کتاب «حكیمانه‌ترین حكومت» منتشر می‌شود

این كتاب كه حاوی بخشی از مباحث نظری و جلوه‌های عینی «ولایت فقیه» بر اساس دیدگاه‌ها و بیانات استاد فرزانه، حضرت آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی «دامت بركاته» است به‌زودی منتشر می‌شود.

کتاب «حكیمانه‌ترین حكومت؛ كاوشی در نظریه ولایت‌فقیه»توسط پژوهشگر ارجمند، حجت‌الاسلام دکتر قاسم شبان‌نیا در چهار بخش با عناوین «مفاهیم و پیش‌فرض‌ها»، «مباحث نظری ولایت فقیه»، «ولایت فقیه در نظام جمهوری اسلامی»، و «ولایت فقیه و کارآمدی نظام سیاسی» نگارش یافته، و هدف آن ارائة مباحث بنیادین نظریه ولایت فقیه و جلوه‌های عملی آن برای استفادة علاقمندان به مطالعه در حوزة نظام سیاسی اسلام است.

در این کتاب، تلاش شده است تا ضمن تبیین مبانی و اصولی که ولایت فقیه بر آنها مبتنی است، تصویری روشن از این دستاورد بزرگ اندیشة اجتماعی اسلام به‌دست داده شود. افزون بر این، كوشش شده است با واكاوی ولایت فقیه در نظام جمهوری اسلامی، شبهات مطرح در این زمینه را نیز پاسخ داده شود.

مفاهیم و پیش‌فرض‌های بحث ولایت فقیه، ضرورت حکومت از دیدگاه اسلام و ادله آن، منشأ مشروعیت حکومت اسلامی، جایگاه مردم در حکومت اسلامی، پیشینة نظریة ولایت فقیه، ادلة اثبات ولایت فقیه، شرایط و چگونگی تعیین ولی فقیه، محدودة وظایف و اختیارات ولی فقیه، ساختار حکومت مبتنی بر ولایت فقیه، جایگاه رفراندوم در نظام جمهوری اسلامی، سازوکار تعیین ولی فقیه و نظارت بر او در نظام جمهوری اسلامی، ظرفیت‌های تئوریک نظریة ولایت فقیه در کارآمدی نظام سیاسی، و جلوه‌هایی از کارآمدی نظام جمهوری اسلامی در پرتو ولایت فقیه، از جمله سرفصل‌های مهم این کتاب است.

گفتنی است برخی از این مباحث پیش از این در كتاب «نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه» تدوین و منتشر گردیده، و در نتیجه استقبال علاقمندان به مطالعه در حوزة نظام سیاسی اسلام بارها تجدید چاپ و به زبان‌های مختلف نیز ترجمه شده بود؛ اما با طرح مباحث جدید از سوی حضرت استاد در این زمینه، ضرورت اقتضا می‌كرد مجموعه‌ای غنی‌تر مشتمل بر همه این مباحث و پاسخ به شبهات نوظهور تدوین گردد.

به خواست خداوند کتاب «حكیمانه‌ترین حكومت» توسط انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در 440 صفحه با قطع وزیری منتشر، و در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران عرضه می‌شود. علاقمندان می‌توانند آن را از نمایندگی‌های این انتشارات و كتاب‌فروشی‌های معتبر تهیه كنند.