ارزش روحانیت تابع ارزش اسلام است

علامه مصباح با اشاره به جایگاه روحانیت خاطر نشان کرد: ارزش روحانیت به ارزش اسلام است، هرقدر اسلام ارزش دارد، جایگاه روحانیت نیز ارزشمند است زیرا روحانیت احیا کننده اسلام و نشر دهنده معارف دین در جامعه است.  

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی آثار آیت‌الله مصباح، ایشان در دیدار با جمعی از طلاب استان آذربایجان غربی که در تاریخ 8 بهمن 91 در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد، ضمن تبریک ایام ولادت پیامبر اکرم (ص) و امام صادق (ع) با اشاره به وضعیت فرهنگی جامعه در سال‌های آغاز طلبگی خود، خاطرنشان کرد: وقتی سال 1326 در سن 13 سالگی وارد حوزه شدم، انگیزه‌ام برای ورود به حوزه این بود که این درس‌ها ثواب بیشتری دارد.

وی افزود: وقتی در گذر زمان شرایط اجتماعی را درک کردم، به این نتیجه رسیدم که ویژگی طلبگی از استحباب بالاتر است، اما در آن دوران همیشه به این فکر می‌کردم که در شرایطی که نهایت طلبگی منبری شدن یا امام جماعت مسجد است، جایگاه روحانیت در جامعه چیست، و چه نیازی به روحانیت وجود دارد.

آیت‌الله مصباح ادامه داد: در سطوح بالاتر وقتی با قرآن و حدیث بیشتر آشنا شدم، متوجه شدم مسأله فراتر از این چیزی است که ما فکر می‌کنیم، زیرا شناخت حقیقت انسان، کمال انسان و سعادت دنیوی و اخروی انسان در گرو همین معارف است؛ آن‌وقت بود که متوجه شدم درس خواندن یعنی چه و جایگاه روحانیت کجاست.

ایشان یادآور شد: هنگامی که امام (ره) نهضت دینی را رقم زد و خواب غفلت را از چشم‌ها زدود، روشن شد که دین اسلام برای سعادت انسان نازل شده است و انسانِ بالقوه با شناختن و عمل‌کردن به اسلام به فعلیت می‌رسد، و روحانیت در این میان، بیان کننده و نشر دهنده اسلام است.

وی افزود: بیان احکام و معارف اسلام، بیان ارزش‌های دینی، به فعلیت رساندن انسانیت، تحقق‌بخشیدن به هدف خلقت و ارتباط بین خالق و مخلوق، و نیز مسئولیت‌هایی اجتماعی مانند تلاش برای حفظ ارزش‌های اجتماعی، ایجاد حکومت اسلامی و خیلی از امور دیگر، وظایفی بود که بر عهدة روحانیت بود و حرکت و قیام امام (ره) آن‌ها را زنده و عزم‌ها را برای اجرا کردن آن‌ها استوار نمود.

عضو خبرگان رهبری وظایف یک طلبه را به سه بخش تقسیم کرد و خاطرنشان کرد: یک بخش به شناخت اسلام و آشنایی کامل با معارف دینی تعلق می‌گیرد، بخش دوم به وظایف اجتماعی مربوط می‌شود که از هر خدمتی در عالم با ارزش‌تر است، و بخش سوم، گسترش این معارف به جهان و زمینه سازی برای ظهور منجی بشریت است.

وی در مقایسه این شناخت بلند با شناخت ابتدایی از طلبگی، یادآور شد: در ابتدا طلبگی را یک تکلیف استحبابی ساده تصور می‌کردیم، اما امروز طلبگی یک تکلیف واجب مضاعف شمرده می‌شود و جنبه‌های ضرورت آن برای همگان روشن شده است.

آیت‌الله مصباح با اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام (ص) که به حضرت علی (ع) هنگام فرستادن ایشان به یمن سفارش کرده بود، اظهار داشت: پیامبر(ص) فرمود؛ اگر خدا به دست تو یک نفر را هدایت کند بهتر است از آنچه خورشید بر آن تابیده است.

وی با طرح این‌ سؤال که مگر هدایت چه جایگاهی دارد که خداوند چنین ارزشی را برای آن در نظر می‌گیرد، تأکید کرد: اگر این هدایت نباشد، هدف خلقت انسان که عبادت خداوند است، مغفول می‌ماند.

علامه مصباح با اشاره به جایگاه روحانیت خاطر نشان کرد: ارزش روحانیت به ارزش اسلام است، هرقدر اسلام ارزش دارد، جایگاه روحانیت نیز ارزشمند است زیرا روحانیت احیا کننده اسلام و نشردهنده معارف دین در جامعه است.

وی افزود: خداوند جایگاه بلندی برای انسان در نظر گرفته است که می‌تواند او را از ذره‌ای ناچیز به مقام خلیفةاللهی برساند و همه این ظرفیت‌ها در سایه شناخت اسلام و عمل به دستورات آن به فعلیت می‌رسد.

ایشان با بیان این‌که در زندگی روزمره انسان‌ها تمام تلاش، سرمایه و انرژی خود را هزینه می‌کنند تا به آرامش و آسایش برسند، خاطرنشان کرد: بندگی خدا بدون هیچ هزینه و خرج بی‌ثمری، آسایش و آرامش را به همراه دارد و خداوند در قرآن صراحتا اعلام می‌کند که اهل بندگی"لا خوف علیهم و لا هم یحزنون"، و نمونه بارز این بندگی و آثارش حضرت امام (ره) بود.

وی افزود: ارزش اسلام این است که این حقایق را به انسان نشان می‌دهد و راه درست زندگی کردن را می‌آموزد و ترک اسلام سقوط را بدنبال دارد.

آیت‌الله مصباح با اشاره به این‌که امتحانات الهی همیشه پیش روی انسان قرار دارد، اظهار داشت: در انسان ظرفیتی وجود دارد که بعد از این همه ترقی، ممکن است دوباره سقوط کند و آن زمانی است که این اسلام را برای زندگی دنیاییش فدا کند.

استاد حوزه علمیه قم در پایان سفارش کرد: با تلاش و کوشش، تحقیق و توسل سعی کنیم اسلام را بشناسیم و به دستوراتش عمل کنیم، حقیقت اسلام را به دیگران بیاموزیم، و کمک کنیم تا هدف خلقت و هدف انبیاء و ائمه (علیهم‌السلام) تحقق یابد و مردم با خدا آشنا شوند.

آخرین محتوای سایت

تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...