علامه مصباح یزدی: ارزشمندترین دستاورد این انقلاب، احیای ارزش‌های اسلامی است، نه نان و آب!

عضو خبرگان رهبری با اشاره به این‌که کسانی به نام دفاع از اسلام فعالیت کرده و سنگ اسلام به سینه زده، یقه چاک می‌کنند، اما رفتارشان نشان می‌دهد که دلشان برای اسلام نمی سوزد و تنها در شعار، مدافع اسلام هستند، ادامه داد: آنها اگر دغدغه دینی داشتند، حداقل وظایف شرعی خودشان را انجام می‌دادند و از اموال عمومی کمتر سوء استفاده می‌کردند و از تضییع حقوق مردم نگران می‌شدند؛ در حالی که گاه از مجرم و ظالم هم دفاع می‌کنند!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در همایش بررسی شیوه‌های نفوذ دشمن درجمهوری اسلامی و راهکارهای مقابله با آن، با اشاره به این‌که نفوذ، در جایی رخ می‌دهد که در اجتماع، دو یا چند گروه در منافع، اهداف یا راهکارها تضاد داشته باشند و به دنبال راهی برای پیروزی بر رقیب باشند، ادامه داد: در چنین شرایطی طبیعی است که نفوذ یکی از کم‌هزینه‌ترین و پرسودترین راه‌هاست؛ چرا که با نفوذ می‌توان از نقشه‌ها، اهداف و راه‌کارهای رقیب خود اطلاع یافت و قبل از این‌که رقیب نقشه خود را عملیاتی کند، اقدام مقابل آن را انجام داد یا نقشه‌ای بر علیه رقبا طراحی کرد.

حضرت آیت الله محمد تقی مصباح یزدی با اشاره به این‌که مسئله نفوذ از دو جهت قابلیت وقوع دارد، ادامه داد: ممکن است عده‌ای که می‌خواهند به ناحق از منافع دیگران بهره ببرند دست به نفوذ می‌زنند و به منظور تضییع حق آنان طرح‌های مخفیانه برای نفوذ می‌کشند. اما ممکن است کسانی که حقشان تضییع شده نیز برای پیروزی بر دشمن، دست به نفوذ در جبهه مخالف بزنند که نتیجه آن پیروزی حق بر باطل باشد؛ گرچه چنین نفوذی مطلوب است، ولی استعمال شایع نفوذ، در قسم اول است.

وی با اشاره به این‌که نفوذ در واقع یک روش در رویارویی دو طرف متخاصم است، خاطر نشان کرد: در این زمینه سئوالات بسیاری وجود دارد که باید مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد، ازجمله این‌که انگیزه رویارویی کشورها با یکدیگر چیست؛ چرا دست به جنگ (اعم از سخت یا نرم) می‌زنند؛ از دیدگاه اسلام برخوردهایی که بین جامعه اسلامی با کشورهای دیگر می‌شود، به چند صورت قابل قبول است و در بین این اقسام، کدام مهم‌تر است؛ و آیا در اسلام، جهاد ابتدائی (و نه دفاع) وجود دارد؛ که کتاب‌هایی نیز در برخی از این زمینه‌ها نگاشته شده است.

وی با اشاره به نظرات مختلف در مورد جنگ از نظر اسلام خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد که غیر از جهاد دفاعی که دفاع از حق انسان‌هاست، در اسلام جهاد دیگری نیز داریم که دفاع از حق الهی است. در واقع آن هم جهاد دفاعی است که با ائمه کفر و کسانی که مانع رسیدن سخن خداوند و پیام دعوت انبیاء الهی به مردم می‌شوند، صورت می‌گیرد و خداوند به دست مؤمنین موانع تبلیغ دین حق را از سر راه برمی‌دارد.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به این‌که مفاهیم و آموزه‌های درست و مقدس غالبا مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند، ادامه داد: برخی علما در کتاب‌های خودشان در مورد جهاد ابتدائی مطالبی بیان کرده اند، ولی برخی سلاطین و زورمندان از مفهوم جهاد ابتدایی سوء استفاده کرده، آن را بهانه ای برای کشورگشائی و ظلم و ستم به دیگران قرار داده‌اند.

