علامه مصباح: در نظام اسلامی فرهنگ اصل، و بقیه امور فرع هستند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: متأسفانه برخی افراد حتی در بین مسئولان و دولتمردان معتقدند که اگر ما بخواهیم پیشرفت کنیم باید شبیه یکی از ایالت‌های آمریکا بشویم، یا حد اقل به جایی برسیم که آمریکا نظر لطفی نسبت به ما داشته باشد، مثل اسرائیل که مورد حمایت آمریکا است. عده‌ای شناختشان در همین حد است و بیش از این نمی‌فهمند؛ بر همین اساس اگر از آخرت مردم صحبت شود، می‌گویند شما غصه آخرت مردم را نخورید.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) در دیدار با فرمانده نیروی انتظامی کشور ضمن شکرگزاری از برقراری نظام اسلامی، اظهار داشت: در طول تاریخ اسلام، برقراری نظامی که نایب امام معصوم(ع)، به طور رسمی و قانونی و با رضایت مردم در رأس آن قرار گرفته باشد، سابقه ندارد.

این استاد برجسته حوزه با اشاره به این‌که در همه کشورهای متمدن  دنیا، اولین وظیفه حاکمان، حفظ امنیت است، ادامه داد: حتی برخی مکاتب سیاسی، تنها وظیفه دولت را حفظ امنیت دانسته و آن را تنها دلیل عقلانی وجود حکومت می‌دانند؛ در اسلام و نظام اسلامی نیز مسأله امنیت از جایگاه مهمی برخوردار است.

وی با اشاره به تفاوت امنیت در نظام اسلامی و سایر کشورهای دنیا، ادامه داد: امنیتی که در کشور جمهوری اسلامی ایران مورد نظر است، در امنیت مادی خلاصه نمی‌شود؛ بلکه امنیت اخلاقی و اعتقادی را نیز شامل می‌شود. لذا وظیفه نیروی انتظامی در نظام اسلامی چندین برابر نیروی انتظامی در کشورهای دیگر است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که نیروی انتظامی در مقابل وظیفه سنگین‌تری که در نظام اسلامی بر عهده دارد، از افتخاری برخوردار است که نیروهای انتظامی سایر کشورها از آن محروم هستند، ادامه داد: در نظام اسلامی قوای مسلح و نیروی نظامی، خود را فرمانبردار امام معصوم(ع)  می‌دانند؛ چون جایگاه رسمی خاصی که در قانون به عنوان فرماندهی کل قوا تعیین شده، به عنوان نیابت از امام معصوم(ع) است. در واقع پلیس کشور ما تحت فرمان رهبر انقلاب و نائب امام عصر(عج) است؛ ‌در حالی‌که در هیچ یک از کشورهای دنیا چنین چیزی وجود ندارد. این افتخار فقط برای نیروی انتظامی در نظام اسلامی قابل تصور است که جبران کننده زحمات بیشتری است که این نیرو در این نظام، متحمل می‌شود.

وی با اشاره به این که حتی اعتبار قانون اساسی نیز به امضا و تأیید ولی فقیه است، ادامه داد: مسئولین نیروی انتظامی که به لطف خدا، از پاک‌ترین افراد و معتقد به انقلاب و اسلام هستند، از عمق دل باید به این امر توجه داشته باشند که فرمانده کل قوا، نائب امام عصر(عج) است و باید از او فرمانبری کنند؛ اگر دیگرانی هم وجود دارند، فرعی هستند و با امضای ولی فقیه است که اعتبار یافته‌اند.

این فیلسوف برجسته اسلامی با اشاره به لزوم توسعه شناخت معارف اسلامی در بین نیروهای نظامی و انتظامی، اظهار داشت: نیروهای نظامی هر روز باید به فکر این باشند که آیا وظیفه خود را در نظام اسلامی درست انجام داده‌اند یا نه، و آیا امام زمان‌(عج) از انجام وظیفه آنها راضی بوده است؟

وی افزود: در حدی که بنده اطلاع دارم و خدمت دوستان نیروی انتظامی رسیدم، افرادی شایسته، برجسته، دلسوز و وظیفه شناس در این نیرو به کار گمارده شده‌اند که برای وجود یکایک آنها ، خدا را شاکر هستیم. نگاهی به امنیت کشورهای همسایه، ارزش وجود این نظام و شایستگی مسئولین نظامی آن را بیشتر نشان می‌دهد.

 وی با اشاره به این که از ابتدای انقلاب، برخی افراد به مناصبی دست یافته‌اند که در دل اعتقادی به ولایت فقیه نداشته‌اند، ادامه داد: این افراد حتی در بعضی مسائل امنیت داخلی و خارجی نظرات عجیبی داشتند؛ از جمله این‌که در ابتدای دفاع مقدس رئیس جمهور وقت معتقد بود که ما در ایران بمانیم و وقتی دشمن بعثی وارد کشور شد، مانند اشکانیان در کشور خود با دشمن بجنگیم!

آیت‌الله مصباح افزود: برخی از این افراد که در نظام اسلامی به مسئولیت‌هایی نیز رسیده‌اند، و چه بسا در لباس روحانیت هم بوده و هستند، در باطن فرهنگ غربی را پذیرفته، وهیچ اعتقادی به این که اسلام توان اداره امور اجتماعی را داشته باشد، ندارند.

وی با اشاره به دشواری مسیر نیروهای انتظامی گفت:  از طرفی روح اسلام و قانون اساسی، اطاعت از رهبری و اهتمام نسبت به حفظ امنیت اخلاقی و اعتقادی مردم در کنار امنیت فیزیکی را برای نیروی های انتظامی ایجاب می‌کند، و از سوی دیگر این نیرو در برخی مقاطع با دولتمردانی مواجه است که بت‌شان اقتصاد، و معبود و الگویشان نیز آمریکا است؛ این دوگانگی کار را برای نیروی انتظامی سخت می‌کند.

عضو جامعه مدرسین افزود: متأسفانه برخی افراد، حتی در بین مسئولان و دولتمردان معتقدند که اگر ما بخواهیم پیشرفت کنیم باید شبیه یکی از ایالت‌های آمریکا بشویم، یا حد اقل به جایی برسیم که آمریکا نظر لطفی به ما داشته باشد، مثل اسرائیل که مورد حمایت آمریکا است. عده‌ای شناختشان در همین حد است و بیش از این نمی‌فهمند؛ بر همین اساس اگر صحبت از آخرت مردم شود، می‌گویند شما غصه آخرت مردم را نخورید .

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به سخنان رهبری در خصوص فرهنگ، اظهار داشت: کشاورزی که روی زمین کار می‌کند و با تلاش زیاد، گندم را به بار می‌نشاند، هدف اصلی‌اش برداشت گندم است، هر چند که از کاه به جا مانده از گندم نیز استفاده می‌کند؛ در نظام اسلامی، فرهنگ مانند گندم هدف اصلی است و مسائل دیگر، هر چند مورد توجه هستند، ولی فرعی و بالتبع هستند؛

وی افزود: اما عده‌ای آرمان خود را رونق اقتصادی می‌دانند، و برای رسیدن به آن حاضرند احکام اسلام نیز زیر پا گذاشته شود. آنها هر کاری می‌کنند تا تحریم‌ها برداشته شود؛ هر چند این نیز در حد شعار بوده، و حتی اگر هم تحقق پیدا کند، فرق است که آن را اصل بدانیم، یا فرع.

این فیلسوف و متفکر اسلامی ادامه داد: ما در هیچ شرایطی حق نداریم ارزش‌های دینی را زیرپا بگذاریم؛ علاوه بر شرع، قانون اساسی نیز رهبری را فرمانده کل قوا می‌داند؛ بر همین اساس باید توجه داشته باشیم که از نظر شرع و قانون همواره نظر رهبری مقدم بر نظر دیگران است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: وظیفه ما اطاعت از خدا و امام معصوم(ع) و جانشینش، یعنی ولی فقیه است و بر اساس روایات، رد کردن ولی فقیه در حد شرک بالله است؛ اگر در جایی شرک جایز باشد، عدم اطاعت از رهبری نیز جایز است.

وی در پایان تأکید کرد:  تلاش کنیم در حدی که امکان دارد و توان فیزیکی، و اختیارات قانونی و پشتوانه اجتماعی به ما اجازه می‌دهد، در اجرای احکام اسلام و اطاعت از ولایت فقیه، کوتاهی نکنیم، چرا که اطاعت از رهبری اطاعت از امام زمان(عج) است .

گفتنی است دیدار سردار اشتری، فرمانده نیروی انتظامی کشور با علامه مصباح یزدی، روز دوم آبان ماه در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزارشد.

انتهای پیام/