آیت‌الله مصباح: عده‌ای ته دلشان این است که چاره‌ای جز سازش با آمریکا نداریم و بسیاری از سخنان امام (ره) احساسی و مربوط به همان دوره بوده است

عضو خبرگان رهبری گفت: عده‌ای ته دلشان این است که چاره‌ای جز سازش با آمریکا نداریم؛ آن چه امام (ره) گفته احساسی بوده و برای همان دوره نیز کاربرد داشته است و قرار نیست همیشگی باشد؛ لذا چاره‌ای جز رفاقت نداریم، رفاقت هم باید برد – برد باشد، یعنی معامله کرده، چیزی بدهیم و چیزی بگیریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در دیدار با جمعی از دانشجویان دانشگاه شاهد، پدیده انقلاب اسلامی را پدیده‌ای بی سابقه در ایران، بلکه در جهان دانست و خاطر نشان کرد: هیچ یک از سیاستمداران و متخصصین دنیا تصور نمی کردند چنین پدیده‌ای تحقق پیدا کند و حتی افرادی که بسیار دقت نظر داشتند، در خوشبینانه‌ترین حالت، پیروزی انقلاب اسلامی را سال‌ها بعد قابل تحقق می‌دانستند.

آیت الله محمد تقی مصباح یزدی با اشاره به این‌که انقلاب اسلامی بیش از آن که یک تحول سیاسی باشد، تحول فرهنگی بود، اظهار داشت: لذا شعارهای انقلاب و حتی سروده‌های انقلاب، تفاوت چشمگیری با سروده‌های رادیو و تلویزیون قبل از انقلاب داشت و این تفاوت فرهنگ، کاملا مشهود بود.

وی با اشاره به این‌که البته گروه‌های سیاسی متعددی در ایران وجود داشتند که به مقابله با طاغوت دعوت می‌کردند، ادامه داد: رمز برتری امام خمینی (ره) بر این گروه‌ها و آن چیزی که باعث شد مردم به صحنه آمده و شعار« یا مرگ یا خمینی (ره) » سر دهند، این بود که امام (ره) مردم را خوب شناخت و شعار اسلام را سرلوحه حرکت خود قرار داد و در واقع تأکید امام (ره) بر اسلام مردم را جمع کرد.

عضو خبرگان رهبری با بیان این‌که آب و نان از دهان امام (ره) می‌افتاد، اما عنوان اسلام نمی‌افتاد، اظهار داشت: از این رو بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، اسم این انقلاب به عنوان یک انقلاب دینی، بر سر زبان‌ها افتاد و در جهان شناخته شد.

وی با بیان این‌که شبیه کار امام (ره) را تنها در بعضی از انبیاء سراغ داریم، ادامه داد: اخلاص امام (ره) کاری کرد که همه مردم و گروه‌ها و حتی غیر مسلمانان با نام خمینی (ره) و زیر سایه اسلام، با هم متحد شدند؛ خدا هم به ملت عنایت کرد و در مدت کوتاه غیر قابل تصوری، انقلابی در ایران ایجاد شد که زلزله‌ای در جهان به پا کرد، به طوری که حتی رئیس جمهور آمریکا برای شنیدن سخنان امام (ره) به صورت مستقیم، برنامه‌های خود را تعطیل می‌کرد.

وی با بیان این‌که صبغه انقلاب، صبغه دینی بود و برای تقویت اسلام و باورهای اسلامی و اجرای احکام اسلامی پدید آمد، افزود: محور همه حرف‌های امام(ره) به عنوان بنیانگذار انقلاب هم، اسلام بود؛ اما متأسفانه به مرور و به خصوص بعد از جنگ نغمه‌های ناموزونی به گوش رسید و برخی شعارهای انقلاب، کمرنگ شد.

استاد اخلاق حوزه علمیه ضمن مثال‌هایی، به سختی‌هایی که مردم در دوران دفاع مقدس متحمل شدند، اشاره کرد و افزود: برخی کسانی که انقلابی بودند و برای پیروزی انقلاب زحمت کشیده بودند، کم کم عوض شدند.

