علامه مصباح یزدی: احیای نیمی از معارف اهل بیت(ع) كه مورد غفلت قرار گرفته بود، یكی از بركات حضرت امام(ره) بود

  عضو خبرگان رهبری به سخن مقام معظم رهبری اشاره كرد و اظهار داشت: برخی از دروس دانشگاهی كه در دانشگاه‌های ما تدریس می‌شود مبتنی بر مبانی ضد دینی هستند، در حالیكه گاه به افزایش تعداد دانشگاه‌هایی كه چنین دروسی در آن تدریس می‌شود افتخار هم می‌كنیم و همین مسأله یك نمونه از جفاهایی است كه نشان از قدرندانستن معارف اهل بیت(ع) دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با جمعی از اعضای ستاد بزرگداشت دهه كرامت با اشاره به اینكه بالاترین نعمت‌های الهی، نعمت‌هایی است كه مربوط به روح ما می‌شود و بركات آن، منحصر در دنیا نیست، اظهار داشت: نعمت‌هایی كه موجب تعالی روح و تقرب به خداوند متعال باشد، بركاتی ابدی دارند و به این دنیا منحصر نمی‌شوند؛ از این رو می‌توان ادعا كرد كه بزرگترین نعمت‌های خدا، معارف دینی است كه خداوند به وسیله انبیاء به ما رسانده است و ما به وسیله عقل خود آنها را درك كرده و می‌فهمیم.

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی كامل‌ترین معارف الهی را معارف اسلام دانست و اظهار داشت: بركات دین قابل شمارش نیست، اما این بركات در بخش‌های مختلفی است كه می‌توان به آن بخش‌ها اشاره كرد.

وی علم پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) كه برای ما نیز قابل استفاده است و الگو سازی را از جمله بخش‌هایی دانست كه به خصوص برای شیعیان بركات زیادی دارد را از این بخشها دانست و افزود: باید این نعمت‌های معنوی را شناخت و قدر دانست، چرا كه با نشناختن این بركات و نعمات به اسلام و اهل بیت(ع) جفا كرده ایم و خواهیم كرد.

عضو خبرگان رهبری به عنوان نمونه به سخن مقام معظم رهبری اشاره كرد و اظهار داشت: برخی از دروس دانشگاهی كه در دانشگاه‌های ما تدریس می‌شود مبتنی بر مبانی ضد دینی هستند، در حالیكه گاه به افزایش تعداد دانشگاه‌هایی كه چنین دروسی در آن تدریس می‌شود افتخار هم می‌كنیم و همین مسأله یك نمونه از جفاهایی است كه نشان از قدرندانستن معارف اهل بیت(ع) دارد.

وی با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی در كشور اظهار داشت: به بركت بزرگمردی از تبار اهل بیت(ع) و پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از كاستی‌های ما در این زمینه زائل شد و به عنوان نمونه یكی از بركت‌های حضرت امام (ره) احیای نیمی از معارف اهل بیت(ع) مربوط به مسائل سیاسی و اجتماعی بود، در حالیكه قبل از آن اگر یك روحانی و متدین وارد مسائل سیاسی می‌شد، در جامعه برای او نوعی نقطه ضعف تلقی شده، او را انگلیسی می‌خواندند.

آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: از دیگر مسائلی كه مربوط به اهل بیت(ع) می‌شود و به بركت انقلاب احیا شد، مطرح شدن نمادهایی از تكریم اهل بیت(ع) هم در جهت سرور و شادی و هم در جهت حزن و اندوه، به صورت‌های مختلف در جامعه بود، به عنوان نمونه اكنون ایام عزاداری فاطمیه برای همگان مشخص و روشن است، در حالیكه در گذشته مردم حتی نسبت به سالروز شهادت حضرت زهرا(س) توجهی نداشتند و ایام عزاداری وجود نداشت.

