علامه مصباح: سخنان برخی مسئولین امروز، همان سخنان مسئولین اصلاحات است اما با رنگ و لعابی دیگر

عضو خبرگان رهبری گفت: برخی به قدری به كارخود مغرور شدند كه خود را همه كاره انقلاب می‌دانند و معتقدند كه اگر آنها نبودند، انقلابی نبود، چون آنها بودند كه حتی امام(ره) را برای تصمیم گیری راهنمایی می‌كردند!

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار آیت الله مصباح یزدی، رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با اعضای شورای مركزی جبهه پایداری اظهار داشت: شیوه رایج در دنیا، به ویژه در عرصه سیاست این است كه برای جلب نظر و استفاده از دیگران و همكاری با آنها، باید سعی در جلب محبت آنها داشت تا احساس همدلی و مهر بیشتری حاصل شود، اما در رفتار امیرالمومنین(ع) نمونه‌های بسیاری بر خلاف این شیوه می‌بینیم و گاه ایشان انتقادات شدید و سخنان بسیار گزنده‌ای را نسبت به برخی یاران مطرح

علامه مصباح: سخنان برخی مسئولین امروز، همان سخنان مسئولین اصلاحات است اما با رنگ و لعابی دیگر

عضو خبرگان رهبری گفت: برخی به قدری به كارخود مغرور شدند كه خود را همه كاره انقلاب می‌دانند و معتقدند كه اگر آنها نبودند، انقلابی نبود، چون آنها بودند كه حتی امام(ره) را برای تصمیم گیری راهنمایی می‌كردند!

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار آیت الله مصباح یزدی، رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با اعضای شورای مركزی جبهه پایداری اظهار داشت: شیوه رایج در دنیا، به ویژه در عرصه سیاست این است كه برای جلب نظر و استفاده از دیگران و همكاری با آنها، باید سعی در جلب محبت آنها داشت تا احساس همدلی و مهر بیشتری حاصل شود، اما در رفتار امیرالمومنین(ع) نمونه‌های بسیاری بر خلاف این شیوه می‌بینیم و گاه ایشان انتقادات شدید و سخنان بسیار گزنده‌ای را نسبت به برخی یاران مطرح می‌كردند، و البته می‌دانیم كه قصد علی(ع) از بیان چنین جملاتی انتقام‌گیری نبوده است، بلكه این شیوه‌ای تربیتی است.

علامه محمدتقی مصباح یزدی با بیان این‌كه ممکن است افرادی با در نظر گرفتن شرایط سخت و مظلومیت بسیار زیاد امیرالمومنین(ع)، این مسأله را امری طبیعی بدانند كه از برخی دوستان گلایه كند، اظهار داشت: اما  گاه سخنان حضرت علی(ع) حتی فراتر از آن بوده كه بتواند توجیه شود؛ به عنوان نمونه در حضور یاران خود، آنها را با یاران معاویه مقایسه كرده و بیان می‌كند كه حاضر است ده نفر از یاران خود را با یك نفر از یاران معاویه عوض كند. لذا چه بسا بتوان گفت این سخنان عاملی برای ایجاد حركت در اصحاب و بیرون آوردن آنها از رخوت و سستی بوده است.

وی در ادامه با اشاره به این‌كه باید بین خوف و رجا در افراد توازن وجود داشته باشد، اظهار داشت: از طرفی نباید به قدری در خود احساس كمبود كرد كه از پیشرفت ناامید شد و از طرفی دیگر هم نباید به كار خود مغرور شد. همان‌گونه كه برخی به قدری به كارخود مغرور شده‌اند كه خود را همه‌كاره انقلاب می‌دانند و معتقدند كه اگر آنها نبودند، انقلابی نبود، چون آنها بودند كه حتی امام(ره) را برای تصمیم‌گیری راهنمایی می‌كردند!

عضو خبرگان رهبری با اشاره به این‌كه نباید هركسی را كه با تأمل حركت می‌كند، سست بدانیم، اظهار داشت: گاه فرد به خاطر پیچیدگی مسائل، برای جلوگیری از شتابزدگی، با تأمل حركت می‌كند؛ نباید چنین كسی را متهم به بی‌ایمانی كنیم. از طرفی هركس پرجنب و جوش است، لزوما دارای ایمان قوی نیست، بلكه گاهی از آنجا كه ظرفیت كافی برای درك و هضم مسائل ندارد، چنین تكاپویی دارد.