وی تصریح کرد: این ظلم و ستم‌ها که حتی تا قلب اروپا پیش رفت، به قدری تأثیر منفی گذاشت که در بسیاری از کشور‌های دنیا، عنوان اسلام با عنوان جنگ و ظلم توأم شد، و حتی در حوادث اخیر نیز کشورهایی با نام اسلام و با عنوان خادم الحرمین جنایت‌هایی را انجام داده و می‌دهند که هیچ گرگی با گرگ دیگر نمی کند!

وی با اشاره به این‌که امروز هم کسانی به نام دفاع از اسلام فعالیت کرده و سنگ اسلام به سینه زده، یقه چاک می‌کنند، اما رفتارشان نشان می‌دهد که دلشان برای اسلام نمی سوزد و تنها در شعار، مدافع اسلام هستند، ادامه داد: آنها اگر دغدغه دینی داشتند، حداقل وظایف شرعی خودشان را انجام می‌دادند و از اموال عمومی کمتر سوء استفاده می‌کردند و از تضییع حقوق مردم نگران می‌شدند؛ در حالی که گاه از مجرم و ظالم هم دفاع می‌کنند!

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با تذکر این نکته که یکی از مجاری نفوذ، نفوذ در انگیزه‌هاست، به طرح این سؤال پرداخت که آیا ما دائم به فکر هستیم که ببینیم رضای خدا چیست یا انگیزه دیگری هم داریم؟ آیا واقعا فعالیت‌های ما برای منافع شخصی، خانوادگی، یا حزبی نیست؟ آیا کسانی که برای انتخابات کاندیدا شده‌اند، واقعا برای رضای خدا می‌خواهند نماینده شوند؟ و آیا صرف این همه پول برای تبلیغات تنها با انگیزه دینی است؟

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به این‌که جمعیت یک کشور با وجود سلایق و نظرات مختلف، مانند یک واحد اعتباری هستند که منافع مشترکی دارند، ادامه داد: این وحدت اعتباری مانند یک منشور است که وجوه مختلفی از جمله سیاست داخلی، سیاست خارجی، اقتصادی، بهداشتی، فرهنگی، نظامی و.. . دارد؛ و این وجوه نیز با یکدیگر رابطه ای در هم تنیده دارند، چنان که بعد نظامی و اقتصادی مستقل از هم نیستند، همان‌گونه که بعد فرهنگی از بعد نظامی جدا نیست،‌ زیرا در جنگ گاهی یک سخنرانی، روحیه یک لشگر را عوض می‌کند یا وقتی رزمندگان اسلام با امام (ره) ملاقات می‌کردند، روحیه دو چندان می‌گرفتند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که هر چند بین ساحت‌های مختلف زندگی یک جامعه مانند ابعاد اقتصادی و نظامی و فرهنگی، رابطه برقرار است، چنین نیست که این ساحت‌ها دارای ارزشی واحد و یکسان باشند، ادامه داد: برخی از رقابت‌ها در جوامع بر سر پول است، برخی دیگر حاضرند پول‌های کلان را هزینه کنند تا به مقام و منصبی دست پیدا کنند؛ و حتی عده ای حاضرند هزینه‌های زیادی متحمل شوند و کارهای عام المنفعه انجام دهند تنها برای این‌که نام نیکویی از آن‌ها به یادگار بماند.

وی افزود: در صحنه جهانی نیز همین گونه است: عده ای می‌خواهند منافع مادی کشورها را بربایند و مثلا دعوای آن‌ها بر سر نفت است؛ ولی برخی دیگر حتی حاضرند در جاهایی پول نیز خرج کرده و هزینه کنند، اما کدخدایی خود را بر جهان اثبات کنند.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به این‌که چنین افرادی با کسانی که حاضرند همه اموال، منافع، خانواده و دوستان خود را برای رسیدن به رضوان الهی فدا کنند، قابل مقایسه نیستند، ادامه داد: کسی که برای ثروت یا مقام می‌جنگد، دعوای او در ردیف دعوای حیوانات پست برای دست یافتن به نیازهای خودشان است؛ اما فردی که برای خدا از جان و مالش می‌گذرد، کاری متعالی و انسانی انجام می‌دهد.

وی با تذکر اهمیت کار فرهنگی در جهت‌دهی فعالیت‌ها، اظهار داشت: در طول تاریخ کشور ایران، افرادی برای کشور خدمت کرده و افتخار آفریدند، کشاورزی، صنعت، علم و تکنولوژی، بهداشت فراهم کردند؛ اما خدمتی که امام (ره) برای این کشور کرد، از مجموع همه این خدمات در طول تاریخ بیشتر است؛ چون نهایت خدمتی که دیگران کردند، متاع مادی و دنیوی بوده است؛ اما کاری که امام (ره) کرد، غیر از عزت و آبرویی که به ما داد، سعادت ابدی را برای ما به ارمغان آورد.

