علامه مصباح یزدی: متأسفانه در انتخابات مجلس نهم، گاهی نظرات اشخاص حقیقی به جای تصمیم شخص حقوقی جامعه روحانیت و جامعه مدرسین بیان می‌شد

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینكه در انتخابات و برای تصدی پست‌ها باید افرادی انتخاب شوند كه نسبت به دیگران اصلح باشند، گفت: تشخیص صلاحیت افراد با توجه به عملكرد و سابقه و شناخت تفكر آنها امكان پذیراست و برخورد ابتدایی به هیچ وجه نمی‌تواند برای تشخیص اصلحیت مناسب باشد

علامه مصباح یزدی: متأسفانه در انتخابات مجلس نهم، گاهی نظرات اشخاص حقیقی به جای تصمیم شخص حقوقی جامعه روحانیت و جامعه مدرسین بیان می‌شد. عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینكه در انتخابات و برای تصدی پست‌ها باید افرادی انتخاب شوند كه نسبت به دیگران اصلح باشند، گفت: تشخیص صلاحیت افراد با توجه به عملكرد و سابقه و شناخت تفكر آنها امكان پذیراست و برخورد ابتدایی به هیچ وجه نمی‌تواند برای تشخیص اصلحیت مناسب باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با جمعی از دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به نعمت عظیم رهبری انقلاب اسلامی توسط امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری ابراز داشت: خداوند نعمت وجود مردم و جوانانی پاك و انقلابی نیز به كشور ما ارزانی داشته است كه حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بیش از همه قدر این نعمت را دانستند.
علامه محمدتقی مصباح یزدی با اشاره به دغدغه نیروهای انقلابی و متدین برای حفظ و تقویت روح انقلابی در كشور ادامه داد: شناخت صحیح و اراده مقاوم و خستگی ناپذیر، دو عامل مهم برای تبلور روح الهی انقلاب است كه تقویت این دو عنصر امید به آینده را بیشتر می‌كند و تضعیف آن، سبب نگرانی می‌شود.
وی با بیان اینكه اگر كسی مانند معصوم شناخت كاملی از اسلام و عدالت، و تقوایی شبیه عصمت داشته باشد، از انحراف در این راه مصون است، ادامه داد: اما چنین چیزی ممكن نیست، هرچند گاهی خداوند به دلایلی به برخی افراد فوق العاده و برجسته عنایت خاصی می‌كند كه شبیه معصوم هستند و در زندگی عملاً بسیار كم اشتباه می‌كنند و یا اشتباه نمی‌كنند، كه نمونه آن در این عصر حضرت امام خمینی(ره) است.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به وجود این كمبودها در همه اشخاص ادامه داد: اما در انتخابات و برای تصدی پست‌ها باید افرادی انتخاب شوند كه نسبت به دیگران اصلح باشند و تشخیص آن با توجه به عملكرد و سابقه و شناخت تفكر آنها امكان پذیراست و برخورد ابتدایی به هیچ وجه نمی‌تواند برای تشخیص اصلحیت مناسب باشد، چرا كه به عنوان نمونه كسانی در فتنه 88 منحرف و فتنه گر شدند كه ظاهرا چهره‌های موجهی داشته و بعضاً خیرخواه نظام تلقی می‌شدند.
علامه مصباح یزدی ادامه داد: مروری بر تاریخ انقلاب اسلامی در طول 33 سال گذشته نشان داده كه هرگز اهداف انقلاب در سطح آرمانی در جامعه تحقق نیافته است و مقطع ایده آلی وجود نداشته است.
وی افزود: حتی از همان اوایل انقلاب، نخست وزیر موقت تمایلی به ایستادگی در برابر آمریكا نداشت و رئیس‌جمهور اول نیز بیشتر از اینكه تفكر اسلامی داشته باشد، تفكر لیبرالی داشت.
آیت‌الله مصباح یزدی افزود: در دوره‌ای نیز فردی روحانی با وجهه خانوادگی، با شرایطی خاص و تبلیغات مردم گرایانه و رفتار ساده زیست توانست به ریاست جمهوری برسد، ولی از همان اول مسأله جامعه مدنی را مطرح كرد (كه در عرف و ادبیات سیاسی معادل سكولاریسم است) و باوجود آن‌که با انتقادات بسیار زیادی مواجه شد، بر آن پافشاری كرد، البته بعدها منظور خود را از مدنی، مدینه النبی عنوان كرد، اما در عمل، همان خط فكری غربی را دنبال کرد.
