علامه مصباح: ولایت‌فقیه و وجود شخص رهبری، بالاترین نعمت بعد از نعمت اسلام و ولایت اهل بیت علیهم السلام است

آیت‌الله مصباح یزدی اظهار داشت: نعمت ولایت فقیه، بالاترین نعمت برای کسانی است که به ایشان اعتقاد دارند و نه کسانی که به خاطر مصلحت دم از ولایت فقیه می‌زنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در مسجد امام حسن عسگری علیه‌السلام شهر ری اظهار داشت: در عالم کسانی وجود دارند که درباره حقیقت اسلام و تشیع یا اطلاع کافی ندارند و یا سوء تفاهمی برایشان ایجاد شده یا از روی مسامحه و یا عناد با اسلام و تشیع برخورد می‌کنند.

آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی با اشاره به این‌که سعادت دنیا و آخرت در گرو عمل به اسلام است، اظهار داشت: برای رسیدن به سعادت کامل دنیا و آخرت باید هم اسلام را شناخت و هم به آن عمل کرد.

وی با تأکید بر لزوم شناخت اسلام افزود: از صدر اسلام نیز همواره کسانی وجود داشته‌اند که مسلمان بوده‌اند، اما اسلام را نمی‌شناخته‌اند و لذا در مواقع امتحان کم آورده و مرتکب کار‌های اشتباهی می‌شده‌اند یا تخلفات عمدی و خیانت‌هایی می‌کرده‌اند که از دشمن هم ساخته نبوده است.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به این‌که نمونه‌های آن در عصر حاضر نیز مصادیق متعددی دارد، اظهار داشت: در جریان نهضت اسلامی، با این‌که اکثریت قریب به اتفاق جامعه ما، از جان و دل به امام عشق می‌ورزیدند، اما بودند کسانی که امام را نشناختند و راه او را قبول نداشتند و سیاست‌های امام را تخطئه می‌کردند و حتی نام ایشان را سبک می‌بردند؛ البته بعد از امام (ره) نیز کسانی هستند که چنین باشند. حتی کسانی پیدا شدند که اسلام را جور دیگری تفسیر کردند و گفتند تفسیری که امام (ره) از اسلام ارائه کرده است، ارتجاعی است و باید اسلام را گونه دیگری تفسیر کرد!

وی با اشاره به این‌که برداشت‌ها از اسلام متعدد هستند و باید برداشت صحیح از اسلام داشت، ادامه داد: حتی کسانی که روز عاشورا سید الشهدا(ع) را کشتند، ابتدا نماز جماعت صبح را خواندند و برای جهاد در راه خدا و رسیدن به سعادت جنگیدند!

آیت‌الله مصباح شناخت اسلام را راه چاره جلوگیری از چنین انحراف‌هایی دانست و افزود: برای این‌که به چنین انحرافاتی مبتلا نشویم و مرتکب کج فهمی نشویم، باید هر کجا سؤال یا تردیدی داشتیم، به جستجوی دلیل و پاسخ مناسب بگردیم تا آن را بیابیم.

وی با اشاره به این‌که شناخت تمام اسلام برای یک نفر ممکن نیست، ادامه داد: فقه و اصول تنها بخشی از اسلام است که علی‌رغم این‌که صد‌ها سال در این رشته کار شده است، فقها باید ده‌ها سال وقت صرف کرده و تلاش کنند تا بتوانند فتوا بدهند؛ با وجود آن، هنوز همه مسائل این رشته روشن نیست و لذا احتیاط در نظر مراجع بزرگوار وجود دارد. با این توضیح اگر فقط یک رشته از احکام اسلام، تا این اندازه تلاش و زحمت می‌خواهد، ده‌ها رشته دیگر آن که تا کنون در آن کار نشده، به چه میزان کار و تلاش نیاز خواهد داشت؟ لذا توقع این‌که همه مردم و مؤمنین به همه اسلام آشنایی کامل داشته باشند، به جا نیست.

وی افزود: همان گونه که زمانی یک حکیم‌باشی در شهر وجود داشت که همه امور مربوط به پزشکی را انجام می‌داد؛ اما امروز در یک شهر هزار پزشک در زمینه‌های مختلف و رشته‌های تخصصی مشغول فعالیت‌اند، در اسلام نیز با توجه به گسترش دایره علوم باید تقسیم کار شود و کسانی متکفل رشته‌های مختلف از اسلام بشوند.

عضو خبرگان رهبری افزود: ممکن نیست که همه افراد در تمام علوم اسلامی خبره باشند، اما اگر کسی می‌خواهد مسلمان باشد، باید حد نصابی از برخی معلومات دینی را داشته باشد. همان گونه که همه برای سلامتی باید یک سری اطلاعات عمومی از بهداشت داشته باشند و آن‌ها را رعایت کنند؛ و همان گونه که اگر بیماری‌ای شیوع پیدا کند، مردم باید آمادگی بیشتری داشته باشند، اگر یک روز، یک بیماری فکری شیوع پیدا کرد، نیز باید برای مقابله با آن، آمادگی بیشتری داشت.

