علامه مصباح یزدی: ولایت‌فقیه متمم و مکمل توحید است

 غرب سعی دارد تا اسلام را از ریشه برکند و مردم را در ظاهر به آزادی برساند و در واقع به بندگی خویش درآورد. آنها قصد دارند تا با ریشه کن کردن اسلام، مسلمین را به بردگی خود در آورده، بر مردم، اموال و منابع آنها تسلط یابند، و برای رسیدن به این منظور توطئه‌های فراوانی به کار می‌بندند که در رأس آن‌ها ایجاد تفرقه بین اقوام و مذاهب است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آمورشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با جمعی از طلاب کویتی، نظام جمهوری اسلامی موجود در ایران را متکی به کتاب و سنت اهل بیت(ع) دانست و اظهار داشت: در حال حاضر نیز کسی به عنوان رهبر در رأس این نظام قرار دارد که بهترین فردی است که در این عصر ما می‌شناسیم.

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی با اشاره به مشکلات موجود اظهار داشت: سنت امتحان، سنت ثابت و استثناناپذیر خداوند است که در طول تاریخ و برای همه بشر وجود داشته است.

وی با اشاره به ماجرای سقیفه بعد از رحلت رسول اکرم‌صلی‌الله‌علیه‌وآله اظهار داشت: هنوز پیامبرتازه رحلت فرموده بود و حضرت علی علیه‌السلام مشغول تجهیز و کفن و دفن آن حضرت بودند که عده‌ای مردم جمع شدند و خلیفه برای پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله پیدا کردند.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم مبنی بر این‌که ایمان تنها به زبان نیست و انسان همواره مورد امتحان و بلاها قرار می‌گیرد، اظهار داشت: هرچند امام خمینی(ره) عزم راسخی برای تطبیق اصول نظام با احکام و قوانین اسلام داشت، اما نمی‌توان توقع داشت که نظام اسلامی با همه شئون و بدون نقص محقق شود.

عضو خبرگان رهبری با بیان این‌که در طول تاریخ یک جامعه الهی یافت نمی‌شود که همه افرادش جزو صالحین بوده باشند، اظهار داشت: نهایت کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم این است که موقعیت و ظرف انتخاب اصلح را برای مردم فراهم کنیم، اما این‌که مردم راه صحیح را انتخاب کنند یا نه، متوقف بر اراده آنهاست و این همان رمز خلقت آدمی است که فرد با انتخاب خودش به سعادت برسد.

وی خاطر نشان کرد: آنچه امروز برای فردی که به احکام الهی عارف است، ضروری به نظر می‌رسد، این است که اولا همه قوای خود را برای شناخت تکالیف فردی و اجتماعی و انجام وظیفه به کار بندد، و ثانیا در جهت تحقق اهداف و آرمان‌های اسلام در حد امکان و در حد وسع خودش تلاش کند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به آیاتی از قرآن اظهار داشت: عاقبت از آنِ متقین است و خداوند متعال اراده کرده است که دین خود را در زمین بگستراند، ولو این‌که کافران دوست نداشته باشند.

وی در ادامه به آفات و موانع تحقق آرمان‌های اسلام اشاره و خاطر نشان کرد: در رأس این موانع، حیله و توطئه مشرکین قرار دارد و قرآن کریم هم تصریح کرده است که هدف مشرکان از مقابله با مسلمانان نه مادیات و منابع آنها، بلکه دین آنهاست و تا مسلمانان دست از دین خود برندارند، آنها از مقابله با مسلمین دست برنخواهند داشت.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم اساس دشمنی دشمنان با اسلام را مخالفت اسلام باخواست و هوای نفس آنها دانست و افزود: اسلام در واقع مانع رسیدن آنها به هوی و هوس‌هایشان است.

وی مظهر اراده شیطانی در عصر حاضر را واژه زیبای آزادی دانست و اظهار داشت: آزادی در غرب به عنوان یک معبود تلقی می‌شود و آزادی در نظر آنها بدین معناست که انسان هرگونه که دلش و هواهای نفسانی‌اش می‌خواهد زندگی کند و این به معنای طرد اسلام و اطاعت از خداوند است.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به این‌که بر اساس این بینش، خدای هرکسی، هوای نفس او خواهد بود اظهار داشت، از این روست که قرآن می‌فرماید " لایزالون یقاتلونکم حتی یردّونکم عن دینکم "، چرا که با وجود اسلام آنها به هوای نفس خود نمی‌رسند.

وی با اشاره به این‌که در مخالفت دشمنان با اسلام، بحث‌های دیگر و مادیات فرع هستند اظهار داشت: در واقع آنها قصد دارند تا اسلام را از ریشه برکنند و مردم را در ظاهر به آزادی برسانند و در واقع به بندگی خویش درآورند.

وی وقایع حال حاضر خاورمیانه و دخالت غرب را دلیل مخالفت غرب با اسلام دانست و افزود: غرب سعی دارد تا با ریشه کن کردن اسلام، مسلمین را به بردگی خود در آورد و بر مردم، اموال و منابع آنها تسلط یابد و برای رسیدن به این منظور توطئه‌های فراوانی به کار می‌بندد که در رأس آن ایجاد تفرقه بین اقوام و مذاهب است.

علامه مصباح یزدی در ادامه بر لزوم وحدت و تلاش برای ایجاد وحدت در عین حفظ اعتقادات و اصول و پرهیز از دامن زدن به مسائل اختلافی تأکید کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش عامل اساسی پیروزی انقلاب اسلامی را وجود امام و رهبر دانست که از آن به ولایت‌فقیه تعبیر می‌شود و اظهار داشت: در حقیقت ولایت فقیه، ولایت الهی است، چرا که ولایت خداوند تنها در جعل احکام منحصر نمی‌شود، بلکه در تنفیذ احکام نیز جریان دارد و خداوند شرایط تنفیذ احکام و اجرای آن را معین کرده است.

علامه مصباح یزدی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم اظهار داشت: ولایت از آن خداوند و کسانی است که خداوند مشخص کرده، یعنی پیامبر(ص)، ائمه معصومین( علیهم السلام)، و در زمان غیبت نیز فقیه جامع الشرائط ولایت دارد.

وی افزود: ولایت‌فقیه متمم توحید است، چرا که توحید تنها توحید در خالقیت نیست، بلکه توحید در ربوبیت هم هست، و ربوبیت در دو بعد تکوینی و تشریعی است که ربوبیت تشریعی نیز منحصر در جعل احکام نیست، بلکه در تنفیذ آن هم هست، لذا ولایت‌فقیه مکمل توحید است.

لازم به ذکر است این مراسم 5 شهریور ماه در سالن تشریفات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...