وی افزود: در دوران بعد، افرادی به عنوان كاندیدای ریاست جمهوری به میدان آمدند كه شناخته شده و دارای سوابق مختلف سیاسی و مبارزاتی و مدیریتی بودند، اما فرد برنده انتخابات فردی تقریبا گمنام بود كه پول و تبلیغات نداشت، اما تنها امتیازش احیای شعارهای انقلابی بود كه تا حدی در عمل نیز صداقت خود را نشان داد و مردم هم به خاطر همین شعارهای انقلابی به ویژه در مقایسه با شعارهای كاندیداهای دیگر، به وی رأی دادند.
وی با تأكید بر اینكه علت عمده پیروزی این شخص در انتخابات شعارهای انقلابی او بود و مردم احساس كردند كه او می‌تواند انقلاب را زنده كند، ادامه داد: هر چند وی تا حدی به این شعارها جامه عمل نیز پوشانید، اما او نیز معصوم نبوده و بالاخص در دوره دوم ضعف‌های او در شناخت و اراده بیشتر نمایان شد.
علامه مصباح یزدی ادامه داد: در این دوره، رئیس‌جمهور به تنهایی به اندازه چند دولت كار و تلاش كرد و امتیازات زیادی در زمینه‌های مختلف داشت، اما نقایص زیادی نیز داشت.
استاد اخلاق حوزه علمیه افزود: اگر اكنون نیز منتظر باشید تا رئیس‌جمهوری بر سركارآید كه هیچ ضعفی در دو زمینه شناخت و اراده نداشته باشد، زود سرخورده خواهید شد، چرا كه وقتی حضرت امام خمینی(ره) با آن بصیرت و شناخت عمیق خود نسبت به اسلام و آن اراده مستحكم و تقوای الهی‌اش در مواردی هرچند بسیار اندك به اشتباه خود اذعان می‌كند، نباید از دیگرانی كه مسلما شناخت و اراده آنها به اندازه امام(ره) نیست، انتظار داشت هیچ اشتباهی نداشته باشند. لذا انتظار پیدا كردن فردی بی‌هیچ عیب و نقص، اشتباه است و باید اصلح نسبی را انتخاب كنیم.
وی با بیان اینكه اصلح نسبی كسی است كه نقص‌های كم و امتیازات بیشتری داشته باشد، افزود: البته باید توجه داشت تعداد نقایص مهم نیست، بلكه كمبودها را باید از لحاظ كیفیت و تأثیرش در سرنوشت انقلاب ارزیابی كرد.
وی با اشاره به اینكه گاهی كمبودها و نقص‌ها در عمل است و گاهی در تفكر ادامه داد: اگر كسی فكرش این باشد كه راهی جز سازش با آمریكا وجود ندارد، این كمبود بسیار بزرگی است و نباید آن را در برابر دیگر امتیازات او، ناچیز به حساب آورد و اتفاقا امروزه كمتر سیاستمداری وجود دارد كه خواهان رابطه با آمریكا نباشد، اما برخی صریحا می‌گویند، برخی پشت پرده و برخی نیز از ترس سلب اعتماد مردم به زبان نمی‌آورند، و حتی در سالهای اخیر در موضع گیری‌های غیر رسمی آنها، چنین گرایش‌هایی قابل مشاهده بوده است.
علامه مصباح یزدی با بیان اینكه كسی كه نسبت به تفكر انقلاب اسلامی نقص داشته باشد، برای ریاست جمهوری صلاحیت ندارد، ادامه داد: برخی در سخنانشان ایران را جایگزین اسلام می‌كنند و مواردی چون تمدن ایرانی و آثار باستانی ایران را مورد توجه قرار می‌دهند، در حالیكه با نگاهی به سخنرانی‌های امام(ره) مشاهده می‌كنید، مهمترین مسأله از دیدگاه ایشان، اسلام بوده است.
وی افزود: شمارش نقص‌ها مهم نیست، بلكه باید دید برآیند نقص‌ها در سرنوشت انقلاب اسلامی چه تأثیری خواهد گذاشت، لذا امام راحل برای آینده ایران از هیچ چیزی نگران نبودند، حتی از محاصره اقتصادی، و تنها عامل نگرانی خود برای ایران اسلامی را وابستگی فرهنگی می‌دانستند.
علامه مصباح یزدی دومین ملاك برای شناختن اصلح نسبی را تفكر افراد نسبت به مسأله ولایت‌فقیه دانست و افزود: علاوه بر اینكه قوام جمهوری اسلامی مبتنی بر تئوری ولایت‌فقیه است، در عمل نیز مشخص شده است، بیشترین نقش در حفظ و بقای نظام اسلامی و پیشرفت آن را امام(ره) و مقام معظم رهبری داشته اند، لذا همواره جهت گیری همه دشمنان، به سمت رهبری بوده است.