وی با اشاره به روایاتی مبنی بر این‌كه بالاترین درجه محبت اهل بیت(ع)، دوست داشتن آنها با قلب و دفاع زبانی و عملی از آنهاست و میزان ثواب کسانی که به این درجه از محبت اهل بیت (ع) رسیده‌اند به اندازه ثواب عبادت همه بندگان است، اظهار داشت: عده‌ای فقط امام(ره) و رهبری را در دل دوست دارند، و عده‌ای نه تنها ایشان را در دل دوست دارند، بلكه با زبان هم از آنها دفاع می‌کنند، هرچند مستلزم شنیدن طعنه باشد. اما عده دیگری نیز هستند كه نه تنها در قلب و زبان، بلكه در عمل هم تا پای جان برای انقلاب و رهبری ایستادگی می‌كنند.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به این‌كه باید خودمان را بسنجیم كه در كدام گروه قرار داریم و خود را ارتقاء دهیم، خاطر نشان كرد: هرچه معرفت خود را نسبت به راه اهل بیت(ره) كه امروز تجلی و مظهر آن، راه امام و رهبری است، بالا ببریم، ارزش وجودی ما و تأثیر كار ما نیز بیشتر می‌شود و علاوه بر اجر اخروی آن، در این دنیا نیز سبب بركت فعالیت‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: البته چنین نیست كه ناخودآگاه و یك مرتبه، این درجه از محبت، یعنی محبت در دل، زبان و عمل به كسی داده شود، بلكه برای رسیدن به این محبت باید مقدماتی را انجام داد و البته موانعی هم در این مسیر وجود دارد.

این استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به این‌كه علاقه به دنیا مهمترین مانع رسیدن به محبت تام اهل بیت(ع) است، اظهار داشت: انسان وقتی ببیند در برخی موارد قرار است منافعش به خطر افتاده یا متهم شود یا جلوی پیشرفتش گرفته شود، دوست ندارد كه خود را به دردسر بیندازد.

علامه مصباح یزدی با اشاره به این‌كه باید یكدیگر را سفارش كنیم تا به حب دنیا آلوده نشویم، اظهار داشت: آنچه مذموم است حب دنیاست، نه داشتن مال و مقام.

وی افزود: مال، مقام و مسائل جنسی، سه عامل مهم در لذات دنیوی است كه می‌تواند انسان را به خود دلبسته كند و راه جلوگیری از دلبستگی به آنها نیز این است كه در استفاده از لذات دنیوی ـ‌هرچند حلال‌ـ زیاده روی نشود و به ضرورت اكتفا شود.

وی با اشاره به روایتی اظهار داشت: خطر حمله دو گرگ گرسنه به گله گوسفند بدون چوپان برای آن گله، كمتر از خطر حب مال و ریاست برای دین انسان است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به این‌كه تجربه نشان داده است که یكی از عیوب ورود به صحنه‌های سیاسی این است كه انسان از ارزش‌ها و اخلاق دور می‌شود، ادامه داد: وقتی انسان وارد سیاست شده و منافع خود را در خطر ببیند، دور نشدن از ارزش‌ها و اخلاق بسیار دشوارتر می‌شود، لذا بسیار باید مراقب بود.

وی با اشاره به انتخابات اخیر اظهار داشت: در همین انتخابات اخیر كسانی علیرغم این‌كه افراد پاك و مومنی بودند، سخنانی را گفتند و تهمت‌هایی زدند كه هیچ توجیه شرعی ندارد و البته هیچ نتیجه‌ای هم نگرفتند. البته گاه ما عیب دیگران را می‌بینیم و چه بسا از عیب خودمان غافل بمانیم و متوجه نباشیم كه كار ما خالص نیست.

وی با اشاره به این‌كه هر كس باید رفتارش را با قصد و وظیفه اش بسنجد، خاطر نشان كرد: اگر کسی رفتارش كمتر از وظیفه‌اش است، دچار سستی، تنبلی یا غفلت است و اگر زیاده‌روی باشد، شكستن مرزها و تضییع حقوق دیگران را در پی دارد. لذا بسیار باید مراقب بود تا در بازار سیاست حق كسی تضییع نشود.

این استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به روایتی بر تقوا تأكید، و خاطر نشان كرد: همان‌گونه كه اگر فردی قرار باشد در شبی تاریك در بیابانی پر از مار و عقرب قدم بردارد، بسیار محتاطانه حركت می‌كند، باید در رفتار و سخنانمان احتیاط كنیم. چرا كه شیطان برای هر كسی دامی متناسب با خودش را پهن می‌كند و از طرفی هر چه شناخت، تجربه و توان نیز بیشتر باشد، تكلیف بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: لذا در مرحله اول، نباید در تشخیص وظیفه سهل‌انگاری كرد و بعد از شناخت وظیفه نیز، باید در عمل تمام توان خود را به کار گرفت، چرا كه در غیر این صورت به شدت پشیمان خواهیم شد.

علامه مصباح با اشاره به این‌كه یكی از غفلت‌ها عدم اهمیت به وظایف اجتماعی و باور نداشتن به كار اجتماعی است، ادامه داد: باید خود را به كارهای جمعی عادت داده و دوستان و علاقمندان را جذب كرده و شیوه همكاری را بیابیم.

