علامه مصباح یزدی: . ما باید بدانیم که پیروزی در جنگ با دشمنان خدا، در گرو اسباب ظاهری نیست؛ بلکه بیش از هر چیز به تقوا، مقاومت و استقامت احتیاج داریم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با استفاده از آیه 134 از سوره بقره گفت: کسانی که در آن جنگ شرکت کردند و به شهادت رسیدند یا مجروح شدند و بالاخره سختی‌هایی را تحمل کردند، وظیفه خودشان را عمل کردند و نتیجه‌اش را دیدند؛ تِلْكَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ لَهَا مَا كَسَبَتْ وَلَكُم مَّا كَسَبْتُمْ. امروز نوبت ماست. پیروزی آن‌ها شفای مرض امروز ما نیست. شفای درد و مرض امروز ما مجاهدت خود ماست. اکنون نوبت ماست که ما هم در این میدان، صلاحیت، فداکاری، ایمان و اعتماد خودمان را بر خدا و اولیای خدا نشان بدهیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، ایشان در دیدار با گروهی از طلاب خارجی در تاریخ 1394/06/24 گفت: سنت الهی در این عالم بر این است که اراده خودش را از راه اسباب و مسبباتی که اختصاص به همین عالم دارد،‌ تحقق ببخشد. خدای متعال می‌توانست روزیِ هر موجود روزی‌خوار را از عالم غیب برای او نازل بکند، چنان‌که گاهی این کار را درباره برخی از بندگان، همچون حضرت مریم علی‌نبیناوآله‌وعلیها‌السلام انجام داده است، ولی حکمت او اقتضا می‌کند که اصل بر این است که باید روزی را با زحمت، تلاش و انجام مقدمات فراوان به دست آورد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم افزود: هم‌چنین خداوند متعال می‌توانست نیاز هر موجود به هر نوع علم را بلاواسطه به او افاضه بفرماید، همان‌طور که بعضی از علوم را از راه وحی به انبیا افاضه فرمود. هم‌چنین خداوند می‌توانست دوستان خودش را بدون این که آن‌ها زحمت جنگ، منازعه و کشت و کشتار و مجروح شدن و آواره شدن و سایر بلاها را تحمل کنند، بر دشمنان پیروز کند، ولی او پیروزی را در گرو جهاد قرار داد.

وی با اشاره به سنت دیگر خداوند در نصرت مؤمنان گفت: از آن‌جا که مطلوب اصلی خدا پیروزی حق بر باطل است، خداوند قانون دیگری را قرار داده است تا کسانی را که در راه او تلاش می‌کنند، کمک کند و آن‌ها را به اسباب عادی و ظاهری وانگذارد. بسیاری از آیات قرآن و بیانات اهل‌بیت صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین در مقام بیان این است که مؤمنان را تشویق کند تادر مقابل دشمنان‌، جهاد و سختی‌ها را تحمل کنند، ولی به آن‌ها وعده می‌دهد که اگر شما تلاش خودتان را انجام بدهید، خداوند شما را یاری خواهد کرد و شما را به اسباب ظاهری واگذار نخواهد کرد.

استاد فلسفه و تفسیر قرآن حوزه و دانشگاه سپس به ذکر نمونه‌های از نصرت الهی به مؤمنان پرداخت و گفت: قرآن داستان‌هایی را از کمک‌های غیبی الهی به اولیایش در اقوام پیشین به‌خصوص بنی‌اسرائیل ذکر کرده که دارای نکته‌های بسیار آموزنده‌ای است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیاتی از سوره بقره، به داستان حضرت طالوت اشاره کرد و گفت: قرآن کتاب تاریخ، قصه و یا رمان نیست. قرآن کتاب هدایت است و نقل این داستان‌ها برای این است که ما را تربیت کند. ما باید بدانیم که پیروزی در جنگ با دشمنان خدا، در گرو کثرت عدد، ابزارهای جنگی و سایر اسباب ظاهری نیست؛ بلکه بیش از هر چیز به تقوا، مقاومت و استقامت احتیاج داریم.

وی نصرت الهی در جنگ بدر  را نیز از نمونه‌هایی دانست که در قرآن به آن اشاره شده است. این جنگ در شرایطی اتفاق افتاد که قدرت بدنی و جنگی دشمنان دست کم سه برابر مسلمان‌ها بود. مسلمان‌ها فقط چند شتر و چند اسب و چند شمشیر داشتند، ولی مشرکان به همه تجهیزاتی که آن روزها در جنگ مطلوب بود، مجهز بودند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به روایتی درباره جنگ بدر گفت: آن قدر کار بالا گرفت که پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله دست به دعا برداشتند و عرض کردند: خدایا! در روی زمین تنها کسانی که تو را به وحدانیت می‌پرستند همین 313 نفر هستند و در مقابل، این دشمنانی هستند که چند برابر آن‌ها جمعیت دارند و قوای جنگی و بدنی‌شان هم قابل مقایسه با این‌ها نیست. اگر این مؤمنان شکست بخورند، دیگر در روی زمین مؤمنی که تو را پرستش کند، باقی نخواهد ماند.

