آیت‌الله مصباح یزدی: نامزد انتخاباتی كه اعتقاد به ولایت‌فقیه ندارد و گاهی حتی ولی‌فقیه را برای خود یك رقیب می‌داند، قابل اعتماد نیست

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به اینكه هرگز نمی‌توان توقع داشت كه مسئولین نظام اسلامی هیچ عیب و نقصی نداشته باشند ادامه داد: غیر از آنچه خداوند به مردم ایران مرحمت داشته و فردی چون امام(ره) و جانشینش را به ما عطاكرده است كه در تاریخ بشریت كم‌نظیر بوده اند، نمی‌توان كسی یافت كه بی‌هیچ عیب و نقصی باشد، لذا باید برای انتخابات ریاست جمهوری اصلح نسبی را شناسایی كرد و تلاش نمود تا بهترین‌های نسبی سركار آیند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در جمع تعدادی از دست‌اندركاران پایگاه اطلاع‌رسانی رجا، با اشاره به تشكیل این پایگاه اطلاع رسانی به دلیل احساس تكلیف تعدادی از دغدغه مندان انقلاب اسلامی، خاطر نشان كرد: هدف این رسانه باید انجام وظیفه الهی و پاسخگویی به خداوند متعال باشد.

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی افزود: همه رسانه‌ها دوست دارندتا جدیدترین اخبار را سریع‌تر به دست آورده و با آب و تاب خاصی مخاطب بیشتری را جذب كنند، و از آنجا كه جذب مخاطب برای آنها اصالت دارد، خیلی به صحت و سقم مطالب پایبند نبوده و اگر موافق حزب یا گروهی نیز باشند سعی در جهت دهی اخبار و تفسیرها به نفع حزب خود دارند، ولی یك رسانه انقلابی اولا موظف است كه تنها اخبار صحیح را بیان كند، و ثانیا حتی برخی از اخباری كه كاملا صحیح و مستند است را نیز گاه به خاطر برخی مصلحت‌ها نباید منتشر كند، لذا رسانه‌های ارزشی این محدودیت را دارند.

وی با اشاره به اینكه یك رسانه در تفسیرها و تحلیلها و به ویژه در موضع گیری‌های سیاسی باید بسیار دقیق باشد ادامه داد: گاه مطلب یك رسانه، موضع یك جمع و گروه خاص تلقی می‌شود، لذا باید بسیار دقیق عمل كند، و از آنجا كه اتفاق نظر همگان در یك مطلب بسیاردشوار است، باید عده‌ای با سازوكاری معین، مشخص شوند تا تصمیمات مربوط به اعلان مواضع سیاسی به آنها سپرده شود.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینكه حتی گاهی در بین این عدة مشخص شده نیز اختلاف نظرهایی پیش می‌آید كه به سادگی رفع نمی‌شود، اظهار داشت: این مسأله نه فقط مشکل رسانه، بلكه مشكل بسیاری از گروه‌های سیاسی نیز هست كه گاهی با نظر اكثریت موضع خاصی پذیرفته می‌شود، ولی گاهی نیز در اتخاذ موضع به‌قدری بایكدیگر متفاوتند که هیچ‌یک از نظر خود كوتاه نمی‌آیند و منجر به انشقاق می‌شود، و این مسأله از بزرگترین مشکلات فعالیت‌های سیاسی است.

وی با اشاره به اینكه به نظر می‌رسد در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری نیز با چنین اختلاف نظری مواجه باشیم اظهار داشت: مروری بر تاریخ سالهای اخیر می‌تواند سبب شود كه بزنگاه‌های بحث و عوامل اختلاف مشخص شود و حتی با تدبیراز آن اختلافات جلوگیری شود.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به جریان‌های موجود در كشور ادامه داد: با صرف نظر از آن عده‌ای كه معلوم شده است كه از ابتدا دل در گرو انقلاب نداشته اند و یا كم كم تغییر موضع داده اند، این بحث مربوط به كسانی است كه در یك جبهه حضور دارند ولی دارای سلایق و نظرات مخالف و گاه متناقض هستند.

