علامه مصباح یزدی: شهید مطهری، نماد علم و معلم در عصر حاضر است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: امام (ره) که زندگی خود را تنها بر اساس ارزشیابی مادی استوار نکرده و قدر عمر شریف خود را می‌داند، شهید علامه مطهری را حاصل عمر خود می‌نامد. امام (ره) چنین تعبیری را برای هیچ فرد دیگری ندارند. این‌که امام (ره) که خود سبب تحقق نعمت‌های بزرگ الهی شده است، از شهید مطهری به «حاصل عمر من» تعبیر می‌کنند، نشان از عظمت شخصیت شهید مطهری دارد و از همین رو شهید مطهری نماد معلم شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در مراسم گرامیداشت روز استاد و تقدیر از اساتید برتر این مؤسسه، ضمن بزرگداشت روز معلم و تبریک این روز به اساتید و معلمان، اظهار داشت: مطلوبیت علم، به قدری بدیهی است که اگر کسی را بی علم و نادان خطاب کنند، ناراحت می‌شود و از آن جا که معلم عامل انتقال و شکوفایی این علم است، دارای ارزش و احترام است.

علامه مصباح یزدی با اشاره به این‌که یک عامل درونی همگانی انسان را به سمت ادا کردن حق و قدردانی از کسی که نعمتی به وی داده است، سوق می‌دهد، خاطر نشان کرد: خداوند متعال در قرآن کریم در موارد متعددی سعی کرده است که حس شکرگزاری را در انسان بیدار کند.

وی با اشاره به آیه ای از قرآن کریم اظهار داشت: خداوند متعال تشکر و قدردانی از پدر و مادر را بلافاصله بعد از لزوم شکر خود بیان کرده است؛ از آن جا که انسان نعمت وجود پدر و مادر را به خوبی درک می‌کند و هستی خود را متوقف بر وجود آنان می‌داند، از این رو بیدار کردن شکرگزاری نسبت به والدین ساده تر است. البته در مرحله بعد وقتی انسان فهمید هستی بخش اصلی خداست، بهتر لزوم شکر خدا را حس می‌کند و در مقام شکر خداوند بر می‌آید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: بر اساس همین استدلال، هرکسی در ساختن وجود ما، یا کمال و رشد ما مؤثر باشد، لایق قدردانی و شکر است، و هر چه تأثیر او در رشد و کمال بیشتر باشد و یا سبب کمال مهم تری شود، شکر و قدردانی از او نیز واجب تر است؛ لذا شکر معلم امری کاملا بدیهی و مسلم است.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم اظهار داشت: خداوند متعال وقتی انبیاء را معرفی می‌کند تا اهمیت آن‌ها بهتر درک شود، تعلیم و تزکیه را از ویژگی‌های آنان ذکر می‌کند. انبیاء مطالبی را به مردم تعلیم می‌دادند که هرگز خودشان و به تنهایی نمی توانستند به آن برسند و آن اموری است که توسط وحی بر پیامبران نازل شده و آن‌ها به مردم ابلاغ می‌کردند؛ لذا انبیاء شایسته شکر عظیم هستند، همان گونه که کسانی که واسطه اند که وحی را به ما برسانند نیز شایسته ستایش و قدردانی هستند.

آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: بنا بر آن چه گفته شد، اولا علم کمال آفرین است و ثانیا بیدار شدن حس فطری شکر در انسان ها، آن‌ها را به سمت قدردانی و اداء حق صاحب این نعمت (معلم) سوق می‌دهد؛ اما باید توجه داشت همه علوم اهمیت یکسان ندارند و لذا علمی که دارای ارزش بیشتری باشد، شکر بیشتری را نیز می‌طلبد.

وی با بیان این‌که ملاک ارزشیابی افراد با توجه به معرفت آن‌ها متفاوت است، اظهار داشت: یک دسته هستند که ملاک آن‌ها برای ارزشیابی نعمت ها تنها آثار دنیوی و قابل مشاهده آن‌ها است. این نوع ملاک ارزشیابی بسیار سطحی است و حتی کودکان نیز می‌توانند این ارزشیابی را درک کنند، که متأسفانه ملاک ارزشیابی بیشتر مردم دنیا، از این نوع است.

