در زمان غیبت حکومتی ایده‌آل است که هم احکام آن اسلامی باشد و هم مجری آن به نصب عام منصوب از سوی خداوند باشد.

علامه مصباح یزدی حکومت ولایت فقیه را حکومت معیار در دوران غیب دانست و تأکید کرد: سایر کشورهای اسلامی نیز باید خود را با این معیار بسنجند. اگر کشورهای اسلامی می‌خواهند احکام اسلامی به طور کامل اجرا شود، باید روشن‌فکران آن‌ها طرحی را پیش بگیرند و به سوی این معیار حرکت کنند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با جمعی از دانشجویان شیعه پاکستانی گفت: به اعتقاد بنده شما از بهترین کسانی هستید که خدای متعال انتخابتان کرده و شما می‌توانید تحولاتی در شبه‌قاره به وجود آورید و زمینه ظهور حضرت حجت عج را فراهم کنید.

حضرت آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به وظیفه پیامبران الهی، گفت: پیام‌های الهی برای بندگان به دو بخش کلی تقسیم می‌شود. نخست پیام‌های فردی و دوم، پیام‌های اجتماعی. برای مثال، خواندن نماز در حوزه فردی است و امر به معروف و مبارزه با ظلم در حوزه اجتماعی.

وی به اهمیت مجری احکام اجتماعی اسلام در جامعه اشاره کرد و گفت: اجرای احکام نیازمند مجری‌ای است که مردم لازم است از او پیروی کنند و به این ترتیب، شریعت مقدس اسلام از یک‌سو بیان احکام و از سوی دیگر ریاست جامعه و امامت امت را به عهده رسول‌الله گذاشت.

آیت‌الله مصباح یزدی در ادامه افزود: همان‌طور که در احکام فردی کسانی هستند که دقیقاً به احکام اسلامی عمل می‌کنند و افرادی نیز علی‌رغم اعتقاد به اصل اسلام، در انجام دستورات آن بی‌مبالاتی دارند؛ در احکام اجتماعی نیز وضع به همین‌گونه است. بنابراین، طیف مسلمانان هم شامل کسانی می‌شود که دقیقاً به احکام اسلام عمل می‌کنند و هم شامل کسانی می‌شود که اصل آن را قبول دارند، اما عمل قابل قبولی ندارد.

ایشان جامعه اسلامی دوران رسول‌الله را بهترین نمونه جامعه اسلامی خواند و خاطرنشان کرد: جامعه‌ای اسلامی است که هم احکام آن اسلامی باشد و هم مجری آن.

استاد حوزه علمیه قم با بیان آغاز انحراف و سیر نزولی جامعه اسلامی پس از رحلت پیامبر اسلام، گفت: متأسفانه هنوز چندی از رحلت پیامبر اکرم نگذشته بود که جامعه اسلامی سیر نزولی پیدا کرد. یعنی هم احکام اسلامی کم‌رنگ شد و هم مجری آن کسی نبود که خداوند او را تعیین کرده بود و در طول این 14 قرن که از ظهور اسلام می‌گذرد، این سیر نزولی در جوامع اسلامی کاملاً مشهود است.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به حکومت دست‌نشانده غرب در ایران و اقدامات ضد دینی آن، نعمت انقلاب اسلامی را یادآور شد و گفت: در قرن اخیر در ایران حکومتی تشکیل شد که مسؤول آن فردی دست‌نشانده و نوکر غرب بود و تدریجاً احکام اسلامی را تعطیل کرد. در چنین شرایطی خدای متعال بر ما منت نهاد و کسی را برانگیخت که احکام اسلام را زنده کرد و خود نیز برای اجرای احکام در جامعه برنامه‌ریزی کرد.

عضو خبرگان رهبری درباره حکومت ایده‌آل در زمان غیبت گفت: حکومتی ایده‌آل است که هم احکام آن اسلامی باشد و هم مجری آن به نصب عام منصوب از سوی خداوند باشد.

وی در ادامه گفت: تحقق حکومت اسلامی در ایران یک‌دفعه صورت نگرفت؛ بلکه ده‌ها سال طول کشید که مردم با احکام اسلامی آشنا شدند و برای پذیرش حکومت ولایت فقیه آمادگی پیدا کردند. البته هنوز هم جامعه در حال حرکت است و به مقصد نرسیده است.

علامه مصباح یزدی حکومت ولایت فقیه را حکومت معیار در دوران غیبت دانست و تأکید کرد: سایر کشورهای اسلامی نیز باید خود را با این معیار بسنجند. اگر کشورهای اسلامی می‌خواهند احکام اسلامی به طور کامل اجرا شود، باید روشن‌فکران آن‌ها طرحی را پیش بگیرند و به سوی این معیار حرکت کنند.

ایشان ادامه داد: اگر بخواهیم از حرکت اسلامی در ایران الگو بگیریم، کار را باید از اقدامات فرهنگی آغاز کنیم؛ به این ترتیب که ابتدا سعی کنیم مردم را با احکام اسلام آشنا کنیم و سپس سعی کنیم کسانی را برای اجرای آن احکام انتخاب کنیم که بیش از همه با احکام اسلام آشنا باشند.

آیت‌الله مصباح یزدی با تأکید بر بلندمدت بودن این کار و لزوم داشتن صبر و حوصله و اقدام قدم به قدم تا تحقق آن، مسؤولیت روحانیان و اسلام‌شناسان را بیش از همه دانست و گفت: تشکیل حوزه‌های علمیه و برگزاری دوره‌هایی که به آشنایی با حقایق اسلام و به خصوص وظایف اجتماعی آن منجر شود از گام‌های اساسی و نخست تحقق حکومت اسلامی است.

ایشان، اقدامات و حرکت‌هایی را که در طول نیم‌قرن در ایران انجام گرفته الگوی خوبی برای دیگر کشورهای اسلامی برشمرد و خاطرنشان کرد: یکی از سرمایه‌هایی که این انقلاب برای سایر کشورهای اسلامی اندوخته، آثار گران‌سنگ شهید مطهری است.

علامه مصباح یزدی در پایان با تأکید بر فراگیری و شناخت اسلام از طریق منابع اصیل آن، یعنی قرآن و سنت به عنوان قدم نخست، عمل به احکام در زندگی فردی و رعایت تقوا، سپس، انتقال آموخته‌ها به دیگران از طریق سخنرانی، نوشتن کتاب و مقاله و دست آخر تشکیل تشکل‌های هم‌پیمان تحت رهبری ولی فقیه را گام‌های تحقق حکومت اسلامی بر شمرد.

این دیدار در تاریخ 1392/03/04 در محل سالن تشریفات مؤسسه انجام گرفت.