علامه مصباح : حوزه علمیه در تربیت نیرو برای پاسخگویی به نیاز‌های فکری جهان، باید بهتر عمل کند

عضو خبرگان رهبری اظهار داشت: مذهب تشیع از لحاظ عمق و اتقان معارف، از سایر مذاهب دیگر برتر است، اما متأسفانه در روش تربیت افراد و به کارگیری نیرو، آن چنان که باید مانند دیگر مذاهب کار نکرده است و باید کیفیت کار را از آن‌ها یاد بگیریم.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس وحدت مسلمین پاکستان با رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) دیدار و گفت و گو کرد.

رئیس وحدت مسلمین پاکستان در این دیدار به ارائه شرحی از وضعیت گذشته و فعلی پاکستان و قدم‌هایی که در زمینه ایجاد وحدت و تحول فکری شیعیان پاکستان برداشته شده است پرداخت. وی هم چنین از اجرای طرح ولایت در بین طلاب پاکستان خبر داد.

آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی نیز در این دیدار اظهار داشت: من با علمای بسیاری از کشور‌ها ارتباط داشته‌ام؛ اما این برای اولین باری است که با عالمی مواجه شده‌ام که دقیقا تفکری شبیه به ما دارد.

وی با بیان این‌که بحمدالله شما هم درد جامعه پاکستان را به خوبی شناخته‌اید و هم راه درمان آن را بلد هستید، خاطر نشان کرد: اجرای طرح ولایت، کار پسندیده‌ای برای ایجاد یک زیربنای فکری سالم است که در کوتاه مدت محقق می‌شود.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی میان مدت و بلند مدت برای ایجاد تحول فکری عمیق در پاکستان اظهار داشت: مذهب تشیع از لحاظ عمق و اتقان معارف، از سایر مذاهب دیگر برتر است، اما متأسفانه در روش تربیت افراد و به کارگیری نیرو، آن چنان که باید مانند دیگر مذاهب کار نکرده است و باید در این زمینه، کیفیت کار را از آن‌ها یاد بگیریم.

این استاد فلسفه اسلامی ادامه داد: تربیت نیرو در مذاهب دیگر شاید تنها چند سال کوتاه طول بکشد و تربیت‌شدگان نیز مسائلی را که یاد گرفته به جامعه منتقل می‌کنند، اما در حوزه‌های علمیه شیعیان، گاهی برخی افراد سال‌ها در حوزه درس می‌خوانند و کسب علم می‌کنند و بعد از آن به اموری مانند اقامه جماعت و نظایر آن کفایت می‌کنند؛ لذا کمتر به نیاز‌های فکری جامعه پاسخ داده می‌شود.

استاد تفسیر قرآن کریم حوزه علمیه قم با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم گفت: هر تحول اسلامی و شیعی، مبتنی بر تحولات فکری و فرهنگی است و اگر پایه فکری صحیحی در پس تحولات نباشد، آن تحول، ریشه‌دار و بادوام نخواهد بود؛ لذا باید ابتدا زیربنای فکری درست شود؛ و البته برای چنین کاری تربیت نیرو و اساتید کافی لازم است که باید برای تربیت آن‌ها برنامه‌ای طراحی کرد.

وی با اشاره به لزوم طراحی برنامه‌های میان مدت و دراز مدت برای تربیت نیرو اظهار داشت: به نظر بنده سه مرکز دفتر مقام معظم رهبری، جامعه المصطفی و مؤسسه امام خمینی (ره) می‌توانند نوعی هم فکری داشته باشند و برنامه میان مدت و بلند مدت را طراحی کنند.

آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: برنامه میان مدت این است که از بین طلاب حال حاضر پاکستانی، افراد بااستعداد و علاقمندی انتخاب شوند و در دوره سه – چهار ساله، برای استحکام زیربنای فکری آموزش داده شوند و در واقع کلاس‌های آموزش تکمیلی معارف برای آن‌ها گذاشته شود.

وی با بیان این‌که برای تربیت نیرو برای بلند مدت نیز باید برنامه‌ریزی کرد، اظهار داشت: می‌توان برنامه‌ریزی کرد تا عده‌ای از طلابی که می‌خواهند وارد حوزه شوند، از همان ابتدا مشغول آموزش مبانی اندیشه اسلامی نیز بشوند و با تمهیدات خاص و فشرده کردن دروس آن‌ها، زمینه تربیت نیرو و اساتید برای آینده نیز فراهم شود.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به پیشنهاد خود مبنی بر همفکری سه مرکز دفتر مقام معظم رهبری، جامعه المصطفی و این مؤسسه اظهار داشت: دفتر مقام معظم رهبری می‌تواند پشتیبان معنوی و حمایتگر بسیار خوبی برای این طرح باشد، جامعه المصطفی نیز به خاطر وجهه جهانی خود و ساز و کار‌های منظم اداری و با توجه به دلسوزی و شناخت کامل آقای اعرافی، می‌تواند تأمین کننده بعد سخت افزاری و اداری این طرح باشد، و این مؤسسه نیز می‌تواند برای تهیه محتوا و ایفای نقش نرم افزاری اقدام کند.

علامه مصباح یزدی با اشاره به این‌که اجرای منظم چنین برنامه‌ای، تحول فکری خوبی را در آینده در پاکستان رقم خواهد زد، ادامه داد: تهیه محتوا برای آموزش به طلاب پاکستانی توسط مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) بدون هماهنگی با مراکز دیگر، ضمانت اجرا نخواهد داشت و چه بسا تلاش‌هایی صورت بگیرد، اما به هیچ نتیجه‌ای نرسد.

گفتنی است این دیدار چهارشنبه اول بهمن ماه سال جاری در سالن تشریفات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد. 

آخرین محتوای سایت

تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...