بیشترین سهم در پیروزی انقلاب را فرهنگیان داشته‌اند

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطر نشان كرد: آنچه در شأن جامعه اسلامی و اهداف انقلاب اسلامی است این است كه افراد دلسوز و متعهد به نظام اسلامی با هم‌فكری یك‌دیگر برای رشد و ترویج فرهنگ اسلامی در جامعه، با پیش‌بینی شرایط آینده برنامه‌های علمی قابل ارزیابی و‌ با زمان‌بندی مشخصی را طراحی كنند و پس از اجرایی شدن این برنامه‌ها نیز لازم است با رصد كردن عملكرد مجریان، نقاط ضعف برنامه اصلاح شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی، رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با اعضای شورای معاونین اداره كل و رؤسای مناطق بیست‌گانه آموزش و پرورش تهران با یادآوری عظمت نعمت انقلاب اسلامی اظهار داشت: همه قشرهای كشور مدیون انقلاب، امام خمینی(ره) و شهدا هستند.

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی با اشاره به وجود كمبودها در كشور گفت: هر انداره كه نیروهای متعهد، دلسوز و علاقمند به انقلاب اسلامی، ارتباط بیشتری با یك‌دیگر داشته باشند، طبعا آمادگی بیشتری برای خدمت به نظام اسلامی و قدردانی از این نعمت الهی پیدا خواهند كرد.

وی قشر فرهنگی را یكی از موثرترین و اساسی‌ترین اقشار در سرنوشت جامعه دانست و ادامه داد: اگر كسی ادعا كند كه بیشترین سهم در پیروزی انقلاب را فرهنگیان داشته‌اند، سخن گزافی نگفته است.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به دوران قبل از انقلاب خاطر نشان كرد: در دوره‌ای كه تفكرات ماركسیستی رایج شده و برای جذب فرهنگیان به حزب توده تلاش می‌شد، آموزگاران متدین به صورت خودجوش برای مقابله با این افكار، جلساتی را تشكیل میدادند و همین امر سبب شد كه در آموزش و پرورش افرادی حضور یابند كه هم از لحاظ تخصص و هم از لحاظ پایبندی به ارزشهای اسلامی و هم از لحاظ درك و بینش سیاسی ممتاز باشند. شهید دكتر بهشتی، شهید باهنر و شهید رجائی نمونه‌های بارز چنین كسانی بودند.

وی با بیان اینكه یكی از اهداف اولیه انقلاب تحول در آموزش و پرورش بود و از همان ابتدا با تشكیل معاونت پرورشی تحولی در آموزش و پرورش شكل گرفت، ادامه داد: بیشك هرگونه تكامل و پیشرفتی در آموزش و پرورش، برجامعه اثر مثبت گذاشته و متقابلاً هر نقص و تنزلی در آن، به صورت مستیقیم اثر منفی بر جامعه خواهد گذاشت و این امر نشان دهنده اهمیت نهاد آموزش و پرورش در جامعه است.

آیتالله مصباح یزدی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره دكتر مفتح به عنوان منادی وحدت حوزه و دانشگاه، بر وحدت میان این دو نهاد تأكید و خاطر نشان كرد: متأسفانه در چند دهه گذشته یا این ارتباط ضعیف شده و یا عناصر نامطلوبی در آن نفوذ پیدا كرده است؛ لذا اكنون كه زمینه توجه بیشتر به فرهنگیان و حوزویان فراهم شده، باید در این زمینه بیشتر دقت شود.

وی افزود: متأسفانه گرایش سطحینگرانهای در برخی افراد وجود دارد كه ارتباط حوزه و دانشگاه یا اسلامیسازی علوم انسانی را اموری شكلی میدانند و در حد كارهایی مثل ساختن مسجد و اقامه نماز جماعت در دانشگاه، و برگزاری اردوهای دینی و عمره دانشجویی میدانند؛ در حالیكه اكتفا به این قبیل مسائل شكلی در شأن یك نظام مستعد پیشرفت نیست و خدمات متقابل حوزه و دانشگاه باید خیلی فراتر از این باشد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطر نشان كرد: آنچه در شأن جامعه اسلامی و اهداف انقلاب اسلامی است این است كه افراد دلسوز و متعهد به نظام اسلامی با همفكری یك‌دیگر برای رشد و ترویج فرهنگ اسلامی در جامعه با پیش‌بینی شرایط آینده برنامههای علمی قابل ارزیابی و‌ با زمان‌بندی مشخصی را طراحی كنند و پس از اجرایی شدن این برنامه‌ها نیز لازم است با رصد كردن عملكرد مجریان، نقاط ضعف برنامه اصلاح شود.

