مقام معظم رهبری، پرچمدار بصیرت در جهان است

عضو خبرگان رهبری گفت: شیاطین انس برای فریب مردم در جهت رسیدن به اهداف خود از الفاظ بسیار زیبا، جذاب و مقدس استفاده می كنند؛ به عنوان نمونه امروز فرهنگ جهانی كه اصل و منشأ آن آمریكاست، بی بند و باری و رها بودن از هرگونه اخلاق، و تخلف از احكام الهی را جایز دانسته و آن را بزرگترین افتخار خود میداند، اما از این رفتار به " آزادی " تعبیر می كند؛ واژه‌ای كه برای همه بسیار زیبا و مقدس است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار آیت الله مصباح یزدی، رئیس موسسه آموزشی و آموزشی امام خمینی(ره) در جمع تعدادی از ناظرین شورای نگهبان با اشاره به تأكیدات رهبری بر مسأله بصیرت، روز نهم دی ماه را نماد بصیرت مردم كشور خواند و ادامه داد: تجربه نشان داده است كه در طول تاریخ، همواره در بین انسان ها، گروهی بوده اند كه در مقابل راه خدا و انبیاء و اولیای الهی و راه حق قرار گرفته‌اند .
علامه محمدتقی مصباح یزدی با اشاره به نبرد بین حق و باطل از آغاز خلقت و جنگ بین فرزندان حضرت آدم(ع) اظهار داشت: به مرور زمان چه در جبهه حق و چه در جبهه باطل شناختها و انگیزهها رشد كرده و تكامل یافته است و بر همین اساس هر دو گروه برای رسیدن به اهداف خود روشهای جدیدتر و كاملتری را اتخاذ می‌كنند.
وی با اشاره به آیهای از قرآن كریم، وجود شیاطین انس و جن در مقابل پیامبران و پیروان راه حق را سنت الهی برشمرد و خاطر نشان كرد: همواره گروهی هستند كه سعی دارند راه صحیح را به مردم نشان داده و آنها را برای استقامت در این راه پرورش دهند. از سوی دیگر نیز شیاطین سعی دارند تا شناخت مردم را منحرف كرده و با مغالطه، جهل را به جای علم به مردم القا كنند و یا انگیزه ایشان را برای ارتكاب گناه بیشتر كنند.
آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: دعوت مردم به راه حق از سوی پیامبران سبب جلب ایشان میشد؛ اما شیاطین برای بازداشتن مردم از پیمودن راه صحیح پیامبران را شاعر معرفی میكردند و یا انبیاء را كه برای سخنان خود استدلال منطقی ارائه می كردند، دیوانه معرفی می كردند. لذا در طول تاریخ همه انبیاء از سوی مخالفانشان، شاعر و دیوانه معرفی شده اند.
وی هم‌چنین افزود: یكی از پیشرفته ترین شیوههای شیاطین امروزی این است كه به گفته‌های خود رنگ و لعاب علمی میدهند، تا بتوانند در مقابل، آنچه انبیاء و اولیاء آوردهاند، را به عنوان جهل و خرافه جلوه دهند. چنین كسانی فقط علوم تجربی را علمی دانسته و سایر علوم را بی اعتبار و غیر علمی عنوان میكنند. بر این اساس وحی و نبوت و نتایج آن كه در آزمایشگاه قابل تجربه و اثبات نیست، بی‌اعتبار خواهد بود؛ این همان حرف بنی اسرائیل است كه بعد از مشاهده معجزات فراوان حضرت موسی(ع)، خواهان دیدن خدا بودند، تا بعد از آن ایمان بیاورند.
وی با اشاره به آیهای از قرآن كریم اظهار داشت: شیاطین انس برای فریب مردم در جهت رسیدن به اهداف خود از الفاظ بسیار زیبا، جذاب و مقدس استفاده می كنند؛ به عنوان نمونه امروز فرهنگ جهانی كه اصل و منشأ آن آمریكاست، بی بند و باری و رها بودن از هرگونه اخلاق، و تخلف از احكام الهی را جایز دانسته و آن را بزرگترین افتخار خود می‌داند، اما از این رفتار به " آزادی " تعبیر می كند؛ واژه‌ای كه برای همه بسیار زیبا و مقدس است.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به نمونه های دیگر ابراز داشت: زشتترین اعمالی كه ما حتی از بردن نام آن خجالت میكشیم، آنها نه فقط چنین كارهایی را انجام می‌دهند، بلكه به آن افتخار هم میكنند و اسم ایم كار خود را «آزادی» میگذارند.
وی در ادامه افزود: انبیاء آمدند تا به بشر كمك كنند كه فریب چنین حیله‌هایی را كه به ظاهری زیبا آراسته شده، نخورند.
استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینكه دشمن برای فریب دیگران از كلام و بیان آراسته و زیبا استفاده می كند، ابراز داشت: پیچیده ترین شگردی كه شیاطین انس برای فریب افراد از آن استفاده میكنند، مطرح كردن شعارهای معقول، زیبا و خداپسند به عنوان پوششی برای رسیده به اهداف پلید خود است؛ غرب واژه «آزادی» را مطرح می كند و از آن افسارگسیختگی و رهایی از عقل، و برده هوای نفس شدن را اراده می كند. این شگرد پیش از این نیز مورد استفاده شیاطین قرار گرفته است؛ هم‌چنان‌كه عمروعاص فریاد وحدت بین مسلمین سر داد و یا اظهار داشت حكم، باید حكم خدا و قرآن باشد؛ اما هرچند این كلمات درست و حق است، اما از آنها هدف باطلی اراده شده است.
آیت الله مصباح با تأكید بر اینكه امروز در دنیا بزرگترین عامل فساد، استفاده ابزاری از مفاهیم و عبارات فریبنده به عنوان اصل و اساس جنگ نرم است، خاطر نشان كرد: تا زمانی كه مردم آگاهی زیادی نداشتند، واداشتن آنها به پیروی از خواسته‌های شیطانی با جنگ و تحمیل فشار امكان‌پذیر بود. اما با افزایش سطح آگاهی و شناخت در جامعه، شیاطین جن و انس برای رسیدن به اهداف خود سعی در فریفتن و اغوا كردن مردم داشتهاند؛ اما شیوه‌های فریب‌كاری متفاوت است. یكی از این شیوه‌ها استفاده از الفاظ زیبا و ایجاد انحراف در شناخت مردم است.
وی با تأكید بر لزوم كسب بصیرت خاطر نشان كرد: بصیرت یعنی فرد قدرتی پیدا كند كه با كمك آن، فریب حرفهای شیاطین را نخورد. امروز هم عدهای در داخل كشور با استفاده از الفاظ زیبا سعی در منحرف كردن شناخت مردم دارند. از سوی دیگر استكبار جهانی با بمباران رسانهای خود، و استفاده از حرفهای فریبنده و طرح انتقادهای ظاهراً به جا، مردم را اغوا میكنند. ما باید با بصیرت هدف آنها را شناخته و مقهور جنگ نرم نشویم.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به نمونهای از تناقضات گفتاری و رفتاری غرب ابراز داشت: در خصوص بیداری اسلامی، ما معتقدیم مردم كشورهای منطقه به خاطر اسلام قیام كرده و راه نجات خود را اسلام می دانند و قیامهای آنها بر همین اساس شكل گرفته است؛ هم‌چنان‌كه شعارهای مردم در تظاهرات و آرای آنها در انتخابات نیز مؤید همین معناست. اما استكبار این حركات را به گونه دیگری تفسیر كرده و آنها را خواهان آزادی و لیبرال دموكراسی میداند. در عین حال سران كشورهای استكباری در خصوص كشور بحرین كه امروز جزء مظلومترین مردم دنیا هستند، رفتار دوگانه ای دارند و از اكثریت مردم آن كشور كه توسط حكومت اقلیت به شدت سركوب شده و به خاك وخون كشیده میشوند، هیچ صحبتی نمی‌شود.
وی افزود: این در حالی است كه اگر در ایران یك نفر به خاطر جرائم خود محكوم به اعدام شود، دنیا را از اینكه ایران خلاف حقوق بشر رفتار كرده، پر می كنند.
وی ادامه داد: رسانه‌های غربی اینگونه شبهه‌پراكنی میكنند كه ایران از سوریه كه حكومت آن به لائیكها شباهت دارد، حمایت می كند؛ چرا نباید ایران از قیام عدهای كه به ظاهر مسلمان هستند، حمایت كند؟! از این شبهه كه ظاهری زیبا و خداپسند دارد، هدف باطلی ارده شده و عیناً مانند قرآن بر سر نیزه كردن عمروعاص است.
علامه مصباح یزدی افزود: دو گروه مقاومت و حماس سالهاست با كمك ایران در مقابل استكبار جهانی و اسرائیل ایستاده اند و پیروزی آنها درجنگهای اخیر پیامد ایستادگی آنها و مایه عزت اسلام است. تنها حلقه ارتباطی برای كمك‌رسانی ایران در همه ابعاد به این دو گروه، كشور سوریه است؛ به عبارت دیگر سوریه عاملی است كه ایران به كمك آن می تواند با آن اسلام را تقویت كند و طبیعی است كه ایران از سوریه حمایت كند.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: این در حالی است كه كشورهای مخالف حكومت سوریه كه با ادعای حمایت از اسلام به جنگ در سوریه پرداخته اند، به عمال آمریكا و اسرائیل در منطقه تبدیل شده اند و همراهی با آنها یعنی بازی در زمین آمریكا و اسرائیل.
وی با اشاره به استفاده ابزاری دشمن از الفاظی مانند آزادی، وحدت، آرامش و صلح ابراز داشت: حتی صلح نیز در همه حالی مطلوب نیست، زیرا اگر چنین بود، پیامبر اكرم(ص) این مقدار نمیجنگیدند، امام حسین(ع) هم قیام نمیكرد و فرزند شیرخوارهاش را فدا نمی‌كرد.
استاد اخلاق حوزه علمیه، مقام معظم رهبری را پرچمدار بصیرت در جهان اسلام دانست و خاطر نشان كرد: برای شناختن دشمن و فریب نخوردن از شعارهای زیبای او به بصیرت و هوشیاری نیاز است.
گفتنی است این همایش هشتم دی ماه در سالن همایشهای موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

برای دریافت متن این جلسه اینجا را کلیک کنید!

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...