آیت‌الله مصباح: شناخت اسلام، عمل به دانسته‌ها و درک شرایط اجتماعی، سه وظیفه هر مسلمان است

علامه مصباح با بیان این‌که شناخت اسلام، عمل به دانسته‌ها و درک شرایط اجتماعی تکلیف یک مسلمان است، خاطرنشان کرد: تا درک صحیحی از شرایط جامعه و آسیب‌های پیش روی آن نداشته باشیم، نمی‌توانیم تکالیف خود را به نحو صحیح انجام دهیم، و این درک صحیح شرایط همان امری است که مقام معظم رهیری(دام ظله) از آن به بصیرت تعبیر کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی آثار علامه مصباح، ایشان در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی 93-94 مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) که همزمان با ولادت امام رضاعلیه‌السلام در تاریخ 16 شهریور در این مؤسسه برگزار شد، ضمن تبریک ایام دهه کرامت خاطرنشان کرد: تحصیل علوم دینی توفیقی است که باید شکرگزار این نعمت الهی بود.

ایشان با بیان این‌که سعادت دنیا و آخرت در گرو عمل به اسلام است، اظهار داشت: برای تحقق این حقیقت، مقدماتی لازم است که بدون آن مقدمات، دستیابی به سعادت دنیا و آخرت ممکن نخواهد بود.

وی افزود: با توجه به این‌که در تمام ادوار تاریخ، این تجربه تلخ وجود دارد که افرادی دین را تحریف کردند و یا بد فهمیدند، باید هرچه بیشتر تلاش کنیم تا اسلام را در ابعاد گوناگون و با عمق بیشتر یاد بگیریم.

آیت‌الله مصباح با اشاره به این موضوع که نمونه روشن این تحریفات را در مسیحیت می‌توان دید، یادآور شد: تولد حضرت عیسی ـ علی ‌نبینا و آله ‌و علیه ‌السلام ـ که خود نشانه‌ای از پیامبری ایشان بود با کج فهمی یا به عبارتی تحریف عده‌ای زمینه برای تثلیث و اعتقاد به پسر خدا بودن حضرت شد و دین الهی ایشان را از مسیر اصلی منحرف کرد.

ایشان تأکید کرد: با توجه به این‌که تحریف معنوی ادیان امر شایعی است، باید حساس باشیم و اسلام را همانگونه که هست بشناسیم.

وی با بیان این‌که صرف دانستن نه تنها موجب سعادت نمی‌شود، بلکه در مواقعی شقاوت را نیز به‌دنبال خواهد داشت، اضافه کرد: نکته دوم این است که تصمیم بگیریم به دانسته‌هایمان عمل کنیم؛ سعادت در گرو عمل است؛ نیاز به خودسازی و تهذیب دارد؛ باید دین را طوری یاد بگیرید که با گوشت و پوست شما عجین شود.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: بعد از یادگرفتن و عمل کردن به اسلام، درک شرایط اجتماعی و شناخت وظیفه در هر یک از این شرایط مسأله مهمی است که هر اسلام‌شناس باید به آن عنایت ویژه داشته باشد.

ایشان با اشاره به این‌که حضرت امام (ره) بودند که ما را از خواب غفلت بیدار کردند، اظهار داشت: امام فرمودند دین فقط اعمال فردی نیست، غیر از تکالیف فردی، تکالیف اجتماعی هم داریم که باید به آن عمل کنیم.

وی افزود: تا درک صحیحی از شرایط جامعه و آسیب‌های پیش روی آن نداشته باشیم، نمی‌توانیم تکالیف خود را به نحو صحیح انجام دهیم، و این درک صحیح شرایط همان امری است که مقام معظم رهیری(دام ظله) از آن به بصیرت تعبیر کرده‌اند.

علامه مصباح اصلاح نیت را امری مهم در کنار سه وظیفه قبل برشمرد و تصریح کرد: همه این موارد، زمانی سعادت را بدنبال دارد که این شناخت، عمل و بصیرت با نیت صحیح همراه باشد؛ نیت است که تفاوت ارزش یک عمل را بین صفر تا بی‌نهایت قرار می‌دهد.

ایشان در بیان اهمیت نیت و اخلاص در عمل، به این روایت اشاره کرد که: «همه مردم در هلاکت هستند مگر کسانی که ایمان داشته باشند، همه مؤمنین در هلاکت هستند مگر کسانی که اهل عمل باشند و‌ همه کسانی که اهل عمل هستند در هلاکتند مگر این‌که مخلص باشند»، و گفت: می‌توان نتیجه گرفت که همه وظایف زمانی سعادت انسان را تضمین می‌کند که با نیت صحیح الهی همراه باشد

.

وی به حکایتی به نقل از آیت‌الله خرازی درباره شخصی از اهل علم و تدریس اشاره کرد که بعد از وفاتش او را در خواب می‌بینند و از او درباره حساب و کتاب می‌پرسند، می‌گوید: در تمام علم و تدریس من خدشه وارد شد، و بعد از آنکه از اعمال خود ناامید شدم، گفتند نزد ما گنجی داری که نجات‌بخش توست و آن به سبب آن است که وقتی در بیابان خاری در پای تو رفت، الحمدالله رب العالمین گفتی.

علامه مصباح تأکید کرد: اگر کسی به خاطر یک لحظه که خالصانه یاد خدا باشد، چنین مقاماتی در نزد خدا دارد، پس اگر کسی تمام کارهای خود را خالصانه برای خدا انجام دهد، یقینا در مقام و منزلت رفیعی قرار خواهد گرفت، پس سعی کنید هر کاری را خالصانه برای خدا انجام دهید.