بالاترین درجه متعلق به کسی است که بیشترین فداکاری را در دفاع از دین دارد

علامه مصباح یزدی تأکید کرد: در مکتب سیدالشهداءعلیه‌السلام کسانی که بیشترین فداکاری و ایثار را برای دفاع از دین و رساندن دیگران به سعادت دارند،‌ بالاترین درجه و مرتبه را به خود اختصاص می‌دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) در دیدار با جمعی از روحانیون لبنانی، ضمن بیان این مطلب که بر اساس آیات و روایات شریفه آفرینش انسان در این دنیا بر مبنای حکمت بوده است، خاطرنشان کرد: پس از آفرینش عوالم دیگر و فرشتگان، حکمت خداوند به این امر تعلق گرفت که موجودی را خلق کند که با استفاده از قدرت انتخاب خود، مراتب عالی کمال و یا مراتب سقوط را طی کند.

وی یادآور شد: برای تحقق این هدف عالی لازم است شرایطی که دائماً در حال تغییر است ایجاد شود، تا از این طریق زمینه امتحان انسان فراهم گردد و هر فرد با انتخاب خود به سعادت یا شقاوت برسد.

علامه مصباح یزدی با اشاره به آیه «الَّذی خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَیاةَ  لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً» اظهار داشت: از آیات الهی نیز استفاده می‌شود که نعمت و بلا، هر دو وسیله امتحان انسان است.

وی در ادامه افزود: با یک نگاه تاریخی به زندگی انسان می‌توان دید که از ابتدای خلقت، راه خیر و شر در مقابل انسان باز بوده، و حتی فرزندان انبیا نیز بر سر دو راهی انتخاب خیر و شر قرار گرفته‌اند. قابیل، فرزند حضرت آدم در این دو راهی مسیر شر را انتخاب کرد و برادرش را به خاطر حسد به قتل رساند.

آیت‌الله مصباح یزدی با تأکید براین‌ مطلب که برای فراهم شدن زمینه اختیار، باید دو راه پیش‌روی انسان وجود داشته باشد، تصریح کرد: هدف اصلی خلقت انسان همان رسیدن به کمال و سعادت است، و شقاوت برخی انسان‌ها جنبه تبعی دارد، و از همین‌رو وجود شر و اصحاب شرور، طفیلی وجود ابرار و بندگان صالح خداست.

استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: خداوند از سر رحمت وسایلی را فراهم کرده که راه پیمودن خیر آسان باشد، تا انسان بهتر بتواند به رحمت الهی نائل شود و حتی پاداش کار خیر را ده برابر قرار داده است.

ایشان با اشاره به این‌که خیر و شر مراتب مختلفی دارند، اظهار داشت: به طور کلی می‌توان خوبان را به دو دسته تقسیم کرد:‌ کسانی که فقط به دنبال سعادت و کمال خودشان هستند؛ و افرادی که علاوه بر تعالی خود،در پی سعادت دیگران و رساندن آنها به کمال نیز می‌باشند.

وی افزود: در میان دسته دوم، کسانی وجود دارند که تمام هستی و زندگی خود را برای سعادت دیگران به کار می‌گیرند؛ به عنوان نمونه می‌توان به انبیا و اولیاء اشاره کرد وبارزترین این افراد در عالم سیدالشهداءعلیه‌السلام بوده است.

آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: همان‌طور که خیر و اصحاب خیر مراتب متفاوتی دارند، شر و اصحاب شر نیز دارای مراتبی هستند و بدترین ظلم و درجه شر برای کسانی است که نه تنها نعمت‌های دنیا را از دیگران سلب می‌کنند، بلکه موجب شقاوت ابدی دیگران می‌شوند.

وی یادآور شد: با مقدماتی که اشاره شد جایگاه جهاد در فرهنگ اسلامی روشن می‌شود.‌حقیقت جهاد این است که علاوه براین‌که انسان، خود به سعادت می‌رسد، سعی می‌کند دیگران را نیز به سعادت برساند و آنان را از ظلم‌هایی که موجب شقاوت می‌شود، نجات دهد.

علامه مصباح یزدی با اشاره به این‌که بالاترین جهاد، مقابله با کسانی است که هدایت را از دیگران سلب می‌کنند،‌ اظهار داشت:‌بر این اساس روشن است که در عالم انسانیت، برای برترین جهادی که در آن بیشترین فداکاری انجام شده، بدترین ظلم را از جامعه زدوده، و بادوام‌ترین نعمت‌ها را برای بشریت تأمین کرده باشد، مصداقی مثل جهاد سیدالشهداءعلیه‌السلام سراغ نداریم.

وی ادامه داد: همه مسلمانان ارزش جهاد آن حضرت را می‌دانند، و همیشه با دعای «یا لَیْتَنا کُنّا مَعَک» آرزوی قلبی خود را برای بودن در کنار سالار شهیدان علیه‌السلام ابراز می‌کنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه اظهار داشت: از روایات فراوانی استفاده می‌شود که در آخرالزمان کسانی می‌آیند که اجر شهادت در رکاب سیدالشهدا را بدست می‌آورند و در ثواب جهاد آن حضرت شریک می‌شوند.

ایشان اضافه کرد: ما خدای متعال را شکر می کنیم که در زمانی زندگی می‌کنیم که یکی از نوادگان سیدالشهداء علیه‌السلام شعار ایشان را احیا کرد، و باید بدانیم بر اساس قواعدی که از منابع دینی بدست می‌آید، کسی که با صدق نیت چنین شعاری را سر لوحه زندگی خود قرار دهد مانند کسی است که در رکاب آن حضرت به شهادت رسیده است.

علامه مصباح یزدی تأکید کرد: یکی از بزرگ‌ترین نعمت‌هایی که خداوند در این زمان به ما داده است وجود جناب سید حسن نصرالله است که باید شکرگزار این نعمت نیز باشیم و البته فراموش نمی‌کنیم که ایشان به یک معنا شاگرد حضرت امام(ره)‌ بودند، و جانشین امام راحل، مقام معظم رهبری را با معرفت شناخته‌اند و از وفادارترین سربازان ایشان به شمار می‌روند.

وی افزود: در مکتب سیدالشهداءعلیه‌السلام کسانی که بیشترین فداکاری و بیشترین ایثار را برای دفاع از دین و به سعادت رساندن دیگران دارند،‌ بالاترین درجه و مرتبه را به خود اختصاص می دهند.

آیت‌الله مصباح یزدی در پایان خاطرنشان کرد: بالا بردن میزان اجر و ارزش فعالیت افراد در این راه مرهون چند شرط است:‌ ارتقاء میزان شناخت نسبت به راه سیدالشهداءعلیه‌السلام؛ دوم ارتقا سطح معرفت نسبت به اهمیت این فداکاری در این عصر، که عصر رویارویی همه کفر در مقابل همه ایمان است؛ و سر انجام،نیت خالص و رهایی از تعلقات دنیایی.

گفتنی است این دیدار در تاریخ 22 آذر در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.