وی افزود: برخی از این افراد می‌دانند كه اشتباه می‌كنند، اما به خاطر منافع خودشان از موضع خاصی حمایت می‌كنند كه شبیه به مواضع كسانی است كه دل در گرو انقلاب ندارند، اما سخن خود را توجیه می‌كنند.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینكه شایسته است رسانه شما پژوهشی در خصوص انواع این رفتارها و مواضع و توجیهات آنها انجام دهد كه معمولا از سخنان رهبری، امام(ره)، تاریخ و حتی قرآن نیز بهره می‌جویند، اظهار داشت: باید از لحاظ تئوریك و فكری مسأله را برای خود حل كنیم، چرا كه ما نیز در معرض این آفات قرار داریم.

وی با اشاره به اینكه یكی از عناوینی كه برای انجام رفتارها و اتخاذ تصمیمات مشكوك به آن استناد می‌شود "وحدت" است، اظهار داشت: وحدت در سطوح مختلف مطرح می‌شود. گاه وحدت در سطح ملی مطرح می‌شود كه ملت ایران را دارای هویت واحدی می‌دانند كه نباید لطمه بخورد، و لذا می‌گویند: باید همه كسانی كه عنوان ایرانی بر آنها صدق می‌كند با هر نوع مذهب و طرز فكر و گرایش سیاسی كه دارند، جمع كرد تا ملیت محفوظ بماند.

علامه مصباح یزدی افزود: گاهی نیز ورشكستگان سیاسی كه در آستانه سقوط و حذف قرار گرفته اند، دم از وحدت می‌زنند، در حالیكه تا زمانی كه قدرت در دست آنها بود، اصلا وحدتی نمی‌شناختند و وحدت را مطرح نمی‌كردند.

وی با اشاره به عدم ارزش ذاتی وحدت اظهار داشت: اگر چنین بود اهل بیت(ع) نیز برای وحدت نباید ولایت را مطرح می‌كردند. بعد از وفات پیامبر(ص) نیز فقط 3 الی 12 نفر مخالف سقیفه بودند، آیا صحیح بود كه آنها نیز با بقیه وحدت می‌كردند؟ در عاشورا نیز تنها 72 نفر مقابل 30 هزار نفری كه ظاهرا مسلمان هم بودند، جنگیدند، آیا آنها نیز باید وحدت می‌كردند؟

استاد فلسفه اسلامی با اشاره به اینكه باید وحدت مطلوب و ملاک آن مشخص شود، اظهار داشت: خداوند «واعتصموا بحبل الله» را بیان می‌دارد، یعنی وحدت حول حبل الله مقبول و مطلوب است نه هر وحدتی.

آیت‌الله مصباح «ملیت و ایرانیت» را نیز از دیگر عناوینی نام برد كه گاهی بر آن تأكید می‌شود و افزود: در این نگاه ملیت به عنوان ارزش تلقی می‌شود و هرگونه برخوردی كه موجب رنجش گروهی از ایرانیان باشد مردود دانسته می‌شود، چرا كه وحدت ملی را خدشه دار می‌كند، ومی‌توان نمونه بارز این برخورد را در دوره اصلاحات مشاهده كرد که یكی از رؤسای جمهور معمم كشور برای اینكه عده‌ای خوششان بیاید حدیث غدیر را تحریف كرد تا آرای اهل سنت را جلب كند. این درحالی بود که علما سالها زحمات زیادی كشیدند و خون دلها خوردند تا ثابت كنند از حدیث غدیر، ولایت علی(ع) اثبات می‌شود، اما یك رئیس‌جمهور به سادگی معنای ولایت در این حدیث را به دوستی تقلیل داد.