وی با اشاره به روایتی ادامه داد: برای تقویت جبهه حق و پركردن خلأهای جامعه، باید همكاری را ارج نهاده و از تفرقه جلوگیری كنیم و جلب محبت دیگران برای همكاری، مانند مقدمه واجب و در نتیجه، واجب است.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: البته باید اعتدال و توزان را رعایت كرد و نه آن‌گونه برخورد كرد كه كسی باقی نماند و نه آن‌گونه كه به بهانه جذب افراد، به گونه‌ای رفتار كرد كه اصول فراموش شود.

وی با اشاره به این‌كه در رفتار باید انعطاف داشت، اما اصول باید حفظ شود، خاطر نشان كرد: اعتدال و انعطاف در پایبندی به اصول معنا ندارد، اما در غیر اصول نباید انتظار داشت كه همه دارای یك سلیقه و یك نوع نگاه و بدون عیب باشند، بلكه باید همه سلایق مختلفی كه اصول را قبول دارند، جذب كرد.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به این‌كه هرجا اصول را رعایت نكردیم، ضربه خوردیم، ادامه داد: به همان اندازه كه محبت دنیا بیاید، محبت خدا می‌رود، چرا كه محبت دنیا با محبت خدا در یك دل جمع نمی‌شود. بنابراین در هركاری، حتی کارهای اجتماعی، اگر احكام شرعی و اخلاقی را رعایت كردیم، پیشرفت هم كرده‌ایم، اما باید از سخت‌گیری‌های بیجا نیز كه گاه سبب شده كه فرد به سمت دشمن متمایل شود، پرهیز كرد.

وی با اشاره به این‌كه همه احزاب سیاسی دنیا روش‌های مشتركی در دنیا دارند، افزود: میدان سیاست، میدان رقابت احزاب است و هركسی در پی آن است كه چگونه حریف را كنار زده و بر مسند قدرت بنشیند، اما آنچه اسلام می‌گوید ممتاز است. بر اساس اسلام ما در سیاست عموماً با افراد و گروه‌هایی مواجه هستیم كه هیچ كدام حق محض یا باطل محض نیستند و هركدام مقداری حق و باطل را در خود دارند و تفاوت در میزان حق و باطل آنهاست. لذا باید نگاه كنیم حق اقوی در كدام راه است تا آن را انتخاب كنیم یا اگر گروهی در آن مسیر قرار دارد، به دنبال آن برویم. باید ببینیم كدام راه می‌تواند ارزش‌های دینی را احیا و پابرجا كند تا آن را انتخاب كنیم، نه این‌كه به دنبال راهی باشیم كه سبب جذب منافع می‌شود.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: متأسفانه بعد از انقلاب، هنوز این تفكر بین دولتمردان ما وجود دارد كه وظیفه اول خود را پیشرفت علمی، تكنولوژی و صنعتی می‌دانند و حتی حاضرند كه از ارزش‌های معنوی كم بگذارند تا پیشرفت‌های دنیوی حاصل شود. اگر چنین است پس فرق انقلاب اسلامی با سایر كشورها در چیست؟

وی ادامه داد: گاهی حرف‌هایی از سوی مسئولان بیان می‌شود كه گویا اصلاً قیامی برای دین اتفاق نیفتاده و انقلابی صورت نگرفته است و هیچ كسی برای این انقلاب جانش را فدا نكرده است. گویا اصلاً آنچه مطرح نیست، دین است و حتی اگر از آنها پرسیده شود، می‌گویند مگر دین غیر از این را می‌گوید؟ هم‌چنان‌‌كه وزیر ارشاد اسبق در پاسخ به این سؤال كه چه كاری برای فرهنگ اسلامی انجام داده‌اید، اظهار داشته بود چه چیزی بالاتر از آزادی؟!

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: متأسفانه مفهوم سخنان برخی مسئولان و وزیر ارشاد امروز نیز همین است، اما به آن تصریح نمی‌كنند و با رنگ و لعابی دیگر آن را بیان می‌كنند. این‌كه هنر را باید به دست هنرمندان سپرد از همین سنخ است.

وی با اشاره به این‌كه به اعتقاد برخی از مسئولان، مرز دین از مرز دنیا جدا است، و این در واقع همان سكولاریسم است، ادامه داد: باید فرهنگ عمومی را تقویت كرده و مردم را نسبت به خطرات فرهنگی كه به مراتب مهم‌تر از مذاكرات هسته‌ای است، آگاه كرد.

وی با اشاره به سخن رهبری خاطر نشان كرد: رخنه فرهنگی را نمی‌توان جبران كرد، در حالی‌كه متأسفانه برخی اصلاً اعتقاد ندارند كه رخنه فرهنگی وجود داشته باشد و حتی معتقدند باید خط قرمزها را برداشت تا فرهنگ رشد كند.

وی در پایان گفت: ابتدا باید خودمان خطر را شناخته و درك كنیم و بعد دیگران را نسبت به آن آگاه كنیم.

گفتنی است این دیدار چهارشنبه 31 اردیبشهت ماه در سالن تشریفات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

انتهای پیام/ 

آخرین محتوای سایت

تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...