وی با اشاره به این‌که در تاریخ اسلام هم چنین نمونه‌هایی وجود داشت، به بیان وقایع صدر اسلام پرداخت و گفت: در ابتدای نبوت پیامبر (ص)، تنها عده محدودی به ایشان ایمان آوردند که بیشتر آنها از بردگان و محرومین بودند؛ در عین حال مورد ستم مشرکین نیز قرار گرفتند، به گونه‌ای که علاوه بر این‌که اموالشان مصادره شد، سه سال در شعب ابی‌طالب محاصره شدند و به‌قدری سختی کشیدند که در تاریخ آمده است که بچه‌ها از گرسنگی و تشنگی، چنان فریاد می‌زدند که صدای آن‌ها در مسجد الحرام شنیده می‌شد!

وی با اشاره به اینکه بعد از تحمل انواع سختی‌ها و مهاجرت مخفیانه پیامبر (ص) به مدینه و مهاجرت سایر مهاجرین به مدینه، مقداری وضع بهتر شد، ادامه داد: حتی در همان زمان که حکومت اسلامی تشکیل شد و به عبارتی وضع خیلی بهتر شده بود، بسیاری از مهاجرین که به مدینه می‌آمدند، تمام دارایی‌شان، همان پیراهنی بود که به تن داشتند؛ چنان فقر بر آن‌ها حاکم بود که طبق آن چه در تاریخ آمده، 9 نفر با یک لباس نماز می‌خواندند؛ یعنی حتی همه لباس پاک و ساتری که بتوانند با آن نماز بخوانند در اختیار نداشتند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این‌که این افراد با تحمل چنین سختی‌هایی نشان دادند که واقعا اسلام را باور دارند و اسلام را بهانه‌ای برای کسب پول و مقام قرار نداده‌اند، افزود: اما به تدریج و بعد از پیروزی در برخی جنگ‌ها و کسب غنائم و پس گرفتن اموال مصادره شده از مشرکان مکه، زندگی‌شان به حالت عادی بازگشت. کم کم با به دست آوری غنائم و اموال زیاد ـ مخصوصاً از زمان خلیفه دوم ـ به قدری سرمایه‌دار شدند که برخی از سران و فرماندهان اسلام، هزار برده داشتند!

وی با اشاره به این‌که در زمان خلیفه سوم، حکومت به دست همین افراد افتاد، افزود: عشق به دنیا و ثروت سبب شد تا ارزش‌ها تدریجا کمرنگ و فراموش شود. تغییر تدریجی جامعه از معنویت‌گرایی به مادی‌گرایی سبب شده بود که بعد از فوت پیامبر (ص)، همه وصیت 70 روز پیش پیامبر مبنی بر جانشینی علی (ع) را فراموش کرده و به غصب حق علی (ع) راضی شوند.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: عده‌ای برای انقلاب جنگیدند و فداکاری کردند، در جنگ 8 ساله شرکت کردند، تحریم‌ها را تحمل کردند و پیشرفت‌های زیادی را رقم زدند؛ اما باید توجه داشت از همان نوع افرادی که در زمان پیامبر (ص) بودند، امروز هم هستند.

وی با اشاره به لزوم شناخت انقلاب و کیفیت پیروزی آن و در نظر گرفتن اهداف آن، ادامه داد: هیچ تضمینی وجود ندارد که فردی همیشه در راه حق، ثابت قدم بماند؛ لذا باید خدا را فراموش نکنیم، قدردان نعمت انقلاب باشیم و همواره به یاد داشته باشیم برای حفظ این انقلاب، صدها هزار شهید تقدیم شده است.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به این‌که برخی از افراد آرمان‌های انقلاب و امام (ره) را فراموش کردند، ادامه داد: البته آن‌ها که به آمریکا دلبسته‌اند، با خدا دشمنی ندارند، ایام محرم عزاداری و سینه‌زنی می‌کنند، نماز هم می‌خوانند، اما شکم و رفاه برای آن‌ها اهمیت دارد؛ لذا معتقدند اسلام نباید در همه زمینه‌ها دخالت کند؛ رشد اقتصادی، بیت المال، سیاست خارجی و اداره جامعه ربطی به دین ندارد و متخصصان باید در آن نظر دهند.