وی با اشاره به این واقعیت كه همه مردم ایران یک مذهب ندارند، اظهار داشت: نباید انقلاب اسلامی را به خاطر وجود چنین اختلافاتی كنار گذاشت، و حقایق را وارونه جلوه داد، همانگونه كه در اوائل انقلاب كسانی بودند كه علیرغم اینكه مؤمن و متدین بودند، از جمهوری دموكراتیك حمایت می‌كردند، اما امام(ره) فرمودند جمهوری اسلامی، نه یك كلمه كم و نه یك كلمه زیاد.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به اینكه ایرانیت و ملی گرائی ارزش ذاتی ندارد، اظهار داشت: مرز و ملاك ایرانی بودن مشخص نیست،‌ چرا که در دوره ساسانیان عراق جزئی از ایران بود. آیا از نظر ملی‌گرایان، آنها هم ایرانی و دارای همان ارزش هستند، یا فقط مرزهای جغرافیایی قراردادی امروزی (كه امكان تغییر در آن وجود دارد) ملاك است؟

وی افزود: حتی اگر بپذیریم كه بر اساس گرایش ناسیونالیستی (كه آن هم دارای اعتبار عقلی نیست)، ایرانیت ارزشی اعتباری داشته باشد، آیا می‌توان آن را به عنوان موضوعی در مقابل اسلام عنوان كرد؟ جالب توجه این است كه همین افرادی كه دم از ملی گرائی زده و دوره اسلام را تمام شده می‌دانند، گاه در یك سخنرانی به فاصله چند جمله از یكدیگر بحث انترناسیونالیسم و اومانیسم را نیز مطرح می‌كنند كه با ناسیونالیسم و ملی‌گرایی تناقض دارد.

آیت‌الله مصباح افزود: شما اگر می‌خواهید به عنوان یك گروه سیاسی، و یا صنفی از مجموعه انقلابی ایران، انجام وظیفه كنید، باید خیلی از مسائل را برای خود حل كنید و مبادا دنبال شعاری بروید كه پایه و اساسی نداشته باشد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: گاهی نیزاین اختلافات در بین انقلابیون به وجود می‌آید كه البته مشكلات ناشی از آن شدیدتر است و بازتابهایی فرهنگی در جامعه ایجاد می‌كند كه اثرات مخرب آن به سادگی پاك نمی‌شود، لذا باید همگی برای حل مسائل تلاش كنیم. اما این كه بگوییم چون خطرناك و دشوار است باید كنار بكشیم، صحیح نیست، بلكه باید وارد میدان شد، اما برای مصون ماندن از خطر انحراف باید كاملا شرایط را درک كرده،  با حساسیت قدم برداشت و در این راه برخداوند متعال توكل كرد.

وی ادامه داد: همچنین باید نگاهمان به اشارات رهبری باشد و صادقانه بخواهیم تابع او باشیم، نه اینكه سعی داشته باشیم نظر ایشان را با توجه به نظر خودمان تفسیر كنیم.

وی افزود: عده‌ای سوابق انقلاب خوبی داشته و نظر رهبری را فصل الخطاب عنوان می‌كنند و خود را تابع رهبری می‌دانند، اما با در نظر گرفتن منافع خود، به جوسازی پرداخته و با قرار دادن رهبری در مقابل عمل انجام شده، سعی می‌كنند تا نظر خود را بر رهبری تحمیل كنند. این بزرگترین كار شیطانی است كه در قالب وظیفه شرعی صورت می‌گیرد، لذا باید در تبعیت از رهبری صادقانه عمل كنیم و در این صورت خداوند هم هدایتمان خواهد كرد.

عضو خبرگان رهبری خاطر نشان كرد: وقتی جبهه پایداری تشكیل شد، سه برنامه عملی برای آن در نظر گرفته شد: اخلاص در برابر خدا، اطاعت در برابر رهبری، و صداقت در برابر مردم. یعنی باید با همه مردم صادق بود، نه اینكه در پشت پرده، برنامه ریزی كرد و در ظاهر عوام فریبی كرد. عده‌ای دائم چهره عوض می‌كنند، اما مردم بسیار باهوش هستند و حتی بهتر از خواص متوجه می‌شوند، لذا هركس بخواهد رنگ عوض كند، دستش برای مردم رو می‌شود، البته بگذریم از اینكه عده‌ای دائم رنگ عوض می‌كنند و مردم هم آنها را شناخته اند، ولی بازهم از رو نمی‌روند.

