امر به معروف و نهی از منکر در فرهنگ آمریکایی جرم است

آیت الله مصباح: در فرهنگ آمریکایی روح بی تفاوتی حاکم است و نهی از منکر نه تنها فضیلت نیست، بلکه جرم بشمار می‌آید و متآسفانه از 10 ، 15 سال قبل این روح بی تفاوتی و فرهنگ آمریکایی در اقشار جامعه ما نیز رسوخ کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز آثار آیت الله مصباح، ایشان در دیدار با خانواده شهید علی خلیلی و چندتن از جانبازان راه نهی از منکر که در تاریخ 19 فروردین 1393 در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد ضمن ابراز همدردی با خانواده این شهید خاطرنشان کرد: دنیا در نگاه آیات و روایات محل آزمایش و امتحانات الهی می‌باشد و این عالم محل حساب و پاداش نیست.

ایشان با بیان اینکه نباید توقع داشت در دولت اسلامی همه مشکلات جامعه حل شده باشد، یادآور شد: در زمان حکومت معصومین (علیهم السلام) نیز چنین حکومتی تحقق نیافت. سرّ مطلب در این است که گرچه خداوند متعال برای تحقق نظم در جامعه نیاز به واسطه ندارد، اما حکمت آفرینش در این است که مردم بخواهند و اصلاح شوند.

وی افزود: پیغمبران و ائمه نیز برای راهنمایی مردم مبعوث شدند و با اجبار مردم را اصلاح نکردند و تنها زمینه را برای رشد و هدایت انسان‌ها فراهم کردند و این مردم هستند که باید بخواهند تا به تعالی برسند.

علامه مصباح اظهار داشت: خدا را شکر می‌کنیم که در طول تاریخ، این جهش عظیم و انقلاب اسلامی به دست امام (ره) رقم خورد و چیزهای خوبی تحقق پیدا کرد، اما به این معنا نیست که جامعه اسلامی هیچ مشکلی ندارد، و قاطعانه می‌توان گفت بعد از امام، مقام معظم رهبری با تدبیر پیامبرگونه خود جامعه را به بهترین صورت اداره می‌کند.

ایشان در بخش دیگر سخنان خود، با اشاره به اینکه کسانی که برای احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر فداکاری می کنند، هیچ چشم‌داشتی از کسی ندارند، تصریح کرد: تمام دغدغه این عزیزان حفظ شعائر و ارزش های اسلامی و تحقق آن در جامعه می‌باشد و احیای حقوق مردم و جلوگیری از بدنام شدن نظام اسلامی است که این جان‌فشانی را به همراه دارد.

وی اضافه کرد: لبخند رضایت اهل بیت (ع) بزرگترین پاداش این عمل است که هر شخصی شایستگی رسیدن به این نعمت را ندارد.

آیت الله مصباح با بیان اینکه مسئولین نیز نسبت به احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر وظیفه دارند، خاطرنشان کرد: در زمینه‌های زیادی کمبود دیده می‌شود که از آن جمله می‌توان به مسائل اقتصادی اشاره کرد که به هئیت حاکمه اقتصادی، خویشان، دوستان و آشنایان آنان برمی‌گردد و کسانی که متهم می‌شوند، وقتی مورد بررسی قرار می گیرد می‌بینیم از همین موقعیت‌ها و فرصت‌ها بهره‌مند بوده‌اند.

ایشان یادآور شد: ما در زمینه‌های دیگر از جمله حوزه و روحانیت نیز کمبودهایی داریم و نمی‌توانیم از خودمان دفاع کنیم.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات اجتماعی ثمره جهل و هواپرستی است، تصریح کرد: ما می‌بینیم بعد از گذشت 35 سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز بعضی از مبانی حکومت دینی برای برخی از شخصیت‌های سطح بالای کشور روشن نیست، در حالی که مردم عادی این مسائل را برای خود حل کرده‌اند.

علامه مصباح با بیان اینکه همیشه دو قطب مخالف در جامعه وجود دارند و همه مسائل عالم بر اساس این دو قطب مثبت  و منفی شکل می‌گیرد، اظهار داشت: امروز اوج این مسئله در یک گرایش اجتماعی و فرهنگ جهانی به نام فرهنگ آمریکایی شکل گرفته است.

ایشان تأکید کرد: فرهنگ آمریکایی این است که هر شخصی هر کاری که دلش می‌خواهد انجام دهد، در واقع بزرگترها با جلوه دادن این شعارها زمینه را برای تسلط بر افکار و اندیشه‌ها فراهم می‌کنند.

وی افزود: نمود این آزادی و هوا پرستی در آمریکا وجود دارد، و هیچ کشور اروپایی این قدر آزاد نیست، بلکه قدری فرهنگ و ارزشی در جامعه‌شان وجود دارد، اما در آمریکا نفس‌پرستی و توجه بی‌قید و شرط به هوای نفس ملاک زندگی شمرده می‌شود.

عضو خبرگان رهبری با ابراز تأسف از ترویج فرهنگ آمریکایی تصریح کرد: متأسفانه فرهنگ غربی در اکثر اقشار جامعه رسوخ کرده است و مسائل بر محور خودپرستی و کنار گذاشتن خداوند انجام می‌گیرد.

ایشان با بیان اینکه تمام دشمنی آمریکا با ما بر سر خدامحوری اسلام است، خاطرنشان کرد: پشت نقاب آزادی‌خواهی آمریکا چهره سخیف تسلط بر دنیا نهفته است و آن‌ها تنها مانع برای رسیدن به این هدف را دین و خدامحوری اسلام می‌دانند و تا زمانی که دین شما را کنار نزنند و شما را از آن جدا نکنند دست‌بردار نیستند.

وی افرود: تنها راه مقابله با چنین افکار پلیدی، فعالیت اثباتی و تقویت فرهنگ دینی است.

آیت الله مصباح با اشاره به اینکه مسئله امر به معروف و  نهی از منکر در فرهنگ آمریکایی جرم است، تصریح کرد: در فرهنگ آمریکایی روح بی‌تفاوتی حاکم است و نهی از منکر نه تنها فضیلت نیست، بلکه جرم بشمار می‌آید و متآسفانه از 10، 15 سال قبل این روح بی تفاوتی در اقشار جامعه ما نیز رسوخ کرده است.

ایشان اضافه کرد: امر به معروف و نهی از منکر ضامن احیای ارزش‌های اسلامی و احقاق حقوق مردم است، و جامعه‌ای زنده است که روح امر به معروف و نهی از منکر در آن جامعه در جریان باشد.

آخرین محتوای سایت

تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...