به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیتالله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در مراسم تجلیل از اساتید برتر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ضمن گرامیداشت یاد و خاطره علامه شهید مطهری اظهار داشت: در همه جوامع استاد و معلم جایگاهی ویژه دارد و احترام به استاد یك فرهنگ عمومی است، چرا كه وجود معلم، سبب ترویج علم میشود.
آیتالله محمدتقی مصباح یزدی با اشاره به اینكه این ارزشگذاری تابع نظام ارزشی هرجامعهای است، اظهار داشت: نظام ارزشی هر جامعه ای، اقتضائات خاص خودش را دارد. به عنوان نمونه در جوامعی كه بخش عمده زندگی بر اساس كشاورزی تأمین میشود، بهترین استاد كسی است كه در این زمینه به ترویج علم بپردازد و در این راستا موفقیت داشته باشد.
وی اظهار داشت: در مجموع میتوان گفت غالبا احترامهایی كه در ادوار مختلف نسبت به معلم وجود داشته و دارد، در گرو اهمیتی است كه برای منافع مادی انسانها دارد. لذا ادعای گزافی نیست اگر گفته شود كه اکثریت انسان ها، به منافع مادی توجه دارند و نظام ارزشیای را پذیرفته اند كه این عامل در آن مؤثر بوده است.
عضو خبرگان رهبری ادامه داد: البته نظام ارزشی دیگری هم وجود دارد كه در آن منافع مادی، تنها ابزاری برای رسیدن به هدف اصلی تلقی میشود و در این نظام ارزشی، ارزش حقیقی بسیار فراتر ازمنافع مادی و لذتهای این جهانی تفسیر میشود. این نظام ارزشی همان نظامی است كه انبیاء مروج آن بوده اند. نوع نگاه به دنیا و زینتهای آن، در این نظام ارزشی را میتوان به خوبی در كلام امیرالمؤمنین(ع) مشاهد كرد.
وی با اشاره به اینكه زندگی بدون نظام ارزشی تحقق نمییابد، اظهار داشت: اگر ما ادعا داریم كه نظام ارزشی علوی را قبول داریم، باید نگاهی به زندگی خود بیندازیم و ببینیم آیا به این فرهنگ نزدیك بوده، مروج فرهنگ علوی هستیم یا خیر؟
آیتالله مصباح یزدی با اشاره به اینكه تفاوت نگرش به ارزشها سبب تفاوت در رفتارها میشود، ادامه داد: اگر بخواهیم خود را بسنجیم باید ببینیم پذیرش مسئولیتها را بر اساسی چه ملاکی انجام میدهیم؟ آیا بر این اساس میپذیریم كه سبب رونق در زندگی ما و كسب اعتبار و آبرو نزد مردم میشود، و یا انگیزه ما برای پذیرش مسئولیت ترویج نظام علوی و زنده كردن سیره علوی است؟
وی با اشاره به اینكه تبعیت از نظام ارزشی در رفتار انسان با خانواده، دوستان و مردم متجلی میشود، ادامه داد: مبنای احترام به استاد نیز در دو نظام دینی و غیر دینی متفاوت است. در آنجا ملاك ارزش، پول و لذت است و از این رو اگر احترام به استاد، مستلزم ضرر مادی باشد، پذیرفته نیست، اما در نظام اسلامی و دینی، فرد از اینكه در راه احترام به استاد، متضرر میشود، لذت میبرد.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به اینكه در لسان روایات، استاد به منزله پدر انسان است، افزود: در غرب پدر و مادر دارای احترام خاصی نیستند و پدرشدن و مادر شدن، ناشی از ارضای نیاز جنسی تلقی میشود، در حالیكه در اسلام پدر و مادر به اندازهای اهمیت دارند كه خداوند بلافاصله بعد از دستور به شكر خود، دستور به شكر پدر و مادر میدهد و بلافاصله بعد از دستور به پرستش خود، دستور به نیكی به پدر و مادر میدهد و این دو نگاه متفاوت، ناشی از تفاوت نظامهای ارزشی است.
وی با اشاره به اینكه باید قدرنعمتها را دانست ادامه داد: یكی از این نعمتها كه خدا به ما ارزانی داشته، نعمت ولایتفقیه است و نبود همین نعمت در مصر، افغانستان و دیگر كشورها سبب شد كه انقلابهایشان مصادره شده، به نتیجه مطلوب نرسد. لذا باید قدر نعمت ولایتفقیه و قدر فرهنگی كه ولایتفقیه را اثبات میكند دانست.
عضو جامعه مدرسین در پایان خاطر نشان كرد: ناسپاسی است كه عدهای بگویند امروز با دوران شاه فرقی نكرده و هر دو دیكتاتوری است. چنین سخنان و تفکراتی ناشی از این است كه هنوز تفاوت نظام دینی و غیر دینی برای عدهای روشن نیست.
گفتنی است این مراسم 11 اردیبهشت ماه سال جاری در سالن همایشهای مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.