وی با اشاره به اینكه همواره باید در نظر داشته باشیم كه ما صاحبی داریم كه ما را می‌بیند، ادامه داد: نباید فراموش كنیم كه اگر مخلصانه در راه خدا كار كنیم، مشمول دعای حضرت ولی عصر(عج) خواهیم شد.

علامه مصباح در پاسخ سئوالات نماینده پایگاه اطلاع رسانی رجا، با اشاره به درپیش بودن انتخابات دهم ریاست جمهوری خاطر نشان كرد: بدون شك تعالیم اسلامی اقتضا می‌كند كه انسان آرمان‌گرا بوده، به هیچ حدی از كمال قانع نشود و به دنبال رسیدن به قله‌های كمال انسانی و الهی باشد، اما آرمان‌گرائی با واقع نگری عملی همسو نیستند، لذا علیرغم اینكه همه پیامبران آرمان گرا بودند، اما شرایط عینی جامعه اجازه تحقق كامل آرمان‌ها را به آنها نداد و به جز در موارد معدودی، انبیاء نتوانستند حكومت الهی كاملی تشكیل دهند.

وی ادامه داد: خاتم پیامبران(ص) نیز در طول سالهای بسیار و با تحمل زجرها و رنج‌های بسیاری به تشكیل حمومت اسلامی و هدایت بشر پرداخت و برای حكومت صالح بعد از خودش نیز سفارش كرد و به شدت بر آن‌ها تأكید كرد، اما بلافاصله بعد از وفات رسول گرامی اسلام(ص) در حالی كه هنوز بدن مطهرش دفن نشده بود، انحراف آغاز شد و هنوز هم اثرات این انحراف موجود است.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به اینكه حضرت علی(ع) مدت كوتاهی موفق به تشكیل حكومت شدند، اظهار داشت: حتی در این مدت كوتاه نیز حضرت علی(ع) دائما در حال جنگ بودند، در حالیكه قبل از آن، جنگ ها تنها میان مسلمانان و كفار بود، اما جنگهای حضرت امیر(ع) با مسلمانانی بود که علیه ایشان خروج می‌کردند.

وی با تأكید بر اینكه همواره شرایط آرمانی با واقع خارجی همسو نیست، اظهار داشت: وقتی شخص معصوم در رأس كار بود، شرایط مطلوب مهیا نشد، چه برسد به زمانی كه حكومت غیر معصوم باشد كه در آن احتمال خرابكاری بیشتر است، چون اولا انسان قابل تغییر است و می‌تواند اصلاح و یا فاسق شود، و لذا اگر روزی به او اعتماد شد، دلیل نمی‌شود كه وی تا آخر قابل اعتماد باشد، و ثانیا گاهی از ابتدا ریشه‌های فساد و انحراف در آدمی وجود دارند كه به تدریج و به مرور زمان بروز می‌كنند، و ثالثا عده‌ای ممكن است از همان اول منافقانه عمل كرده، و از همان ابتدا تظاهر و ریاكاری كرده باشند.

آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: حتی اگر كسی خوب و متعهد به ارزشهای اسلامی بود و هیچ تظاهر و ریاكاری یا فساد ریشه‌ای در او وجود نداشته باشد، این دلیل نمی‌شود كه مدیریت خوبی هم داشته باشد، و همچنین اگر كسی مدیر بسیار خوب و موفقی باشد دلیل بر پایبندی وی به ارزشهای اسلامی نمی‌شود.

