علامه مصباح یزدی: تحقیقاتی که محققان جوان حوزه علمیه انجام داده‌اند، کمتر از تحقیقاتی اساتید دانشگاه در زمینه هسته‌ای انجام داده‌اند، نیست

قبل از انقلاب، افتخار حوزه علمیه این بود که، مقاله‌ای از یک روحانی در مجله و روزنامه‌ای چاپ شود؛ اما امروز نتیجه تحقیقات محققان و فضلای جوان حوزه، به عنوان منابع فلسفه در دنیا، مورد رجوع اساتید دانشگاه دنیا قرار می‌گیرد و در مقطع دکتری در دانشگاه‌های آلمان و اتریش، تدریس می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر این مؤسسه، ضمن تقدیر و تشکر از دست اندرکاران برگزاری مراسم و همه محققین، خاطر نشان کرد: از جمله بهترین برکاتی که در سایه پیروزی انقلاب اسلامی نصیب مردم جامعه ما، شیعیان و مسلمانان و تمام بشریت شده است، برکات علمی و معنوی است.

آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، با اشاره به مقایسه وضع تحقیق و پژوهش قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: زمانی بالاترین افتخار برای حوزه این بود، که یک روحانی مقاله‌ای بنویسد که در مجله یا روزنامه‌ای چاپ شود؛ بعد‌ها از طرف علما و بزرگان فعالیت‌هایی صورت گرفت و قرار شد که سالنامه‌ای منتشر شود تا سالی یک بار روحانیت، به عنوان محقق و نویسنده، مطرح شود؛ حتی بعد از پایان دیکتاتوری رضاخان که به نوعی حوزه به شکوفایی خود رسیده بود، بالاترین کاری که در این زمینه انجام می‌داد انتشار مجله مکتب اسلام به صورت ماهیانه بود.

وی با اشاره به گزارشی که در این مراسم قرائت شده بود، ادامه داد: امروزه تنها مجموعه‌ای از فضلا، یکی از کارهایشان تهیه مجموعه کتابی 40 جلدی است و البته چنین مجموعه‌هایی در قم و شهرستان‌ها، متعدد است و به همان اندازه که کمیت تحقیقات و پژوهش‌ها، افزایش یافته است، کیفیت و عمق مطالب نیز افزایش یافته است.

این فیلسوف برجسته اسلامی، استاد شهید مطهری را یکی از ستارگان کم نظیر پژوهش و تحقیق حوزه علمیه در زمان معاصر دانست و افزود: این استاد فرزانه که در عمر پربرکتش، افتخارات زیادی را برای حوزه علمیه آفریده است، در همه ابعاد و به خصوص فلسفه، تحقیقات عمیق و زیادی انجام داد. او در زمانی این تحقیقات را انجام داد که تنها یک منبع فلسفه به زبان فارسی، در کشور وجود داشت؛ اما امروزه بر اساس پژوهش‌ها و تحقیقات، کار به جایی رسیده که حاصل پژوهش‌های فضلای جوان حوزه علمیه، به عنوان منابع فلسفه در دنیا، مورد رجوع محققان قرار می‌گیرد.

وی با بیان این‌که تحقیقاتی که محققان جوان حوزه علمیه انجام داده‌اند، کمتر از تحقیقاتی که اساتید دانشگاه در زمینه هسته‌ای انجام داده‌اند، نیست، اما مرجعی برای ارزش‌یابی و مقایسه وجود ندارد، خاطر نشان کرد: به برکت رهنمودهای امام (ره) و تشویق‌های رهبری در همین مدت کوتاه و با کمترین امکانات، سالانه ده‌ها کتاب در عمیق‌ترین مسائل علمی و فلسفی روز، نقد مکاتب الحادی و التقاطی نوشته می‌شود و مورد استفاده اساتید دانشگاه‌های دنیا قرار می‌گیرد.

علامه مصباح افزود: سراغ دارم، تحقیقاتی که توسط همین محققان جوان انجام شده است، امروز در آلمان و اتریش در مقطع دکتری فلسفه، تدریس می‌شود. حال اگر این وضع مقایسه شود با زمانی که تنها منبع شناخت مکاتب فلسفی دنیا به زبان فارسی، کتاب «سیر حکمت در اروپا» بود، تفاوت وضع حال با گذشته، به خوبی مشخص می‌شود که البته همه این‌ها به برکت انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به تأثیر انقلاب اسلامی در پیشرفت حوزه علمیه و تحقیقات و پژوهش‌های دینی و تأثیرات آن در دنیا، خاطر نشان کرد: همه این پیشرفت‌ها، گوشه‌ای از برکات فراوان انقلاب اسلامی است که پرچمدار آن امام خمینی (ره) بود؛ همان کسی که خداوند بر ما منت نهاده و او را به جامعه ما عرضه داشت.

استاد اخلاق حوزه‌های علمیه با اشاره به این‌که باید شکرگزار این نعمت عظیم باشیم، خاطر نشان کرد: خداوند متعال در قرآن وعده داده که شکرگزاری سبب توفیق بیشتر و بهره‌مندی بیشتر از نعمات الهی شده و کفران نعمت، موجب قطع نعمات و عذاب الهی می‌شود.

وی در ادامه به نقش مهم و برجسته علامه طباطبائی در پیشرفت حوزه و تحقیقات اسلامی نیز اشاره و خاطر نشان کرد: علامه طباطبائی شخصیتی ممتاز در عقل و نقل است که به معارف قرآن، اهتمام ویژه‌ای داشت و توجه او به قرآن و سنت در کنار عقل بسیار آموزنده است. به قول آیت الله صدوقی، اگر علامه طباطبائی را از حوزه علمیه قم برداریم، حوزه علمیه، وزن چندانی نخواهد داشت.

در ادامه این مراسم، پژوهشگران برتر مؤسسه توسط علامه مصباح یزدی، تجلیل شدند.

گفتنی است مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) قم، پنجشنبه 26 دی ماه در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد