علامه مصباح یزدی: نعمت انقلاب اسلامی، پلیس را از ذلت نوکری رضاخان به افتخار خدمتگزاری دستگاه امام زمان (عج) رساند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به نعمت انقلاب اسلامی گفت: در دوره ای زندگی می‌کنیم که خداوند به ما نعمت هایی داده است که در طول تاریخ، به کمتر کسی این نعمت را عطا کرده است؛ اثر کوچک آن، تفاوتی است که پلیس امروز با پلیس در رژیم قبل داشت؛ پلیس در 70 سال پیش وظیفه اش کشیدن چادر از سر دختران و زنان مسلمان و جلوگیری از برگزاری مجالس ابی عبدالله (ع) بود؛ اما پلیس امروز در دستگاه اسلامی فعالیت می‌کند و مصداق افرادی است که امام سجاد (ع) برای آن‌ها دعا کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) درجمع رؤسای کلانتری‌ها و فرماندهان انتظامی ضمن بیان عظمت دهه ذی الحجه و روز عرفه، بر بهره برداری از این روز‌های عزیز تأکید کرد و اظهار داشت: چیزی که لازم است به آن توجه کنیم، این است که نعمت‌های الهی را شناخته، ارزشیابی کرده و شکرش را به جای آوریم؛ مخصوصاً نعمت هایی که تا آدمی به آن فکر نکند و آن را با موارد دیگر مقایسه نکند، قدرش را نمی شناسد.

آیت الله مصباح یزدی با ارائه مثال هایی گفت: همان گونه که اگر یکی از مقامات عالی کشور، ما را به صورت خصوصی دعوت کند، آنچه برای ما اهمیت دارد، نه پذیرایی به وسیله میوه و شیرینی، بلکه اصل مورد توجه قرار گرفتن توسط یک شخصیت بزرگ است، برخی نعمت‌های خدا نیز این گونه هستند که اهمیت اصلی آن در این است که خداوند در بین همه مخلوقات، به ما توجه کرده و ما را مخاطب خود قرار داده و به مهمانی دعوت کرده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که ارزش وجودی انسان در همان حدی است که فکر می‌کند، ادامه داد: گاه انسانی نهایت هدفش از کار کردن این است که درآمدی داشته باشد تا غذایی تهیه کند و زندگی کند، اما فرد دیگری انگیزه‌اش این است که امنیت مسلمانان و مردم کشور تأمین شود؛ لذا طبیعی است که این نگاه ارزش بیشتری دارد؛ مخصوصاً این‌که نعمت امنیت وقتی بیشتر مشخص می‌شود که انسان به ناامنی در کشور‌های همسایه و منطقه نگاهی بیندازد که روزانه حملات انتحاری و انفجار در آن‌ها صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: گاه افرادی که به مشاهد مشرفه مشرف می‌شوند و یا در موقعیت‌های خاصی مانند دهه ذی الحجه، عرفه و شب قدر قرار می‌گیرند، نهایت خواستشان از خداوند مسائل مادی است؛ اما نحوه دیگری از مواجهه با دستگاه خدا نیز وجود دارد که فرد تنها خدا را می‌خواهد و آنچه برای او اهمیت دارد این است که مورد توجه خدا باشد و خدا او را دوست داشته باشد؛ که این نوع نگاه در گرو بالا رفتن معرفت و شناخت نعمت‌های خداوند متعال است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که خداوند متعال در قرآن کریم به افرادی اشاره کرده است که آن‌ها را دوست دارد و آن‌ها را بندگان خوب خود معرفی کرده است، ادامه داد: امروز هم هستند افرادی از پیرو جوان که خدا پیوسته به آن‌ها می‌گوید: دوستتان دارم؛ وقتی در محل کار، یک نامه تشکر که نشان از رضایت مسئول مافوق ما از کار ماست ما را خوشحال می‌کند، چگونه خواهیم بود وقتی خداوند متعال، که قابل مقایسه با سایر افراد نیست، از ما راضی باشد؟

وی به نعمت انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: در دوره ای زندگی می‌کنیم که خداوند به ما نعمت هایی داده است که در طول تاریخ، به کمتر کسی این نعمت را عطا کرده است؛ اثر کوچک آن، تفاوتی است که پلیس امروز با پلیس در رژیم قبل داشت؛ پلیس در 70 سال پیش وظیفه اش کشیدن چادر از سر دختران و زنان مسلمان و جلوگیری از برگزاری مجالس ابی عبدالله (ع) بود؛ به گونه ای که اگر زنی می‌خواست عفاف داشته باشد، مجبور بود در خانه بماند مبادا پلیسی در کوچه او را ببیند؛ یا باید مجلس ابی عبدالله (ع) به صورت مخفیانه در زیرزمین و با صوت بسیار آرام برگزار می‌شد تا مبادا پلیس از آن با خبر شود و جلوی آن را بگیرد! اما پلیس امروز در دستگاه اسلامی فعالیت می‌کند و مصداق افرادی است که امام سجاد (ع) برای آن‌ها دعا کرده است.

وی با بیان این‌که تصحیح نگاه انسان نسبت به هستی، خدا و خودش، ارزش انسان را بالا می‌برد، ادامه داد: پاسخ به این سئوالات که خدا کیست و ما چه کسی هستیم؛ خدا چه به ما داده است و در برابر نعمت‌های او چه وظیفه ای داریم؛ می‌تواند نگاه ما را تصحیح کند. چنین نگاهی سبب می‌شود که فرد همیشه شکرگزار خدا بوده و خود را بدهکار خدا بداند به‌گونه‌ای که نمی تواند شکر نعمت‌های او را به جا بیاورد.

وی افزود: فردی با چنین نگاهی نه تنها خود را طلبکار نمی داند، بلکه سعی می‌کند به بندگان خدا خدمت کند، از زندگی اش لذت می‌برد، و دائما انسانیتش نیز ارتقا پیدا می‌کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم افزود: کسی که باور دارد هر چه دارد از خداست، هر چند برای رفع کمبودها تلاش می‌کند، اما آن‌ها را امتحان الهی می‌بیند نه این‌که دائما از آن‌ها شکوه و گلایه کند.

وی با اشاره به این‌که شکر نعمت، افزایش نعمت و مهم تر از آن سعادت ابدی را به ارمغان می‌آورد، لزوم شکر خدا به خاطر نعمت انقلاب اسلامی را یاد‌آور شد و ادامه داد: نعمت انقلاب اسلامی، پلیس را از ذلت نوکری رضاخان به افتخار خدمتگزاری دستگاه امام زمان (عج) رساند.

علامه مصباح یزدی در پایان این دیدار صمیمی که شنبه 20 شهریور ماه در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) قم برگزار شد، اظهار داشت: از عمق دل شما را که برای نظام اسلامی خدمت می‌کنید، دوست داریم و از شما سپاسگزاری می‌کنیم.