آیت‌الله مصباح یزدی: امام می‌دانست در آینده یارانی خواهد داشت که اعتماد به آن‌ها بیشتر‌ از یارانی است که در کنار ایشان بودند!

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: همان‌طور که امام می‌فرمود، پیروزی نهایی برای مخلصان، صالحان، یاران حق، یاران امیراالمؤمنین و سیدالشهدا، و پابرهنه‌هاست.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، ایشان در دیدار با جمعی از پاسداران انقلاب اسلامی و زائران حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره) ضمن تقدیر از اخلاص و همت آنان، خاطر نشان كرد: احساس قلبی بنده این است که شما از باوفاترین، صادق‌ترین، پابرجاترین و مخلص‌ترین یاران امام هستید که ایشان شما را به یاران پبامبر اکرم صلی‌الله علیه وآله و ائمه معصومین صلوات‌الله علیهم اجمعین وصل کرد. این توفیقی که خداوند نصیب شما فرموده، بسیار گران‌بهاست که برای هرکسی حاصل نمی‌شود و براستی خداوند دوستان خود را خودش انتخاب می‌کند.
حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، با اشاره به آیه 54 سوره مبارکه مائده، نکات ارزشمند این آیه شریفه را مد نظر قرار داده و گفت: ابتدای این آیه یک‌ هشدار جدی است تا حواسمان جمع باشد و از کسانی که راه را می‌شناسند فاصله نگیریم. شاید زاویه گرفتن در ابتدای مسیر خیلی به چشم نیاید، اما وقتی این روند ادامه یافت، به‌کلی از مسیر اصلی منحرف و خارج می‌شویم. از ابتدای این آیه شریفه پیداست که ارتداد امر محالی نیست!
ایشان، جمع شدن مهاجرین و انصار در سقیفه‌ بنی‌ساعده و تعیین جانشینی برای پیامبر را اولین امتحان امت اسلامی خواندند و اظهار داشتند: در این امتحان اکثریت جامعه و البته اصحاب پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله مردود شدند. ما باید همیشه نگران باشیم که مبادا بلغزیم و از راه راست خارج شویم. نپنداریم که امروزه کسانی که عمری را در راه راست گام نهاده‌‌اند از خطا و انحراف مصون هستند؛ بلکه حتی در روزگاری اصحاب پیامبر اکرم صلی‌الله علیه وآله نیز منحرف شدند.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به تبعی و طفیلی بودن و یا اتفاقی بودن حضور عده‌ای در جریان انقلاب، گفت: همه کسانی که در انقلاب شرکت کردند، خدادوست، عاشق سید‌الشهدا و خمینی‌دوست نبودند؛ گروه‌های مارکسیستی و ملی‌گرایان و کسانی که ایمان درستی نداشتند نیز در انقلاب شرکت داشتند. هدف مشترک همه گروه‌ها ساقط کردن شاه بود، ولی به طور طبیعی هریک از آن گروه‌ها برای دوران پس از پیروزی نقشه‌هایی داشتند.
وی ادامه داد: برخی از طلبه‌هایی که در انقلاب شرکت داشتند و پس از پیروزی انقلاب نیز به مقاماتی رسیدند، به بنده گفتند که ما امام را فقط برای این می‌خواهیم که شاه را ساقط کند؛ وگرنه ایدئولوگ ما کس دیگری است زیرا امام بلد نیست جامعه را اداره کند!
حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، میل به کسب عزت و آبرو، و نیز گرایش به ترقی را برای انسان امری فطری دانست و گفت: قطعاً عزت و آبرو نزد خداوند است و خدا این عزت را به کسانی می‌دهد که تربیت شده‌ مكتب الهی، در برابر مؤمنان خاضع و دربرابر دستورات خداوند مطیع باشند.
عضو خبرگان رهبری هم‌چنین به این نكته اشاره كرد ‌كه سید حسن نصرالله مصداقی از کسانی است که منتظر صدور دستور صریح ولی‌فقیه نمی‌مانند، بلکه وقتی می‌فهمند رهبری به چه امری مایلند، فوراً و با دل و جان همان را انجام می‌دهند؛ وی در ادامه افزود: جناب سید حسن نصرالله می‌گفت: ما منتظر نیستیم تا رهبر معظم انقلاب به ما امر کنند، بلکه همین‌که احتمال دهیم معظم‌له کاری را دوست دارند، همان کار را انجام می‌دهیم.
حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، به عنوان نکته دوم آیه مذکور خاطرنشان کرد: لذت عاشق این است که خود را در برابر معشوق ببازد و به خاک بیاندازد. عاشق خدا چون خدا را دوست دارد، دوستان خداوند را نیز دوست دارد و به‌عکس، در برابر دشمنان خداوند آن‌چنان سرسخت است که به‌هیچ قیمتی حاضر به آشتی و سازش نیست.
ایشان در ادامه گفت: مگر می‌توان با دشمن معشوق آشتی کرد؟ مگر می‌توان با کسانی که با نام وحدت تیشه به ریشه اسلام و انقلاب می‌زنند، آشتی کرد؟ آیا وحدت با شیطان و کفر جایز است؟!
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، آمادگی برای جهاد در راه خدا را از دیگر نشانه‌های دوستان خدا دانست و افزود: آن‌ها آدم‌های گوشه‌گیری نیستد، و هر وقت احساس کردند که مال، شخصیت، آبرو و جان خود را باید در راه خدا بدهند، مضایقه نمی‌کنند و نه تنها به این كار خود افتخار می‌کنند، بلکه آن را آرزو دارند و برای آن نذر می‌کنند، چنان‌که جوانی برای شهادت، 40 شب در مسجد مقدس جمکران احیا گرفت!
حضرت آیت‌الله مصباح یزدی در بیان نکته‌ی پایانی این آیه شریفه، ملامت دوستان را بسیار سنگین و دردناک خواند و افزود: بالاترین ویژگی مجاهدان در راه خدا این است که از ملامت هیچ‌ملامت‌گری نمی‌هراسند؛ آن‌گاه که راه حقی را تشخیص دادند حرکت‌ می‌کنند، مجاهده می‌کنند و به سرزنش‌کنندگان گوش‌ فرانمی‌دهند.
ایشان ادامه داد: براساس این آیه شریفه خداوند به مسلمانان می‌فرماید اگر شما از دین خارج شدید، و اسلام را رها کردید، خیال نکنید فاتحه اسلام خوانده می‌شود؛ خیر چنین نیست؛‌ بلكه خداوند كسانی را بهتر از شما جایگزین خواهد كرد.
حضرت آیت‌الله مصباح یزدی گفت: اولین درسی که باید از این آیه بگیریم این است که همان‌طور که امام هم می‌فرمود، پیروزی نهایی برای مخلصان، صالحان، یاران حق، و یاران امیراالمؤمنین و سیدالشهدا، و پابرهنه‌هاست.
وی، درس دوم از این آیه شریفه را این‌چنین بیان داشت: برای این‌که در زمره یاران امام زمان باشیم و نام ما در دفتر ایشان ثبت شود، باید خدا و اولیای خدا را دوست بداریم، در برابر اهل حق خاضع و در برابر دشمنان حق سرسخت باشیم، هرچه داریم برای خداوند در کف اخلاص بگیریم و مراقب باشیم که تحت تأثیر ملامت ملامت‌گران قرار نگیریم.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خطاب به حاضران جلسه گفت: بنده به سهم خود در پیشگاه خداوند شهادت می‌دهم که آن ملتی که شما نمونه‌ای از آن هستید، از مصادیق بارز این آیه شریفه است. چه چیزی بعد از گذشت 22سال از رحلت امام(ره) شما را با پای پیاده به سوی او می‌کشاند جز عشق به امام!
حضرت آیت‌الله مصباح یزدی در پایان گفت: این‌گونه بود که امام پیش از تولد شما فرمود: یاران من در گهواره‌ها هستند. در واقع، امام با این کلام به دو نکته اشاره فرمود: نخست این‌که این جریان تمام‌شدنی نیست، و دوم این‌که امام می‌دانست در آینده یارانی خواهد داشت که اعتماد به آن‌ها بیشتر‌ از یارانی است که در کنار ایشان بودند!
گفتنی است این دیدار روز شنبه، 1391/03/13 در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) صورت گرفت.

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...