آیت‌الله مصباح افزود: به عنوان نمونه كمیل فرد بسیار خوبی بود، اما این دلیل بر مدیریت خوب او نبود، همچنین گاهی امام معصوم احتیاج به كسی دارد كه یك بعد برجسته داشته باشد، هرچند نقطه ضعف‌های او فراوان باشد، به عنوان نمونه در زمان حكومت حضرت علی(ع) وقتی در آذربایجان ایران شورشی رخ داد، حضرت كسی را برای آرام كردن منطقه فرستادند كه نه سابقه خوبی در اسلام داشت و نه دارای تقوای بالایی بود، اما در خاموش كردن شورش موفق بود.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به اینكه هرگز نمی‌توان توقع داشت كه مسئولین نظام اسلامی هیچ عیب و نقصی نداشته باشند ادامه داد: غیر از آنچه خداوند به مردم ایران مرحمت داشته و فردی چون امام(ره) و جانشینش را به ما عطاكرده است كه در تاریخ بشریت كم نظیر بوده اند، نمی‌توان كسی یافت كه بی‌عیب و نقص باشد، لذا باید برای انتخابات ریاست جمهوری اصلح نسبی را شناسایی كرد و تلاش نمود تا بهترین‌های نسبی سركار آیند.

وی با اشاره به اینكه اصلح در نگاه هر شخصی متفاوت است، ادامه داد: از نگاه یك نفر اصلح كسی است كه مدیریت بهتری داشته باشد و از نظر دیگری اصلح كسی است كه بهترین اقتصاد دان باشد و از نگاه شخص دیگر اصلح كسی است كه بیشتر ارزشهای دینی را رعایت كند.

عضو مجلس خبرگان با اشاره به اینكه باید ملاك اصلحیت و اولویت‌ها را مشخص كرد، اظهار داشت: دو نوع اولویت وجود دارند، اولویت مطلق كه آن پایبندی به ارزشهای اسلامی است، و اولویت موسمی كه بستگی به شرایط و وضعیت دارد، لذا ابتدا در انتخابات باید دقت كرد كسی كه حد نصاب پایبندی به ارزشهای اسلامی را داشته و دارای اولویت موسمی نیز هست، مورد نظر قرار گیرد.

وی افزود: لذا باید با در نظر گرفتن برآیند اولویت‌ها اصلح نسبی را شناسایی كرد، چرا كه همانگونه كه گفته شدیافتن اصلح مطلق تقریبا ناممكن است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اولویت‌ اصلی را پایبندی به ارزشهای اسلامی دانست و خاطر نشان كرد: مادران شهدا فرزندان خود را برای تأمین شكم فدا نكردند و وصیت نامه‌های همه شهدا پایبندی به ارزشهای اسلامی و ولایت‌فقیه را گوشزد می‌كنند. بنابراین به عنوان نمونه اگر نامزد انتخابات خیلی به حرام و حلال توجه نداشته و از هر راهی برای تبلیغ و جذب رأی تلاش می‌كند، قطعا گزینه خوبی برای رأی دادن نیست.

علامه مصباح یزدی با اشاره به لزوم اعتقاد به ولایت‌فقیه اظهار داشت: به نظر بنده در بین سیاستمداران تنها كسی كه واقعا ولایت‌فقیه را از عمق جان باور داشت و پیروی از امام(ره) را بر خود واجب شرعی می‌دانست، مرحوم رجائی بود، در حالیكه بعدها كسانی بر سركار آمدند كه نه تنها اشارات بلكه دستورات صریح رهبر معظم انقلاب را زیرپا می‌گذاشتند، لذا نامزد انتخاباتی كه اعتقاد به ولایت‌فقیه ندارد و گاهی حتی ولی‌فقیه را برای خود یك رقیب می‌داند، قابل اعتماد نیست.

وی در پایان با اشاره به اینكه هرگز از لطف اهل بیت(ع) مستغنی نیستیم، افزود: توكل بر خدا و توسل به اولیای خدا در هیچ شرایطی نباید مورد غفلت و فراموشی واقع شود.

گفتنی است این دیدار صمیمی 8 اسفندماه در سالن تشریفات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...