وی که در مسجد مقدس جمکران سخن می‌گفت، با اشاره به این‌که اگر انقلاب نشده بود، الآن وضعیت کاملا متفاوت بود، گفت: اکنون برخی شب‌ها، مسجد جمکران به قدری شلوغ می‌شود که صف اتوبوس‌های پارک شده تا یک کیلومتر ادامه می‌یابد؛ درحالی که زمانی بود که وقتی می‌خواستیم به جمکران بیاییم، هیچ کس در اینجا نبود و حتی برای گرم کردن خود باید ذغال از قم تهیه می‌کردیم.

وی با اشاره به وضعیت اسف بار فرهنگی در رژیم طاغوت ادامه داد: بعد از تلاش برخی از بزرگان و تحصن تعدادی از علما، رژیم، قبول کرده بود که یک درس قرآن در مدارس بگذارد، ولی معلم کافی برای این درس وجود نداشت،‌ به‌گونه‌ای که بنده که در شهر مذهبی یزد درس می‌خواندم، هیچ معلم مسلمانی روخوانی قرآن بلد نبود، و ما برای رفع اشکالات قرائت قرآن به یک معلم زرتشتی مراجعه می‌کردیم! این وضع را مقایسه کنید با امروز که حتی در روستاها و مناطق محروم که دسترسی به امکانات کم است، بچه‌های کوچک حافظ قرآن وجود دارند.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: امام (ره) به عنوان یک روحانی خدمتی به این جامعه کرد که ده‌ها سلسله سلاطین در طول تاریخ این کشور، برای ایران انجام نداده اند، زیرا این بعد و ساحت انقلاب اسلامی، اصلا قابل مقایسه با آب و نان نیست؛ فراهم شدن زمینه سعادت ابدی مردم کجا و چند روز نان گندم خوردن کجا؟

وی افزود: این انقلاب با هزینه‌های بسیاری از جمله تقدیم صدها هزار شهید به دست آمده است؛ خون بسیاری از علما و نخبگان جامعه در این راه فدا شده است؛ از این رو باید همواره توجه داشه باشیم ارزشمندترین دستاورد این انقلاب، احیای ارزش‌های اسلامی است، نه نان و آب.

وی افزود: هر کس بخواهد ریاست کند، باید مردم را راضی نگه دارد و رضایت مردم، در گرو تأمین رفاه شان است، لذا نظام‌های دیکتاتوری هم تلاش می‌کنند رفاه مردم کشورشان تأمین شود؛ لذا این امتیازی برای انقلاب اسلامی نیست که مسئولین آن تنها به فکر رفاه مردم باشند، چرا که هر جایی مجموعه ای از انسان‌ها باشند، به دنبال تغذیه، بهداشت و رفاه خودشان هستند؛ بلکه مزیت انقلاب اسلامی به اسلامی بودن، به فرهنگ آن، به باورها و ارزش های اسلامی است.

آیت الله مصباح یزدی افزود: کسانی که به نام مسئول اسلامی به برکت خون‌های شهدا سرکار آمده اند، باید اولین دغدغه شان ارزش‌های اسلامی، خدا و آخرت باشد، نه این‌که بگویند آخرت مردم به ما ربطی ندارد و اصل را اقتصاد بدانند؛ چرا که اقتصاد حتی به معنای رفاه و غذا برای حیوانات هم مطلوبیت دارد.

عضو خبرگان رهبری افزود: صدها هزار بهترین انسان‌های کشور جان خودشان را ندادند تا شکم ما سیر شود. لذا نه تنها بعد فرهنگی مهم تر است، بلکه اهمیت فرهنگ نسبت به اقتصاد، بی‌نهایت است و نمی توان با نسبت عددی، تفاوت اهمیت آن‌ها را روشن کرد، چرا که آن چه انسانیت حقیقی ما را تحقق می‌بخشد، ارزش‌های دینی و انسانی است و خدمت فرهنگی، یک خدمتی انسانی است.

گفتنی است همایش بررسی شیوه‌های نفوذ دشمن درجمهوری اسلامی و راهکارهای مقابله با آن یکم بهمن ماه جهاری در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

برای دریافت متن و فایل صوتی اینجا را کلیک کنید!