وی ادامه داد: عمل و كارآیی و مدیریت خوب نیز ملاك سوم برای شناخت اصلح است.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: در انتخابات گذشته مجلس عده‌ای در سایه انتساب به نام اشخاص بزرگوار و محترمی كه دست آنها را می‌بوسیم، كارهای خطرناكی را انجام داده و برنامه‌های مخربی را طراحی كردند كه بسیار خطرناك است.
وی با اشاره به اینكه جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین دو نهاد مهم و مقدس در كشور اسلامی هستند كه سابقه‌ای بیش از انقلاب اسلامی دارند، خاطر نشان كرد: قرار بود این دو نهاد مقدس برای تقویت اصولگرایی در تصمیم گیری‌ها با یكدیگر تعامل داشته باشند، اما متأسفانه گاهی نظرات اشخاص حقیقی به جای تصمیم شخص حقوقی جامعه روحانیت و جامعه مدرسین بیان می‌شد و این روند در حال ادامه پیدا كردن بود.
علامه مصباح یزدی ادامه داد: گاهی نیز تنها به خاطر نفوذ شخص و داشتن امكاناتی از وی حمایت می‌شد و مثلا از امكانات شهرداری برای انتخابات هزینه می‌شد كه چنین عملی با هزینه بیت المال شرعا جایز نیست و این انحراف از تفكر انقلابی و اسلامی است، اما برخی نه تنها از این امكانات در انتخابات استفاده كردند، بلكه به برخی تنها به خاطر اینكه به چنین امكاناتی دسترسی دارند و می‌توانند از آن استفاده كنند و آن را نقطه قوت خود تلقی كردند، اجازه دخالت در تصمیم گیری‌ها داده شد.
وی با اشاره به اینكه فتنه اخیر خطر بزرگی برای انقلاب اسلامی بود، ادامه داد: برخی نه تنها در مقابل فتنه موضع نگرفتند، بلكه با فتنه‌گران رابطه داشتند، لذا این‌ها نقص‌های بسیار بزرگی است كه نمی‌توان آن را در انتخابات نادیده انگاشت.
عضو خبرگان رهبری ادامه داد: عده‌ای نیز علاوه بر اینكه اعتقادی به ولایت‌فقیه و مقام معظم رهبری ندارند، آن را مانع و رقیب خود می‌دانند و رفتار و سخنانشان را به گونه‌ای طراحی می‌كنند كه هم از لحاظ تئوریک، ولایت‌فقیه را زیر سئوال می‌برد و هم در عمل در جهت تضعیف مقام معظم رهبری برآمدند، لذا اگر چنین افرادی صحنه گردان انتخابات شدند، نباید فریب آنها را خورد.
وی در خصوص تشكیل جبهه پایداری خاطر نشان كرد: در این شرایط و اوضاع ما چاره‌ای ندیدیم جز اینكه صدای دیگری هم بلند شود ولذا با سه شعار تبعیت محض از ولایت مطلقه فقیه، مقابله با فتنه گران، و برائت از خط انحراف این جبهه تشكیل شد، چرا كه ما معتقدیم اگر قرار باشد به خاطر وحدت، نیروهای حزب اللهی و مخلص، فدای نیروهایی شوند كه دارای نقص‌های مختلف به ویژه فكری هستند، چنین وحدتی بی‌فایده است و لذا این حركت انجام شد و چه بسا اگر این اقدام صورت نمی‌پذیرفت، انتخابات به شكل دیگری رقم می‌خورد.
حضرت آیت‌الله مصباح ادامه داد: البته ما معتقد نیستیم كه همه نیروهای معرفی شده معصوم هستند و هیچ خطائی ندارند، اما سعی شد افراد اصلح معرفی شوند.
استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: اما باید توجه داشت همه كاره خداست و ما باید از خودمان شروع كنیم، یعنی اگر از اسلام دم زدیم، اول خودمان در عمل به آن پایبند باشیم، نه اینكه تنها اسلام را برای مردم بخواهیم، و از طرف دیگر باید توجه داشته باشیم كه ما صاحبی داریم كه از همه كارهای ما اطلاع دارد و برای كارهای خیر ما دعا كرده و در بزنگاه‌ها به ما کمک می‌کند، و باید دل خود را به او بسپاریم و به امكانات و تبلیغات دیگران دلخوش نباشیم، چرا كه تجربه نشان داده است، هراندازه بیشتر به طرف امام زمان(عج) رفتیم، كمك‌های بی‌حسابی از ایشان شامل حالمان شده است.
گفتنی است این دیدار 25 خردادماه در سالن تشریفات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.