وی تكریم اهل بیت(ع) به ویژه امام رضا(ع) و حضرت معصومه(ع) در دهه كرامت را از دیگر مصادیق نمادهای تكریم اهل بیت(ع) دانست و خاطر نشان كرد: احیای شعائر اسلامی و شیعی نعمت بزرگی است كه هركس توفیق قدم گذاشتن در این راه را پیدا كرد، نعمت ممتازی از جانب خداوند متعال نصیب او شده است و باید قدردان این نعمت بزرگ باشد.

هم اكنون كه خدواند به بركت نعمت انقلاب به ما توفیق داده كه در احیای نمادهای تكریم اهل بیت(ع) نقشی داشته باشیم چه باید بكنیم؟ علامه مصباح یزدی در مقام پاسخ این سؤال اظهار داشت: بخشی از آن كه مربوط به علما است، كارهایی علمی است كه باید در این زمینه انجام شود و كمابیش از بعد از انقلاب به صورت پراكنده و ابتدایی صورت گرفته است كه باید به صورت علمی مورد تحقیق و بحث قرار گیرد.

وی ادامه داد: بخش دیگری كه بیشتر جنبه تربیتی دارد تا نظری و آموزشی، و در زندگی حضرت امام رضا(ع) نیز تبلور یافته است، تلاش در تألیف و تبیین اصول تربیتی اهل بیت(ع) است،  یعنی علاوه بر بیان معارف، باید سعی شود شیوه‌های تربیتی این بزرگواران نیز فهمیده شده و به كار گرفته شود.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: بخش دیگری از این وظایف مربوط به رفتارهای اجتماعی و سیاسی می‌شود كه اتفاقا امام رضا(ع) در میان سایر ائمه(ع) سهم بیشتری در این جهت دارند كه می‌توان از زندگی ایشان برای تبیین معارف مربوط به فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی استفاده كرد.

وی خاطر نشان كرد: بالاخره بخشی دیگر كه بیشتر مربوط به جامعه روحانیت می‌شود مسأله ترویج معارف اهل بیت(ع) و معرفی مكتب اهل بیت(ع) به سایر مسلمانان و مردم جهان است كه باید این ترویج با محبت، صمیمیت و دلسوزی همراه باشد و همچنین نحوه تعامل با كسانی كه از روی عناد به دشمنی با مكتب اهل بیت(ع) می‌پردازند، فهمیده شود، مثل اینكه چگونه باید با وهابیون كه رفتار آنها با هیچ منطق انسانی همخوانی ندارد، برخورد كرد.  

علامه مصباح یزدی با اشاره به فرمایش حضرت علی(ع)، افراط و تفریط در حق اهل بیت(ع) را از دیگر جفاهایی دانست كه گاهی از جانب دوستان اهل بیت(ع) با عنوان دوستی به اهل بیت(ع) می‌شود و اظهار داشت: گاه عده‌ای از روی تنگ نظری و یا عدم آگاهی یا عدم تحمل، فضائل اهل بیت(ع) را قبول ندارند و لذا بسیاری از فضائل اهل بیت(ع)، برای دوستان آنها هم ناشناخته است و حتی عده‌ای برای اینكه درباره اهل بیت(ع) غلو نشود، به قدری شأن اهل بیت(ع) را پایین می‌آورند كه آنان را مانند سایر انسان‌های عادی و تنها با علم بیشتر نسبت به بقیه معرفی می‌كنند. از طرف دیگر عده‌ای نیز اصرار دارند سخنان و شعارهایی كه نه محتوای عقلی دارد و نه شرع اجازه داده و سوژه‌ای برای دشمنان هم می‌شود، به كار ببرند و مثلا آنها را تا حد خدای متعال بالا ببرند و این افراط و تفریط از جفاهایی است كه از طرف دوستان بر اهل بیت(ع) وارد می‌شود.

گفتنی است این دیدار 5 شهریور ماه سال جاری در سالن تشریفات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...