علامه مصباح: مردم زاویه گرفتن برخی مسئولان از خط امام (ره) را درک می‌کنند

عضو خبرگان رهبری با اشاره به این‌که پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57، از جمله اتفاقاتی بود که مردم را بیدار و آگاه تر کرد، افزود: انقلاب اسلامی ایران، اتفاق بسیار بزرگی بود که به دست یک روحانی رقم خورد که نه پولی داشت، نه امکانات، و نه قوم و قبیله‌ای؛ بلکه تنها یک استاد ساده در حوزه علمیه بود و البته تنها سرمایه او، یک دنیا اخلاص بود؛ همین شخصی که از نظر مالی حتی خانواده‌اش را به سختی اداره می‌کرد، حرکتی را آغاز کرد که دنیا را تکان داد؛ و حتی رئیس جمهور آمریکا برای شنیدن سخنان او، برنامه اش را قطع می‌کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در جمع اعضای بسیج فرهنگیان و مسئولان برگزاری همایش واکاوی فتنه 88، با اشاره به این‌که خداوند، انسان را به عنوان موجودی با اراده و مختار آفرید، ادامه داد: انسان مختار می‌تواند با انتخاب خودش راه سقوط را در پیش بگیرد و یا به کمالی برسد که حتی فرشتگان نیز از رسیدن به آن مقام، عاجزند.

آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، ادامه داد: البته قبل از خلقت انسان نیز شواهدی وجود داشت که چنین موجودی گرایش به نافرمانی و عصیان دارد و حتی فرشتگان نیز قبل از خلقت آدم چنین تصوری را داشتند؛ لذا می‌بینیم انگیزه معصیت و کج روی در همان اولین فرزندان آدم (ع) وجود داشت و یکی برادر خود را به قتل رسانید.

وی با اشاره به این‌که داستان‌های انبیاء الهی، گویای این است که همواره و در همه اقوام، میل به نافرمانی وجود داشته است، ادامه داد: البته اختلافات بین افراد و نافرمانی ها در گذشته بسیار ساده بوده و گاهی صرفا بر اساس تقلید و یا احساسات صورت می‌گرفته است؛ لذا در تاریخ می‌بینیم به عنوان نمونه، بنی اسرائیل که معجزه الهی را دیده بودند و خداوند آن‌ها را از فرعون نجات داده بود، به راحتی فریب سامری را خورده و به پرستش گوساله می‌پردازند!

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به وقایع صدر اسلام، خاطر نشان کرد: حتی در صدر اسلام نیز مسائل خیلی پیچیده نبود و به تدریج عقل‌ها رشد کرد؛ از همین رو، وقتی پیامبر (ص) وفات یافت، در حالی که هنوز آب کفن پیامبر (ص) خشک نشده بود، عده‌ای اقدام به تعیین جانشین برای رسول خدا (ص) کردند و سایر مسلمانان هم یا موافقت کرده و یا حداقل سکوت کردند!! این در حالی بود که تنها 70 روز از واقعه غدیر می‌گذشت!

این فیلسوف اسلامی ادامه داد: البته گاه خداوند متعال، اتفاقاتی را رقم می‌زند که در اثر آن، جرقه ای زده شده و مردم بیدار شوند؛ هر چند که آن اتفاق، هزینه هایی را نیز در بر داشته باشد؛ اما برای بیدار شدن مردم، لازم است.

آیت الله مصباح گفت: حادثه کربلا از جمله مهم ترین این اتفاقات در اسلام بود؛ چرا که تا قبل از آن مردم گمان می‌کردند، هر کسی ولو فرد شرابخوار، می‌تواند خلیفه پیامبر (ص) باشد، اما قیام امام حسین (ع) سبب شد تا مردم بیدار شوند و تدریجا شناخت و فهم آن‌ها بالاتر برود.

وی با اشاره به این‌که پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 هم، از جمله اتفاقاتی بود که مردم را بیدار و آگاه تر کرد، افزود: انقلاب اسلامی ایران، اتفاق بسیار بزرگی بود که به دست یک روحانی رقم خورد که نه پولی داشت، نه امکانات، و نه قوم و قبیله‌ای؛ بلکه تنها یک استاد ساده در حوزه علمیه بود و البته تنها سرمایه او یک دنیا اخلاص بود؛ همین شخصی که از نظر مالی حتی خانواده اش را به سختی اداره می‌کرد، حرکتی را آغاز کرد که دنیا را تکان داد؛ و حتی رئیس جمهور آمریکا برای شنیدن سخنان او، برنامه اش را قطع می‌کرد.