وی ادامه داد: دسته دوم کسانی هستند که دستگاه و ملاک ارزشیابی آن‌ها در مرحله ای بالاتر قرار دارد و نه تنها نعمت‌های دنیا، بلکه نعمت‌ها و خوشی‌های آخرت را نیز در نظر می‌گیرند، و لذا نعمتی که اثر اخروی داشته باشد را نیز شایسته شکر دانسته و از صاحب حق شکرگزاری می‌کنند، که بسیاری از مؤمنین معتقد به معاد در این سطح هستند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به بالاترین مرحله ارزشیابی نعمت‌ها خاطر نشان کرد: اما برخی هستند که همه ارزش‌ها را در رضای خدا می‌بینند و هر نعمتی که آنها را به خداوند نزدیک‌تر کند، دارای بالاترین ارزش می‌دانند، ولو این‌که با سختی‌های دنیا همراه باشد؛ دنیا و آخرتشان رضای خداست، و این عده معصومین و اولیاء خداوند هستند.

وی افزود: تنها در صورتی که چنین معرفتی حاصل شود، فرد می‌تواند به کمال برسد و بند تعلقات دنیوی را از پای خود بگشاید؛ تنها در صورت رسیدن به این درجه بالای معرفت و ارزشگذاری است که فردی چون امام حسین (ع) می‌تواند در پرتو آن از عزیزانی مانند علی اکبر (ع) دل بکند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: طبیعی است که اگر معلمی این علوم و معارف را به ما بیاموزد، لزوم شکرگزاری از او خیلی متفاوت از دیگران خواهد بود، چرا که نقطه اوج و مسیر کمالی را به انسان نشان داده است که قابل مقایسه با کمال‌های دیگر نیست.

وی در بخش پایانی سخنانش با بیان این‌که در عصری زندگی می‌کنیم که خداوند نعمت‌های عظیمی را به صورت ارزان و ساده در اختیار ما قرار داده است، ادامه داد: البته شکی نیست که برای تحقق این نعمت‌های الهی که شامل حال ما شده است، امام خمینی (ره) نقش بسزایی داشت.

این فیلسوف اسلامی ادامه داد: امام(ره) که زندگی خود را تنها بر اساس ارزشیابی مادی استوار نکرده و قدر عمر شریف خود را می‌داند، شهید علامه مطهری را حاصل عمر خود می‌نامد. امام (ره) چنین تعبیری را برای هیچ فرد دیگری ندارند. این‌که امام (ره) که خود سبب تحقق نعمت‌های بزرگ الهی شده است، از شهید مطهری به «حاصل عمر من» تعبیر می‌کنند، نشان از عظمت شخصیت شهید مطهری دارد و از همین رو شهید مطهری نماد معلم شد.

وی با اشاره به نمونه ها و نقل خاطره هایی از شهید مطهری، ادامه داد: بهترین کسی که در عصر حاضر صلاحیت دارد تا نماد علم و معلمی باشد، شهید مطهری است؛ همان کسی که وجدان و فطرتمان آرام نمی گیرد مگر آن که دَین خود را به وی ادا کرده و از او شکرگزاری کنیم.

گفتنی است مراسم گرامیداشت روز استاد و تقدیر از اساتید برتر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) دوازدهم اردیبهشت ماه سال جاری، با حضور جمعی از اساتید، دانش پژوهان و طلاب حوزه‌های علمیه در تالار امام خمینی این مؤسسه برگزار شد.

در پایان این مراسم از اساتید برتر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با حضور علامه مصباح یزدی، تقدیر صورت گرفت.

آخرین محتوای سایت

امکانات جدید؛‌ زمینه کمال یا سقوط سریع‌تر
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
فاطمه زهرا‌سلام‌الله‌علیها الگویی ایده‌آل
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَصَلَّی اللهُ عَلَی...
تحول فرهنگی، ریشه انقلاب اسلامی
  روز شهادت «شهید دکتر مفتح» به نام وحدت حوزه و دانشگاه تعیین شده است؛ این چه نکته‌ای دارد؟...
دفاع از دین؛ ارزشمندترین دفاع
دفاع از دین؛ ارزشمندترین دفاع بیانات حضرت آیت‌الله مصباح (ره) در دانشگاه دفاع ملي در تاریخ 16/...
ولایت‌فقیه؛ رمز بقای نظام اسلامی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم ولایت‌فقیه؛ رمز بقای نظام اسلامی بیانات حضرت آیت‌الله...
نگاهی گذرا بر عوامل کاهش جمعیت و وظایف روحانیت در جبران آن
نگاهی گذرا بر عوامل کاهش جمعیت و وظایف روحانیت در جبران آن در ديدار با اعضاي کارگروه جمعيت با...