وی با بیان این‌که این عده همچون کسانی هستند که دیروز با مسلم بیعت کرده و امروز طرفدار عبیدالله هستند، افزود: این عامل، خطرناک‌ترین عاملی است که می‌تواند خدای ناکرده، آینده انقلاب را به باد دهد؛ چرا که افرادی که امام حسین (ع) را کشتند نیز ظاهرا با اسلام مشکلی نداشتند؛ نماز خواندند و قربة الی الله جنگیدند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی و دعوت آن‌ها به فکر و یافتن حقیقت، خطاب به دانشحویان گفت: شما نیز باید باهوش و عاقل و متفکر باشید؛ ببینید چرا انقلاب شکل گرفت؟ مردم برای چه سختی‌ها را متحمل شدند و خون دادند؟ امروز چقدر از دغدغه مسئولین را اسلام تشکیل می‌دهد؟

وی با بیان این‌که در انتخابات گذشته، کاندیداهای ریاست جمهوری در تبلیغات از حفظ ارزش‌های اسلام و انقلاب سخنی به میان نیاوردند، اظهار داشت: همه کاندیداها، شعارهایی مانند بهبود وضع اقتصادی، رفع تحریم، تعامل با جهان، آشتی با دنیا را مطرح کردند؛ آیا جوانان این کشور برای این چیزها شهید شده‌اند؟ این شیب تنزل از ارزش‌های اسلامی که در آن قرار داریم، به کجا منتهی خواهد شد؟

آیت الله مصباح یزدی افزود: عده‌ای ته دلشان این است که چاره‌ای جز سازش با آمریکا نداریم؛ آن چه امام (ره) گفته احساسی بوده و برای همان دوره نیز کاربرد داشته است و قرار نیست همیشگی باشد؛ لذا چاره‌ای جز رفاقت نداریم، رفاقت هم باید برد برد باشد، یعنی معامله کرده، چیزی بدهیم و چیزی بگیریم. این‌ها غافلند از این‌که اگر پای آمریکا به ایران باز شود، دیگر نمی‌توان او را بیرون کرد. وقتی که هنوز جای پای محکمی در ایران ندارد، عوامل نفوذی‌اش در ایران هستند و توطئه و فتنه‌گری می‌کنند؛ اگر جای پایش محکم شود که تکلیف روشن است.

استاد تفسیر قرآن کریم با اشاره به تقابل حزب الشیطان با حزب الله در قرآن کریم، ادامه داد: کار شیطان این است که انسان را از یاد خدا غافل کند و آدمی با یک بازی، فیلم و صحنه‌های مختلف، به سادگی از یاد خدا غافل می‌شود. لذا خیلی باید مراقب باشیم؛ اگر یاد خداوند از ما گرفته شود، جزء حزب شیطان خواهیم شد.

وی افزود: اگر پیروزی، رستگاری، سعادت دنیا و آخرت را می‌خواهید باید جزء حزب الله باشید، نه حزب شیطان و علامت حزب الله این است که همیشه و در همه کارهایش دین و خداوند را در نظر می‌گیرد.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم، رمز موفقیت را صبر و مقاومت دانست و افزود: همواره امتحان هست، سختی و ناخوشایندی هست؛ اما باور داشته باشیم که خدا هم هست و هرکه در راه او گام بردارد را یاری خواهد کرد؛ به امام زمان (عج) باور داشته باشیم و بدانیم که برای دوستان و یارانشان دعا می‌کنند.

گفتنی است دیدار دانشجویان دانشگاه شاهد با علامه مصباح یزدی، پنجشنبه 15 بهمن ماه سال جاری در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد.