علامه مصباح: کسی که در این نظام مسئول می‌شود، حق ندارد خود را نسبت به دین مردم بی مسئولیت بداند

عضو خبرگان رهبری گفت: این نظام، بر اساس اسلام به وجود آمده و برای اقامه اسلام در کشور، خون صد‌ها هزار نفر از بهترین و پاک‌ترین جوانان کشور فدا شده است، لذا کسی که در چنین نظامی مسئول می‌شود، حق ندارد خود را نسبت به دین مردم، بدون مسئولیت بداند، بلکه وظیفه او در وهله اول، دین مردم است.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) قم در جمع تعدادی از اساتید دانشگاه‌های یزد، با اشاره به اهمیت علم و فرهنگ اظهار داشت: خدمتی که انسان در زمینه فرهنگی می‌تواند به جامعه ارائه کند، با دیگر خدمت‌ها قابل مقایسه نیست؛ چرا که چنین خدماتی می‌تواند سبب سعادت ابدی انسان‌ها شود، در حالی که خدمت‌های دیگر نهایتا  سبب آسایش یا طول عمر انسان‌ها در همین دنیا می‌شود.

آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی خاطر نشان کرد: خداوند متعال توفیق چنین خدمتی را به برخی از انسان‌ها داده است؛ و این عده در جامعه ما روحانیون و دانشگاهیان و فرهنگیان هستند که جوانان مردم همچون لوح‌هایی سفید در اختیار آن‌ها قرار دارند، و این اساتید هستند که روی آن لوح، نقش می‌اندازند.

وی با بیان این‌که چنین تکلیفی نه تنها وظیفه‌ای در قبال خون شهدا و انقلاب است، بلکه یک وظیفه بسیار مهم از جانب خداوند به خاطر موقعیت این افراد است، ادامه داد: حال که خداوند، این نعمت عظیم را به افرادی عطا کرده است، باید قدر آن را دانست؛ و برای شکرگزاری از این نعمت باید ابتدا عقاید صحیح را به خوبی شناخت و اگر مشکلی در عقاید وجود دارد، آن را تصحیح کرد؛ هم چنین باید مراقب رفتارها بود تا بد آموزی نداشته باشد؛ چرا که دانشجو و متعلم بیش از گفتار، از رفتارها درس می‌آموزد.

استاد فلسفه حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که باید باور‌ها و ارزش‌ها به خوبی شناخته شوند و در عمل نیز نمایان شوند، ادامه داد: برای رسیدن به این مهم باید با مطالعه و شیوه‌های دیگر، شناخت خود را از دین بالا ببریم و تمرین‌هایی اخلاقی  برای خود در نظر بگیریم.

وی با اشاره به این که  گاه سئوال می‌شود  ما که شیعه هستیم و اهل‌بیت (ع) را قبول داریم و مثلا به امام (ره) و انقلاب هم عشق می‌ورزیم، دیگر چه چیزی باید بیاموزیم، اظهار داشت:  باید توجه داشت که معلومات بشری کامل نیست و یادگیری حد و حصری ندارد و حتی اگر روزانه بر معلوماتمان بیافزاییم باز هم تمامی ندارد؛ لذا باید با استفاده از هر منبع معتبری از جمله قرآن، سیره اهل‌بیت (ع) و افرادی که از آن‌ها آموخته اند، دانش خود را بالا ببریم.

آیت‌الله مصباح با اشاره به این‌که سزاوار است  برای مطالعه و شناخت دین دست کم  چند دقیقه در روز وقت بگذاریم، خاطر نشان کرد: البته برخی از مطالب با یک مرور سطحی، قابل درک نیستند؛ لذا تشکیل جلسات هفتگی با دوستان و تبادل اطلاعات و بحث در این موضوعات سبب حل بسیاری از گره‌های ذهنی می‌شود؛ و  می‌توان برای حل گره‌های باقی مانده، فرد متخصص در آن زمینه را دعوت کرد تا آن مطلب را توضیح دهد و گره‌های ذهنی باز شود.

وی با تأکید بر لزوم داشتن برنامه اخلاقی خاطر نشان کرد: ما باید دلسوز دانشجو باشیم و با مهربانی و صمیمیت با آن‌ها رفتار کنیم تا دانشجو نیز بفهمد که واقعا صلاح او را می‌خواهیم؛ نه این‌که صرفا ساعتی را برای برگزاری کلاس بگذرانیم تا انجام وظیفه اداری و پرسنلی کرده باشیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه با تأکید بر لزوم اخلاص در کار‌ها اظهار داشت: اجری که خداوند متعال برای کار خالص به بنده‌اش عطا می‌کند، اصلا قابل مقایسه با اجر و مزد دنیوی نیست و هیچ عاقلی حاضر نمی‌شود که پاداش بی‌نهایت را با یک امر محدود معاوضه کند.

وی در ادامه با اشاره به طبیعی بودن اختلاف سلیقه‌ها در مسائل اجتماعی که منشأ به وجود آمدن حزب‌ها و گروه‌ها می‌شود، اظهار داشت: قریب به اتفاق این گروه‌ها خیر و صلاح مردم و جامعه و پیشرفت کشور را می‌خواهند، اما راه رسیدن به پیشرفت بنا بر تشخیص افراد متفاوت است.

آیت‌الله مصباح افزود: مثلا در این سال‌های اخیر مسئولین تشخیص داده‌اند که مهم‌ترین مشکل جامعه و مردم، مشکلات اقتصادی است که علت آن هم به تشخیص آنها تحریم است،  و تصور می‌کنند اگر بتوان تحریم‌ها را برداشت، مشکلات نیز حل می‌شود؛ و البته قصد سوئی نیز ندارند!

وی با طرح این سئوال که آیا کار برای دین مردم مهم‌تر است یا برای شکم آن‌ها، خاطر نشان کرد: برخی می‌گویند که ما مسئول نان مردم هستیم و نه دین مردم؛ و حتی اگر به مسئولی گفته شود چرا جلوی فلان فیلم که مخالف با اخلاق است گرفته نمی‌شود، می‌گوید از آن‌جا که بیننده زیادی دارد، نمی‌توان جلوی آن را گرفت؛ این در حالی است که دولت اسلامی نسبت به دین، اخلاق و فرهنگ مردم مسئول است.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به این‌که این نظام، بر اساس اسلام به وجود آمده و برای اقامه اسلام در کشور، خون صد‌ها هزار نفر از بهترین و پاک‌ترین جوانان کشور فدا شده است، به رد این شبهه پرداخت که برخی به اشتباه تصور می‌کنند با حل کردن مسائل مادی، مسائل دینی نیز خود به خود حل می‌شوند؛ و ادامه داد: لذا کسی که در چنین نظامی مسئول می‌شود، حق ندارد خود را نسبت به دین مردم، بی مسئولیت بداند، بلکه وظیفه او در وهله اول، دین مردم است؛ هرچند خود دین هم گفته است که باید به نیاز‌های جسمی مردم هم توجه و رسیدگی شود.

وی خاطر نشان کرد: امروز به برکت انقلاب اسلامی کسی در رأس حکومت قرار گرفته است که هم اسلام را به خوبی می‌شناسد و هم تقوا دارد و هم مصالح جامعه را به خوبی درک می‌کند و لذا در مسائلی که پیچیده است و نمی‌توانیم به خوبی راه صحیح را تشخیص دهیم، باید به همان جهتی که او اشاره می‌کند، حرکت کنیم.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به سوابق مقام معظم رهبری اظهار داشت: کسی که بیش از 40 سال در سخت‌ترین مسئولیت‌ها به بهترین وجه، مسئولیت خود را انجام دهد و حتی در مسائل اختلافی نیز بعد‌ها معلوم شود که حق با او بوده است، شخصی قابل اعتماد است که می‌توان در زمانی که تشخیص دشوار می‌شود، برای شناخت مسیر صحیح به وی مراجعه کرد.

وی با اشاره به سخن برخی‌که می‌گویند ولی‌فقیه معصوم نیست، اظهار داشت: اگر کسی طبیبی را سراغ داشته باشد که در طول 40 سال طبابتش حتی یک اشتباه در تشخیص بیماری و درمان نداشته است، قطعا به نسخه‌ای که او می‌نویسد، اعتماد می‌کند؛ و هرچند این بدان معنا نیست که این پزشک معصوم است، اما اگر پزشکان  با هم اختلاف داشته باشند، فرد عاقل به نسخه همین پزشک عمل می‌کند؛ و  لذا حداقل فایده‌ای که بر پیروی از ولایت‌فقیه مترتب است، انجام وظیفه شرعی است، که با اطاعت از او  نزد خداوند متعال معذور هستیم حتی اگر هم اشتباه کرده باشد.

وی با بیان این‌که امروز به برکت خون شهدا، ولی‌فقیه در رأس این کشور قرار دارد، خاطر نشان کرد: شخصیت‌های بزرگ عالم با یک ساعت حضور در محضر ایشان و گوش دادن به سخنانشان، پی به عظمت ایشان برده و به آن اعتراف کرده‌اند، و لذا وظیفه ما این است که در عین حالی که بر معلومات و تجربیات خود می‌افزاییم و حق انتقاد از مسئولین را نیز برای خود قائلیم، اگر به جایی رسیدیم که تشخیص برایمان دشوار شد، نگاهمان به اشاره ولی‌فقیه باشد.

وی با اشاره به این‌که هیچ کشوری از نعمت وجود چنین رهبری برخوردار نیست، ادامه داد: در بسیاری از کشور‌های دنیا، بعد از دوران مسئولیت رؤسای جمهورشان و یا در حین مسئولیتشان، رسوائی‌های بزرگ مالی و اخلاقی آنان کشف و آشکار می‌شود؛ اما در کشور ما رهبری در رأس نظام  قرار دارد که نه تنها خودش بسیار پاک و ساده زندگی کرده است، حتی خانواده خود را پاک نگه داشته و به آن‌ها توصیه کرده است تا در کارهای اقتصادی وارد نشوند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به ساده زیستی رهبری گفت: واقعا جای شکر دارد که رهبری در رأس این کشور قرار دارد که وقتی همسرش مریض می‌شود مانند سایر بیماران دیگر به بیمارستان مراجعه کرده و تحت مداوا قرار می‌گیرد و هنگام عیادت رهبر انقلاب از ایشان، تازه مسئولان بیمارستان متوجه می‌شوند که ایشان همسر رهبر انقلاب بوده است.

این استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان با اشاره به این‌که باید قدر نعمت‌های خداوند متعال را بدانیم، خاطر نشان کرد: خداوند وعده داده است که اگر شکرگزار باشید، نعمت‌ها را بر شما افزون می‌کند.

گفتنی است این مراسم نهم بهمن ماه سال جاری در سالن تشریفات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد.

آخرین محتوای سایت

راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...