وی افزود: امروز تمام دشمنان اسلام در تمام عالم، به یاری هم آمده‌اند تا عقائد اسلام و به خصوص عقائد شیعه را سست کنند و در این راه از هیچ تلاشی، از نوشتن کتاب گرفته تا استفاده از سایت‌ها و رسانه‌ها فروگذار نمی‌کنند. لذا قشر فرهیخته جامعه وظیفه دارد تا اولا معلومات عمومی دین را توسعه بدهد و ثانیا وقتی بیماری فکری شیوع پیدا می‌کند، مردم را آگاه کرده و در برابر این شبهات واکسینه کند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به این‌که شناخت اسلام لازم است، اما کافی نیست، اظهار داشت: چه بسیار افرادی بودند که علم زیادی نسبت به اسلام داشتند، اما علمشان نه برای خود و نه برای مردم، فایده‌ای نداشته است؛ حتی گاهی به واسطه آن‌ها ضرر‌هایی به جامعه اسلامی وارد شده که دشمنان هم نمی‌توانستند آن ضررها را وارد کنند؛ لذا ضرر آن‌ها از جاهلان نیز بیشتر است؛ چرا که دزدی که با چراغ آید، گزیده‌تر بَرَد کالا!

وی ادامه داد: لذا علاوه بر شناخت اسلام، عمل به دین که در گرو تقوا و خودسازی حاصل می‌شود نیز لازم است و البته همان طور که علم دارای مراتب مختلف است، عمل هم دارای مراتبی است؛ مراتبی که افراد معمولی نیز رعایت می‌کنند و مراتبی که مخصوص اولیای خداست. لذا در عمل هم باید حد نصابی وجود داشته باشد و البته باز هم این طبقه فرهیخته جامعه‌اند که باید سعی کنند سطح تقوا و خودسازی جامعه را بالاتر ببرند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به این‌که علم به اسلام و خودسازی لازم است، اما کافی نیست، ادامه داد: امام (ره) بخش اعظمی از مسائل فراموش شده اسلام که همان احکام اجتماعی اسلام است را به ما آموخت و لذا یک انسان مسلمان، علاوه بر علم و تقوا، باید نسبت به وظایف اجتماعی نیز آگاهی داشته باشد.

عضو خبرگان رهبری افزود: اتفاق افتاده است که عالمی با تقوا که زحمت‌های بسیار کشیده است، به آلت دست دشمنان دین تبدیل شده است و دشمنان زمینه را به گونه‌ای برای وی فراهم کرده‌اند که چیزی را اشتباه بفهمد و موجب ضرر به جامعه اسلامی شود. لذا علاوه بر علم و تقوا، به بصیرت نیز نیازمندیم. یعنی باید کشور خود و موقعیت آن و شرایط اجتماعی - سیاسی کشور و جهان را شناخت و دانست که دشمن در حال تدارک چه نقشه‌هایی است و باید با آن‌ها چگونه برخورد کرد.

این استاد معارف اسلامی با تشریح اوضاع متشنج حکومت حضرت علی (ع) اظهار داشت: چه بسا افرادی قبل از جنگ جمل از سر خیرخواهی به علی (ع) پیشنهاد کردند که فعلا جنگ نکند تا حکومت وی ثبات و استقرار بیابد و بعد از کسب قدرت بیشتر، اقدام کند. اما به فرمایش حضرت امیر (ع)، ایشان شب تا صبح بیدار مانده و تفکر کرده و سپس نتیجه گرفتند که رها کردن جنگ به مثابه خروج از دین محمد (ص) است.

وی با اشاره به لزوم شناخت مسائل اجتماعی جامعه اظهار داشت: حتی در این انقلاب نیز گاهی شرایطی پیش می‌آمد که در برخی مسائل، به غیر از شخص امام (ره)، همه دوستان مخالف یک نظر بودند. اما امام (ره) قاطعانه اعلام و عمل می‌کرد و بعد‌ها ثابت می‌شد که نظر ایشان درست بوده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که گاه اختلاف فهم‌هایی بین علما و افراد وجود دارد اظهار داشت: خداوند به برکت انقلاب اسلامی، به ما نعمت ولایت‌فقیه را ارائه کرده است که بحمد الله بعد از شخصیت عظیم امام (ره) نیز کسی این کار را بر عهده گرفت که بهترین فرد است.

آیت‌الله مصباح یزدی اظهار داشت: بنده بیش از چهل سال است که با ایشان ارتباط نزدیک دارم، اما شهادت می‌دهم برای رهبری امت، نه تنها کسی مثل ایشان، حتی نزدیک به ایشان هم سراغ ندارم. ولایت فقیه نعمت عظیمی است که خداوند به شیعه‌ها داده است؛ البته آن هم نه به همه شیعه‌ها، بلکه به کسانی که واقعا به آن اعتقاد دارند و نه کسانی که به خاطر مصلحت از ولایت‌فقیه دم می‌زنند.

وی افزود: شکر چنین نعمت بزرگی این است که نه تنها از اوامر صریح ایشان، بلکه از اشارات و رهنمود‌های ایشان تبعیت کنیم، چرا که بارها ثابت شده که نظر ایشان بر سایر نظر‌ها مقدم بوده است؛ آخرین نمونه آن، گفت و گو با آمریکا برای حل مشکلات است که ایشان از روز اول فرمودند که خوش‌بین نیستند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در پایان گفت: قدر این نعمتی که در این دنیا کم نظیر، بلکه بی‌نظیر است، بدانید. بعد از نعمت اسلام و ولایت اهل بیت، نعمتی عظیم‌تر از نعمت ولایت فقیه و وجود شخص مقام معظم رهبری وجود ندارد.

گفتنی است این مراسم 13 شهریور ماه در شهر ری برگزار شد.

آخرین محتوای سایت

تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...