استاد اخلاق حوزه علمیه: برخی از مشکلات جامعه، انعکاس ناراحتی امام عصر(عج) است

علامه مصباح یزدی وجود مقام معظم رهبری را بزرگترین نعمت الهی برای شیعیان بعد از امام زمان(عج) دانست و ادامه داد: باید شکرگزار خدایی باشیم که چنین نعمت عظیمی را به ما بخشیده است و قبیح خواهد بود که متوجه عظمت این نعمت نبوده و کفران این نعمت عظیم الهی کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در همایش ناظرین شورای نگهبان، نهاد شورای نگهبان را از برکات انقلاب اسلامی دانست و خاطر نشان کرد: یکی از ارکان مهم مدیریت، نظارت است و هر چه قدر این سیستم کارآمدتر باشد، هدف آن نظام و سیستم بهتر محقق می‌شود.

علامه مصباح یزدی با اشاره به انواع نظارت اظهار داشت: نظارت ناظران بیرونی بر افراد مانند نظارت بر عدم گران‌فروشی، یکی از انوع نظارت است که در صورتی هدف را محقق می‌کند که شخص ناظر، تخلف نکند و در صورت احتمال تخلف از سوی ناظر، نظارت بر ناظر نیز لازم است، اما نوع دیگر نظارت درونی است که همان ایمان و اعتقاد به خداوند متعال است و هر چه قدر این عامل تقویت شود، نیاز به سیستم نظارت بیرونی کاهش می‌یابد چرا که به عنوان نمونه، فرد، گران‌فروشی را حرام و گناه می‌داند و از این رو اصلا گران‌فروشی نمی‌کند تا نیاز به ناظر داشته باشد.

وی با بیان این‌که با تقویت نظارت درونی در همه عرصه‌ها، آرامشی نسبی به وجود آمده و جامعه‌ای بهشتی پدید می‌آید، اظهار داشت: اما باید بدانیم که همواره شیطان در تلاش است تا نگذارد مردم از نعمت ایمان کامل بهره‌مند شوند.

عضو خبرگان رهبری با تأکید دوباره بر این‌که هرچه ایمان ضعیف‌تر باشد، نظارت‌های بیرونی باید شدیدتر باشد، اظهار داشت در دنیا تنها نظامی که مبتنی بر دین و ایمان مردم بنا شده است، نظام جمهوری اسلامی ایران است و تجربه نیز نشان داده بر خلاف رهبران ایران، بسیاری از رؤسا و رهبران دنیا تخفات مالی و اخلاقی دارند. البته باید اعتراف کرد حتی در کشور اسلامی ما، آمار فسادها و ناهنجاری‌ها کم نیست.

وی افزود: البته هرگز نمی‌توان توقع داشت که با تلاش در جهت تقویت ایمان مردم، همه مسائل و مشکلات رفع شود، اما می‌توان میزان مشکلات را کاهش داد، چرا که تا پایبندی اخلاقی و معنوی نباشد، تدبیرها نمی‌توانند خیلی مؤثر باشند.

وی اظهار داشت: هرچند گاهی مروجین فرهنگ غربی چنان وانمود می‌کنند که مردم غرب مؤدب و منظم هستند، اما بخش زیادی از قانون‌مداری و نظم آنها، در گرو شدت نظارت خارجی است.

علامه مصباح یزدی با اشاره به خاطره خود در مسافرت به کانادا ادامه داد: هرچند در کانادا، قطعی برق به ندرت اتفاق می‌افتد، اما زمانی که برق کانادا قطع شده و نزدیک به دوساعت برق نبود، پس از وصل شدن برق، رسانه‌ها اعلام کردند که اکثر فروشگاه‌های بزرگ کانادا به طور کامل غارت شده‌اند. این نشان می‌دهد در واقع تبلیغاتی که از نظم مردم غرب می‌شود و ظاهری که از آن نمود می‌یابد، نه از این جهت است که انضباط در آنها نهادینه شده، بلکه از جهت ترس و اجباراست و زمانی که دوربین‌های کنترل، قطع بوده و نظارت بیرونی وجود نداشته باشد، کمتر کسی منظم خواهد بود.

وی با اشاره به این‌که هرگز نظارت بیرونی نمی‌تواند جای نظارت درونی را بگیرد، ادامه داد: هر چند نظارت ظاهری نیز می‌تواند به عنوان نقش کمک دهنده در کنار نظارت باطنی قرار گیرد، اما هرگز چنین نظارتی نمی‌تواند به صورت ریشه‌ای با فساد مبارزه کند.

این استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به این‌که ایمان به خدا و اعتقاد به ناظری غیر از ناظران رسمی بشری که چیزی از او مخفی نمی‌ماند، بهترین راه مقابله با فساد است، ادامه داد: باید باور داشته باشیم که کارهای ما مخفی نمانده و همه ثبت شده و روزی، آنها را مشاهده خواهیم کرد و البته در آن روز، راهی برای جبران آن وجود ندارد و باید با عقوبت سخت، بهای آن پرداخته شود.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم اظهار داشت: علاوه بر خداوند متعال، پیامبر(ص) و ائمه(ع) نیز در همین دنیا، اعمال ما را می‌بینند. لذا اگر اعمال صالحی داشته باشیم، امام عصر(عج) آن را دیده و برای ما دعا می‌کنند و اگر لغزشی داشته و گناه کنیم، باز هم امام زمان(عج) خواهند دید و اگر چه به خاطر رأفتشان زبان به نفرین ما باز نمی‌کنند، اما همین ناراحتی ایشان از اعمال ما کافی است که انعکاسش را در زندگی و جامعه ببینیم.

این استاد تفسیر قرآن کریم با بیان این‌که برخی از مشکلات جامعه امروز در واقع انعکاس ناراحتی امام عصر(عج) است، ادامه داد: البته امام زمان(عج) مهربان بوده و زود گذشت می‌کنند. پس چه زیباست که از گناهان خود عذرخواهی کرده و سعی کنیم آنها را جبران کنیم، اما اگر بی‌اعتنایی کنیم، عذاب می‌شویم و بالاترین عذاب این‌که آنها ما را رها می‌کنند.

این فیلسوف اسلامی با بیان این‌که امام زمان(عج)، چشم خدا و خداوند چشم امام زمان(عج) است، ادامه داد: امام زمان در همه لحظات بر زندگی و کارهای ما اشراف دارند و باید این نکته را مورد توجه قرار بدهیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش وجود مقام معظم رهبری را بزرگترین نعمت الهی برای شیعیان بعد از امام زمان(عج) دانست و ادامه داد: باید شکرگزار خدایی باشیم که چنین نعمت عظیمی را به ما بخشیده است و قبیح خواهد بود که متوجه عظمت این نعمت نبوده و کفران این نعمت عظیم الهی کنیم.

گفتنی است همایش ناظرین شورای نگهبان جمعه 16 اسفندماه سال جاری در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

برای دریافت صوت این جلسه اینجا را کلیک کنید!