علامه مصباح: دموکراسی را همچون وحی منزل و مقدس‌تر از همه مقدسات می‌دانند

عضو خبرگان رهبری با اشاره به این‌که دلایل متعددی وجود دارد که ولی‌فقیه در زمان غیبت، به عنوان نائب امام عصر (عج) به شمار می‌رود و اطاعت از وی واجب است، ادامه داد: اما عده‌ای خود را به غفلت می‌زنند و دموکراسی را همچون وحی منزل و مقدس‌تر از همه مقدسات می‌دانند!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در دیدار جمعی از مسئولین شورای حل اختلاف استان کهگیلویه و بویراحمد، با اشاره به این‌که حق حاکمیت بر مردم تنها برای خدا و کسانی است که از خداوند اجازه حکومت داشته باشند، اظهار داشت: طبق آیه قرآن، اطاعت از پیامبران هم به اذن خدا واجب است؛ یعنی اگر اذن خداوند نباشد، از انبیا هم نمی توان تبعیت و پیروی کرد.

علامه محمد تقی مصباح یزدی ادامه داد: شیعه معتقد است که جانشین پیامبر نیز باید توسط خدا تعیین شود؛ اما در حالی که امیر المؤمنین (ع) حدود هفتاد روز قبل از وفات پیامبر (ص)، از سوی همین پیامبر (ص) به عنوان امیرالمؤمنین و جانشین معرفی شد، عده ای خودشان دست به کار شده و فردی را به عنوان جانشین پیامبر (ص) معین کردند؛ و زمانی که علی (ع) مشغول دفن پیامبر (ص) بود، خلیفه انتخاب شد.

وی با بیان این‌که اختلاف اصلی شیعه و سنی آن است که آیا جانشین پیامبر (ص)، باید توسط خداوند تعیین شود یا مردم باید کسی را انتخاب کنند، ادامه داد: شیعه معتقد است که خدا، بعد از پیامبر (ص)، دوازده نفر را به عنوان امام تعیین کرده است، و وظیفه شیعه در زمان غیبت این است که به ولی فقیه و حاکم شرع رجوع کند.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به این‌که دلایل متعددی وجود دارد که ولی‌فقیه در زمان غیبت، به عنوان نائب امام عصر (عج) به شمار می‌رود و اطاعت از وی واجب است، ادامه داد: اما عده‌ای خود را به غفلت می‌زنند و دموکراسی را همچون وحی منزل و مقدس‌تر از همه مقدسات می‌دانند!

وی با اشاره به این‌که امام (ره) مسئله ولایت‌فقیه را احیا کرد، ادامه داد: در زمانی که مردم از یک پاسبان ساده می‌ترسیدند و خود را مجبور به اطاعت می‌دیدند، یک روحانی عمامه به سر خطاب به شاه گفت: اگر خلاف احکام اسلامی عمل کنی، تو را بیرون خواهم انداخت؛ و چنین کاری را هم کرد.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: از زمان امام حسن (ع) تا امروز، هرگز این موقعیت فراهم نشده بود که در جامعه اسلامی یک حاکم مشروع در رأس حکومت قرار گیرد، چرا که بنی امیه و بنی عباس ائمه (ع) را خانه نشین کرده، حق آنان را غصب کردند، و بعد از آن نیز سلاطین جور حکومت کردند؛ اما بعد از 1300 سال که در همه عالم اسلام، یک حکومت مشروع وجود نداشت، خداوند به دست امام (ره) این حکومت مشروع را به وجود آورد؛ و این نعمتی است که دست کم در زمان غیبت، به هیچ کشور اسلامی داده نشده است.

آیت الله مصباح یزدی با تأکید بر لزوم شکر این نعمت، ادامه داد: در دوران طاغوت، متدینین، پولی که از دولت می‌گرفتند را حرام دانسته و برای استفاده از آن از مرجع تقلید خودشان اجازه می‌گرفتند؛ اما امروز همان پست و مقام در نظام اسلامی، نه تنها پولش جایز بلکه خدمت در آن پست، عبادت به شمار می‌رود؛ همان‌گونه که در زمان شاه، جوانان از خدمت سربازی فرار می‌کردند، اما بعد از انقلاب، نوجوانان شناسنامه‌های خود را دست کاری می‌کردند که سنشان بیشتر به نظر بیاید و بتوانند به جبهه بروند؛ و این تفاوت ناشی از نعمت انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به این‌که نعمت برقراری نظام اسلامی با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست، ادامه داد: روزی حاکمان ایران نوکر چشم بسته برای آمریکا بودند؛ اما امروز به عزتی رسیده ایم که آمریکا اقرار می‌کند که بسیاری از مسائل بین المللی و منطقه‌ای بدون حضور ایران حل نمی شود.

وی با بیان این‌که هرکس نعمت بیشتری داشته باشد، وظیفه بیشتری هم دارد، ادامه داد: وظیفه ما این است که هر چه می‌توانیم بندگی خدا و خدمت به خلق خدا کنیم؛ و اگر این را باور داشته باشیم، هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شویم، تنها به فکر درآمد و زندگی خودمان نیستیم، بلکه به فکر این هستیم که چگونه بندگی خدا کنیم و مشکلات مردم را برطرف کنیم.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به این‌که خدمت به مردم، آن هم مردم مسلمانی که مشکلات زیادی را تحمل کرده و با ایثار و فداکاری نظام خود را حفظ کردند، بهترین کارهاست، ادامه داد: باید سعی کرد حقوق مردم ادا شود و مشکلاتشان برطرف شود.

وی با اشاره به انواع مشکلات مردم اظهار داشت: بسیاری از مشکلات، ریشه در برخی آداب و رسوم غلط دارد؛ و چنین مشکلاتی را یک روزه یا به زور نمی توان حل کرد؛ بلکه باید به تدریج و با محبت و صبر و تفکر، آن‌ها را اصلاح کرد.

علامه مصباح یزدی در ابتدای سخنانش یاد و خاطره همه کسانی که در ایجاد زمینه انقلاب اسلامی نقش داشتند را گرامی داشت و افزود: از استان شما نیز بزرگوارانی در این راستا تأثیرگذار بودند. اولین آن‌ها آیت الله بروجردی بود که شاه به سبب پشتیبانی مردم از ایشان، احترام خاصی برایشان قائل بود. آیت الله کمالوند نیز در نهضت اسلامی خدمات ذی قیمتی انجام داد و به همان دلیلی که شاه برای آیت الله بروجردی احترام قائل بود، برای ایشان نیز قائل بود. البته این احترام به خاطر پشتیبانی مردم و مخصوصاً برادران لر بود که غیرت دینی و ملی آن‌ها سبب می‌شد تا شاه مراعات کند.

عضو خبرگان رهبری همچنین ضمن گرامیداشت یاد مرحوم آیت الله طاهری خرم آبادی که سال‌ها تبعید و زندان و ممنوع المنبر بودن را تحمل کرد، ادامه داد: ایشان نیز مسئولیت‌های مختلفی را در نظام اسلامی پذیرفتند و حق بزرگی بر مردم کشور دارند.

گفتنی است دیدار اعضای شورای حل اختلاف استان کهگیلویه و بویراحمد با آیت الله مصباح یزدی، سیزدهم مهرماه در سالن تشریفات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد.

آخرین محتوای سایت

راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...