عضو جامعه مدرسین با اشاره به این‌که امام (ره) با حرکت خود، پرده ای را که چند صد سال بر روی برخی از حقایق دین کشیده شده بود کنار زد، خاطر نشان کرد: تا قبل از آغاز نهضت امام (ره) و پیروزی انقلاب اسلامی، دین در عبادات فردی خلاصه شده بود و بخش اعظم احکام اسلامی که مربوط به احکام اجتماعی بود، مغفول مانده بود.

وی با اشاره به نمونه‌های متعدد و یادآوری برخی وقایع و خاطرات، گفت: امام (ره) با حرکت خود و اخلاصی که داشت، کاری کرد که حتی مردم مناطق محروم ایران نیز با سیاست آشنا شدند و از برخی اساتید دانشگاه‌های دنیا، سیاست را بهتر درک کرده و می‌فهمند.

عضو خبرگان رهبری با تأکید بر این‌که تدبیر الهی این است که باید حوادثی در جامعه پدید بیاید که جامعه آگاه تر و بیدار تر شود، ادامه داد: جامعه انسانی که به قدری ساده بود که در آن فردی به خاطر قبول نشدن یک قربانی، برادر خود را به قتل می‌رساند، به جایی رسیده که در آن، مادری برای رضای خدا و زنده ماندن دین حق، همه فرزندانش را تقدیم انقلاب کرده و می‌گوید ای کاش فرزندان بیشتری داشتم تا در راه اسلام فدا کنم!

وی با اشاره به این‌که این وقایع و آگاه تر شدن مردم، زمینه را برای ظهور امام زمان (عج) آماده می‌کند، ادامه داد: لذا اگر کسی آگاهی مردم را افزایش داده، ریشه‌های فکری صحیح را به جامعه منتقل کند، کاری خدایی انجام داده است؛ چرا که خداوند متعال نیز با حوادث و اتفاقات، قصد بیدار کردن مردم را دارد.

 وی با بیان این‌که هرکس در جهت رشد فکری مردم تلاش کند، بالاترین خدمت را به بشریت کرده است، افزود: چنین کاری در واقع یک کار فرهنگی است؛ و شما به عنوان بسیجیان فرهنگی، نیز فرصتی یافته اید که می‌توانید ادامه دهنده راه انبیاء بوده، کاری خدایی کنید؛ البته برای رسیدن به این مهم اولا باید علم و فهم و آگاهی خود را افزایش داده، ثانیا راه ایجاد انگیزه در جوانان و تربیت صحیح آن‌ها را یادگرفته، به کار بگیرید.

وی با اشاره به این‌که علم و انگیزه، دو شرط لازم برای تربیت صحیح است، ادامه داد: علم به مثابه چراغ خودرو است که راه را نشان می‌دهد و اگر نباشد، ماشین به ته دره سقوط خواهد کرد، و انگیزه مانند موتور محرکه ای است که اگر نباشد، اصلا خودرو حرکت نمی کند؛ هر چند راه مشخص باشد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) قم افزود: برای انجام این کار، خودسازی و بالابردن علم و آگاهی خودمان لازم است، باید روی هوس هایمان پا گذاشته و با افزایش مطالعه، آگاهی و معرفت خود را بیشتر کرده و به هیچ اندازه ای از آگاهی، قانع نباشیم، و سپس به بیدار کردن مردم و تربیت آن‌ها بپردازیم، و این همان «یعلمهم و یزکیهم» است که خداوند در مورد انبیاء می‌فرماید.

وی با اشاره به این‌که آگاهی و شناخت لازم بوده ولی کافی نیست، خاطر نشان کرد: وجود اراده و قدرت انتخاب در بشر عاملی است که با آن فرد می‌تواند هر کدام از راه‌های سعادت یا شقاوت را بپیماید؛ لذا باید علاوه بر علم، در عمل نیز راه صحیح را انتخاب کرده و ارزش‌های اسلامی را رعایت کنیم.

عضو خبرگان رهبری در پایان افزود: امروز به برکت انقلاب اسلامی، مردم به فهم و درکی از انقلاب رسیده‌اند که می‌توانند زاویه گرفتن مسئولین از خط انقلاب و امام (ره) را بفهمند. اما آن چه وظیفه ماست این است که فرصتی را که خداوند به برکت انقلاب برای ما به وجود آورده، قدر بدانیم و برای رشد دادن جامعه از آن استفاده کنیم.

گفتنی است این مراسم سوم دی ماه سال جاری در سالن تشریفات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد.

آخرین محتوای سایت

تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...