وی هم‌چنین افزود: بسنده كردن به برخی از تحولات ضروری كه در هر جای دنیا اتفاق میافتد، كافی نیست؛ مثلا بعد از گذشتن 30 سال، با توجه به تغییر اوضاع و شرایط زمان، بازنگری در كتاب‌های درسی امری ضروری است كه در هر كجای جهان انجام میشود و اكتفا به آن مناسب نیست؛ بلكه باید علاوه بر این تغییرات، برنامهریزیهای عمیق‌تر و دقیق‌تری صورت گیرد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به اینكه برخورد سلیقهای با مسایل پاسخگوی نیاز انقلاب اسلامی نیست، ادامه داد: آنچه امروز بیش از همه، به دغدغه خانوادهها تبدیل شده، نفوذ فرهنگ غربی است كه امروزه تا داخل خانهها نیز راه یافته و نمیتوان با كارهایی مثل فیلتر كردن سایت‌های اینترنتی یا بستن شبكههای ماهوارهای جلوی این نفوذ را گرفت.

آیتالله مصباح یزدی با اشاره به لزوم برنامهریزی برای مقابله با تهاجم فرهنگی ابراز داشت: كارشناسی دقیق و عالمانه، و طراحی برنامه‌ای كامل، فقط قدم اول در این راه است؛ زیرا اگر مجری انگیزهای برای اجرای طرح و برنامه نداشته باشد، كار به جائی نمیرسد.

وی با اشاره به اینكه مقام معظم رهبری ـ‌دامت بركاته‌ـ بیش از 20 سال است كه با تعابیر مختلف، خطر تهاجم فرهنگی را گوشزد كرده‌اند، ادامه داد: برخی از مسئولان سخنان رهبری را نشنیده گرفتند، برخی نیز سطحینگر بوده و به كارهای ظاهری و شكلی بسنده كردند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم ابراز داشت: برای مقابله با فرهنگ غربی، ابتدا باید آسیبشناسی كرد و دشمن را خوب شناخت، و به عوامل و تجهیزات مورد استفاده او و شیوههای اثرگذاری‌اش كاملا آشنا شد و بعد با برنامهریزی دقیق در مقابل او ایستاد.

وی افزود: اگر چنین اتفاقی روی دهد، فقط توانستهایم جلوی نفوذ دشمن را بگیریم و در واقع پیشرفتی نداشته‌ایم؛ در حالیكه هدف انقلاب ما پیشرفت در فرهنگ بود.

عضو مجلس خبرگان با اشاره به اینكه در سطح منطقهای و استانی میتوان با برنامههای مناسب، زمینه را برای مقابله با فرهنگ مهاجم آماده كرد، ادامه داد: امروزه هزاران سایت علیه اسلام و انقلاب در حال فعالیت هستند و به بهانههای مختلف در صدد القای فرهنگ الحادی به نسل كنونی كشور هستند و زمانی كه جوان و نوجوان ما وارد فضای اینترنت میشود، افكار انحرافی از این طریق به ذهن او تزریق میشود؛ در حالیكه ما برای مقابله با این تهاجم فقط به برگزاری نماز جماعت اكتفا میكنیم.

آیتالله مصباح با اشاره به اینكه دفاع از ارزشهای اسلامی و تقویت بنیه دینی جامعه، حتی اگر جزء وظایف ادارای ما نباشد، وظیفه دینی همه ماست، خاطر نشان كرد: یكی از بهترین برنامههایی كه با هزینه بسیار اندك میتوان اجرا كرد، آماده كردن معلمان و آموزگاران برای پاسخ به شبهات است؛ زیرا دانشآموزان اگر ببینند معلم پاسخی برای سئوال آنها ندارد، گمان میكنند كه سئوالشان پاسخ ندارد و همین، نقطه آغاز انحراف ایشان میشود.

عضو خبرگان رهبری گفت: میتوان در این طرح ابتدا شبهات ریشهای را  استخراج كرد و آنها را مورد بحث و بررسی قرار داد و برای آنها پاسخی پیدا كرد و ممكن است این بحث و گفتگوها در فضایی دوستانه و با نشاط انجام شود، تا ملالآور نشود؛ هم‌چنین نباید این جلسات جنبه اجبار و تكلیف داشته باشد.

وی در پایان خاطر نشان كرد: تجهیز معلمان به بینش لازم برای پاسخگویی به شبهات، علاوه بر اینكه سبب جلوگیری از انحراف دانشآموزان میشود، چه بسا بركات همین بحث ها بیش از این بوده و در آینده به عنوان محتوای كتب درسی نیز به كارگرفته شود.

گفتنی است این دیدار 11 دی ماه سالجاری در محل مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.