علامه مصباح: شهید مطهری جامعه را از انحطاط دینی و فرهنگی نجات بخشید

آیت الله مصباح تأکید کرد: استاد شهید مطهری با درک موقعیت فرهنگی کشور که توأم با مسائل سیاسی بود، فعالیت خود را آغاز کرد و با تلاش های بی وفقه خود جامعه را از انحطاط دینی و فرهنگی نجات داد و برکات ایشان نه تنها در ایران، بلکه در سراسر دنیا مورد استفاده قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار آیت الله مصباح،‌ ایشان در دیدار با جمعی از اعضای بنیاد علمی و فرهنگی استاد شهید مطهری (ره) که در تاریخ 30 اردیبهشت 1393 در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد، ضمن بزرگداشت مقام استاد شهید یادآور شد:‌ نمعت وجود شهید مطهری برای جامعه اسلامی نعمت بسیار بزرگی بود و باید شکرگزار این نعمت الهی باشیم.

ایشان با بیان اینکه در میان فعالیت ها،‌ اموری که مربوط به جهات فکری،‌ اعتقادی و معنوی انسان هاست از اهمیت بالاتری برخوردار است، اظهار داشت: متأسفانه اگر کار عام المنفعه انجام گیرد، بیشتر مورد توجه قرار می گیرد تا اموری که برای تعالی اعتقادات و افکار جامعه صورت می گیرد.

وی افزود: آن چنان که شایسته است نتوانسته‌ایم از تلاش های فکری و اعتقادی که شهید مطهری برای پیشرفت فرهنگی جامعه اسلامی انجام دادند، قدردانی کنیم.

علامه مصباح با اشاره به اینکه شهید مطهری در ابعاد گسترده ای فعالیت داشتند،‌ خاطرنشان کرد: شاخصه چشمگیر شهید مطهری بعد علمی ایشان بود، و در کنار آن ایشان ابعاد دیگری نیز داشتند که نباید مورد غفلت قرار گیرد.

ایشان ادامه داد: ابعاد علمی شهید مطهری نیز شاخصه هایی داشت که یکی از آن موارد فلسفه بود، ولی شخصیت ایشان منحصر در فلسفه نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: زمانی می توان ارزش این نعمت الهی در همین بعد فلسفی را درست درک کرد که شرایط دوران شهید مطهری را از لحاظ علمی، دینی و فرهنگی تصور کنیم.

آیت الله مصباح شرایط فرهنگی اجتماعی آن زمان را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: گروه های مختلف شرایط فرهنگی جامعه را به سمت انحطاط سوق می دادند، و جوانان و دانشگاهیان آماج حملات و شبهات قرار داشتند،‌ در چنین شرایطی اگر تیزبینی و هوشیاری شهید مطهری نبود، اثری از معارف اسلامی باقی نمی ماند.

وی افزود: استاد شهید مطهری با درک موقعیت فرهنگی کشور که توأم با مسائل سیاسی بود، فعالیت خود را آغاز کرد و با تلاش های بی وفقه خود جامعه را از انحطاط دینی و فرهنگی نجات داد و برکات ایشان نه تنها در ایران، بلکه در سراسر دنیا مورد استفاده قرار گرفت.

ایشان اضافه کرد: در طرف دیگر، کسانی که می بایست مدافع اسلام باشند و با جریانات مبارزه کنند به هیچ وجه آمادگی نداشتند و جامعه در معرض تبلیغات مسموم و شبهات فراوان بود. در چنین شرایطی خلأ کسانی که بتوانند با سبکی مناسب هم با پاسخ به شبهات، آثار سوء آن را از بین ببرند و هم جامعه را واکسینه کنند،‌ احساس می شد که در این میان شهید مطهری با سخنرانی ها، کلاس درس و کتاب ها، این خلأ را رفع کرد.

علامه مصباح با اشاره به وضع فلسفه در آن زمان، یادآور شد: در حوزه عمدتا مسائل فقهی مورد بررسی قرار می گیرد، و فلسفه نیز از طرفی با حمله دشمنان و از طرف دیگر با ضعف علاقه مندان مواجه بود که نیاز به دوراندیشی و روشن بینی اعجازآسایی داشت.

وی افزود: در چنین شرایطی خداوند منت نهاد و ابتدا علامه طباطبایی با نبوغ و اخلاص خود تحول عظیمی در حوزه به وجود آورد و در کنار ایشان شاگردانشان ازجمله شهید مطهری، راه ایشان را به بهترین حالت ادامه دادند و زمینه این حرکت بزرگ در حوزه های علمیه بوجود آمد.

ایشان با بیان اینکه یقینا تقدیر الهی چنین رقم خورد تا نوابغی مانند علامه طباطبایی و شهید مطهری وارد عرصه شوند، خاطرنشان کرد: تشکیل هسته ای برای تحول بنیادین در روحانیت لطف الهی بود و اگر این حرکت صورت نمی گرفت، زمینه اثبات عقاید اسلامی و دفاع از شبهات و هجمه های دشمنان فراهم نمی شد.

علامه مصباح با اشاره به جایگاه رفیع علامه طباطبایی، اظهار داشت: با آنکه مرحوم طباطبایی برکات و ظرفیت‌های وسیعی داشتند،‌ اما اگر شهید مطهری نبود، این برکات پیشرفت نمی کرد و این ظرفیت ها به فعلیت نمی رسید.

وی افزود: با پیشنهاد شهید مطهری، علامه طباطبایی کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم را نوشت و بحثی تطبیقی بین فلسفه اسلام و غرب را ارائه کرد که نتیجه اش در جامعه منتشر شد و حتی مخالفین فلسفه نیز از آن استقبال کردند.

ایشان با بیان اینکه همه این حرکت ها را مدیون لطف و عنایت ویژه خداوند هستیم، تأکید کرد: مجموعه این الطاف الهی، این حرکت فکری، فرهنگی و فلسفی را در جامعه بوجود آورد که مانند شجره طیبه تا سال ها برکات آن در جامعه اسلامی جریان دارد و هر کاری انجام شود این بزرگان در ثواب آن شریک خواهند بود.

آیت الله مصباح با اشاره به وظایف ما در قبال این حرکتی که شروع شده، یادآور شد: باید در کنار شکرگزاری این نعمت الهی، در جهت تقویت این حرکت و رفع کمبودهای آن تلاش کنیم و با توجه به شرایط کنونی، نیازهای جامعه را بشناسیم و پاسخگوی آن باشیم.

ایشان در پایان خاطرنشان کرد: مهمترین عاملی که کارهای شهید مطهری را بارور و جهانی کرد،‌ اخلاص ایشان بود و کسانی که می خواهند راه ایشان را ادامه دهند، باید از این اخلاص درس بگیرند و آن را الگو قرار دهند.

آخرین محتوای سایت

تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...