و امكانات خود را در جهت رفع این نیازها بسیج كنیم.
علامه مصباح یزدی یكی از این نیازها را مهدویت دانست و خاطر نشان كرد: در بحث مهدویت علاوه بر اینكه در جهت ایجابی به صورت كامل كار نشده است، دشمنان نیز در جهت سلبی بسیار تلاش كرده‌اند و این امور تكلیف ما را هم در زمینه تحقیق و اثبات، و هم در زمینه پاسخ به شبهات شیاطین سنگین‌تر می‌كند.
استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به اینكه باید توجه داشت که تنها نیاز نظام اسلامی بحث مهدویت نیست، ادامه داد: نباید توقع داشت به خاطر درك اهمیت یكی از این نیازها، بقیه مشكلات و نیازها كنار گذاشته شوند و باید با توجه به اولویت آنها در زمینه تحقیق، تبلیغ، نویسندگی و كارهای هنری به فعالیت پرداخت.
وی با اشاره به كمبودها برای كار در زمینه فعالیت‌های فرهنگی گفت: یكی از مشكلات اساسی ما برای كار در امور دینی در همه زمینه‌ها، كمبود نیروی انسانی است.
عضو خبرگان رهبری كمبود مدیریت را یكی دیگر از مشكلات در جامعه و به ویژه در حوزه‌های علمیه دانست و ادامه داد: كشورهای دیگر اهمیت مدیریت را بسیار بهتر از ما درك كرده‌اند، لذا آمریكا برای گسترش نفوذ خود در ایران، اقدام به راه‌اندازی دانشگاه مدیریت در ایران كرد، در حالیكه ما بعد از گذشت 33 سال از انقلاب اسلامی فعالیت شایانی برای تربیت مدیر انجام نداده‌ایم.
وی با اشاره به وجود نیازهای مختلف جامعه اسلامی و لزوم فعالیت در زمینه‌های مختلف مانند وهابیت، بهائیت، عرفان‌های كاذب و بحث‌های ماتریالیستی ادامه داد: بسیاری از نامه‌ها و سؤالاتی كه به دست ما می‌رسد، ناظر به انكار ماوراء الطبیعه و خداوند هستند و از سویی مكتب نئوماركسیسم با توجه به شرایط اقتصادی غرب در حال شكل گیری است كه باید در این زمینه فعالیت شود و نمی‌توان توقع داشت تنها به بحث مهدویت پرداخته شود.
استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: هویت ما با مهدویت شكل می‌گیرد، چرا كه روحانیت به معنای سربازی برای امام زمان(عج) است كه اگر آن را حذف كنیم چیزی برای روحانیت نمی‌ماند و هرچند موضوع مهدویت در كنار دیگر موضوعات مورد نیاز قرار می‌گیرد، اما این موضوع، حداقل برای ما به عنوان روحانی، از اولویت خاصی برخوردار است.
وی هدف دشمن را نه تصاحب نفت و ممانعت از هسته‌ای شدن ایران، بلكه گرفتن دین جوانان دانست و ادامه داد: حضرت امام (ره) این مسأله را به خوبی دریافت، اما اگر وظایف بر اساس تقسیم كار مشخص شود، تنها قشری كه وظیفه حفظ مرز ایمان جوانان را دارد، روحانیت است.
علامه مصباح یزدی ادامه داد: حتی اگر دیگران در برنامه‌ریزی، تخصیص اعتبار و بودجه وظیفه خود را انجام ندادند، تكلیف از ما ساقط نمی‌شود و باید در حد توان به وظیفه خود عمل كنیم.
استاد فلسفه اسلامی ضمن تبریك به دست اندركاران مركز تخصصی مهدویت به خاطر توفیق الهی برای گام نهادن در این مسیر به حاضران توصیه كرد: در زمینه تحقیق باید به اتقان مباحث توجه داشت و اگر مسائلی غیر قطعی و روایاتی ظنی نیز وجود داشت، با بیان ضریب اتقان آنها ارائه شود و مسائل قطعی و یقینی در كنار مسائل مشكوك قرار داده نشود.
وی ادامه داد: باید در مواردی كه با عمل مردم سروكار دارد، حساس‌تر باشیم كه خوشبختانه چنین مسائلی را با دلایل قریب به یقین می‌توان اثبات كرد.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به نمونه‌هایی از بركت نظام اسلامی گفت: به خاطر یك روایت مجهول یا تضییع حق شخصی خود در موردی خاص یا وجود مشكلی در نظام اسلامی، نباید اصل نظام اسلامی را با چنین اهمیتی كه در عالم بی‌نظیر است زیر سؤال ببریم.
وی با اشاره به مثال‌هایی افزود: اینكه دجال یك چشم داشته باشد یا دو چشم، در اعتقاد و رفتار مردم تأثیر نخواهد داشت، اما پاسخ به این سؤال كه كار كردن در این نظام اسلامی، آیا مثل كاركردن در دستگاه امیرالمؤمنین(ع) است یا دستگاه معاویه، در اعتقاد و رفتار مردم بسیار مهم و تأثیرگذار است، لذا باید بسیار حساس بود.
در ابتدای این جلسه نیز حجت الاسلام والمسلمین كلباسی گزارشی از نحوه شكل گیری این مركز و فعالیت‌های آن را ارائه داد.
این مراسم نهم خرداد ماه سال 1391در سالن تشریفات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

پرونده ویژه: 

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...