وی با اشاره به پیروزی مسلمانان در جنگ بدر، به وعده الهی در آیه 125 از سوره آل‌عمران استناد کرد و گفت: خداوند می‌فرماید: بَلَى إِن تَصْبِرُواْ وَتَتَّقُواْ وَیَأْتُوكُم مِّن فَوْرِهِمْ هَـذَا یُمْدِدْكُمْ رَبُّكُم بِخَمْسَةِ آلافٍ مِّنَ الْمَلآئِكَةِ مُسَوِّمِینَ؛ ما با سه هزار فرشته به شما کمک کردیم، اما اگر بعد از این هم تقوا داشته باشید و صبر و مقاومت پیشه کنید پنج هزار فرشته به کمک شما می‌فرستیم و هیچ گاه شما را تنها نخواهیم گذاشت.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم افزود: درسی که ما باید از این آیات بگیریم این است که از نظر قرآن، عامل پیروزی مؤمنان بر کفار، و دوستان خدا بر دشمنان‌، یکی توجه به خدا، استمداد از خدا، توکل بر خدا و رعایت احکام الهی و تقوا است و دیگری نیز صبر و استقامت است. به عبارت دیگر، مؤمنان باید هر چه در اختیار دارند و تا اندازه‌ای که توان دارند به کار بگیرند و در راه خدا صرف کنند. اگر این‌گونه شد هر چه کم آوردند و نیاز داشتند خداوند به آ‌ن‌ها افاضه می‌فرماید تا پیروز بشوند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به پیروزی حزب‌الله لبنان در جنگ سی و سه روزه، آن را نمونه عینی نصرت الهی دانست و گفت: همه مشاهده کردید که کسانی با عده کم و با نیروهای محدودی که در اختیارشان بود در مقابل قوی‌ترین لشکر منطقه با جدیدترین ابزارهای جنگی که آمریکا و سایر کشورهای استعماری در اختیارشان قرار داده بودند پیروز شدند و آن‌ها شکست مفتضحانه‌ای خوردند که در تاریخ‌شان بی‌نظیر بود.

استاد حوزه علمیه قم با استفاده از آیه 134 از سوره بقره گفت: کسانی که در آن جنگ شرکت کردند و به شهادت رسیدند یا مجروح شدند و بالاخره سختی‌هایی را تحمل کردند، وظیفه خودشان را عمل کردند و نتیجه‌اش را دیدند؛ تِلْكَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ لَهَا مَا كَسَبَتْ وَلَكُم مَّا كَسَبْتُمْ. امروز نوبت ماست. پیروزی آن‌ها شفای مرض امروز ما نیست. شفای درد و مرض امروز ما مجاهدت خود ماست. اکنون نوبت ماست که ما هم در این میدان، صلاحیت، فداکاری، ایمان و اعتماد خودمان را بر خدا و اولیای خدا نشان بدهیم.

وی افزود: اصولا این عالم، عالم امتحان است. خدا هر نسلی را مورد امتحان قرار می‌دهد. خداوند هیچ کس را به واسطه اعمال گذشته دیگران، از تکلیف معاف نمی‌کند، همان‌طور که هیچ کس را به خاطر گناه دیگران عذاب نمی‌کند. اکنون ماییم و تکلیفی که امروز متوجه ماست. امروز باز دشمنان اسلام در سراسر عالم به پشتیبانی یکدیگر آمده‌اند تا اسلام را نابود کنند. امروز آن‌ها تنها دشمن لبنان نیستند، تنها دشمن منطقه ما نیستند، دشمنی آن‌ها با اسلام است.

وی با استناد به آیه 217 از سوره بقره گفت: دشمنی آن‌ها با عرب، ایرانی یا ترک نیست. دشمنی آن‌ها با دین‌ شماست. باید دین خودتان را خوب بشناسید و بکوشید در زندگی به دین خودتان خوب عمل کنید. سپس باید اعتمادتان در پیروزی بر خدا باشد. از آن چه در اختیارتان هست کوتاهی نکنید و مطمئن باشید که خدا همان طور که گذشتگان را پیروز کرده شما را هم پیروز خواهد کرد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در پایان با اشاره به پاداش مجاهدان گفت: پاداشی که خداوند به مجاهدان خواهد داد به هیچ گروه دیگری وعده داده نشده است. بالاتر از هر کار خیری کار خیر دیگری است تا برسد به جهاد و شهادت در راه خدا، که بالاتر از آن دیگر خیری نیست.