علامه مصباح یزدی: وظیفه آموزشی، پژوهشی، و تربیتی روحانیت در زمینه اخلاق و عرفان بسیار سنگین است

آیت‌الله مصباح تأکید کرد: با وجود شرایط کنونی جامعه جهانی، گسترش عرفان‌های کاذب، و نیاز روز افزون انسان‌ها به معنویت ، جای خالی عرفان اسلامی احساس می‌شود و مسئولیت حوزه در قبال این امر مهم بیشتر شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز آثار علامه مصباح، ایشان در دیدار با اعضای کارگروه دعا و توسل معاونت تهذیب حوزه علمیه قم که در تاریخ 9 اردیبهشت 93 در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد ضمن گرامیداشت شهادت شهید مطهری و روز معلم خاطرنشان کرد: یک نگاه کلی به منابع اسلامی و شناخت معارف دینی در سطوح مختلف نشان می‌دهد که محتوای این معارف بسیار فراتر از چیزهایی است که معمولا به آن اشتغال داریم.

وی با بیان این‌که وظیفه روحانیت تبیین معارف اهل‌بیت (علیهم السلام) است، خاطرنشان کرد: با توجه به این گستردگی معارف اهل‌بیت (علیهم السلام) باید اعتراف کنیم که خیلی در این زمینه جای کار وجود دارد و کمبود زیادی احساس می‌شود.

ایشان با اشاره به کلام حضرت امام (ره) در خصوص این‌که دعا و مناجات قرآن صاعد هستند، اظهار داشت: بسیاری از روایاتی که در منابع دینی ما از کلام معصومین بیان شده به مناجات ها، دعاها و توسلات مربوط می‌شود که معمولا مورد غفلت قرار گرفته است.

علامه مصباح ریشه کم توجهی به برخی موضوعات و دسته‌هایی از روایات را نتیجه فشارهایی دانست که قبل از انقلاب، توسط رژیم ستمشاهی به روحانیت وارد می‌شد و یادآور شد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تحول عظیمی در برنامه‌های حوزه و تفکر حوزویان ایجاد شد که در طول چند دهه شاهد آثارش هستیم.

وی با اشاره به نامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر خاطرنشان کرد: حضرت در این نامه به مالک اشتر می‌فرماید: "بهترین اوقات خود را به مناجات با خداوند اختصاص بده" و این سفارش نشان از جایگاه رفیع دعا و مناجات در رشد و تعالی انسان در هر منصب و مسئولیتی دارد.

ایشان با بیان این‌که بخش مهمی از مسئولیت‌های حوزه به بخش تربیتی تعلق می‌گیرد، یادآور شد: در کنار آشنایی و اهتمام علمی به زیارات و ادعیه، باید جنبه‌های عملی آن را نیز توجه کنیم و در تربیت عملی نیز کمبودها را جبران کنیم.

آیت‌الله مصباح، کلام مقام معظم رهبری در سفر به قم که فرمودند: "سعی کنید در حوزه 30 هزار نماز شب خوان تربیت شود" را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: این کلام مقام معظم رهبری چراغ راهی برای تقویت جنبه‌های عملی و تربیتی در حوزه علمیه است که باید مورد توجه و عنایت ویژه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: در زمانی که حوزه علمیه قم با حدود 700 طلبه تازه تشکیل شده بود، ما حداقل 7 استاد اخلاق نظیر آیت‌الله شاه آبادی‌ها داشتیم اما امروز با وجود نزدیک به 70000 هزار طلبه نمی‌توان به اندازه انگشتان یک دست، استاد اخلاق نظیر آیت‌الله شاه آبادی و... در حوزه معرفی کنیم.

ایشان ادامه داد: با وجود شرایط کنونی جامعه جهانی، گسترش عرفان‌های کاذب، و نیاز روز افزون انسان‌ها به معنویت ، جای خالی عرفان اسلامی احساس می‌شود و مسئولیت حوزه در قبال این امر مهم بیشتر شده است.

علامه مصباح تأکید کرد: این نقص‌ها با مطالعه و تحقیق علمی در خصوص ادعیه و زیارات تحقق نمی‌یابد بلکه برنامه و تربیت عملی نیاز دارد.

ایشان در پایان خاطرنشان کرد: باید به دعا و زیارات با دو نظر نگاه کرد: نظر تعلیمی و نظر تربیتی؛ که ما در هر دو جهت نیاز به توجه، برنامه ریزی و کار بیشتر داریم.

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...