علامه مصباح: حادثه‌ای به عظمت قیام امام (ره) در تاریخ ایران نمی شناسم/ بالاترین نعمت برای مردم ایران، وجود شخص رهبر انقلاب است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به امتحانات فردی و اجتماعی، انقلاب اسلامی را یکی از آزمایش‌های اجتماعی خواند و افزود: یکی از نوادگان پیامبر (ص) که راه جدش را به خوبی آموخته بود، در بین جمعیت فریاد زد و همگان را آگاه کرد که این مسیری که می‌پیماییم، اشتباه است؛ افرادی که از سخن وی آگاه شدند، نیز او را همراهی کرده و حتی حاضر به تحمل شکنجه ها،زندان رفتن‌ها و حتی جان دادن شدند؛ مادرانی هم فرزندان خود را با دست خود برای شهادت پروراندند تا تحولی به نام انقلاب اسلامی، رقم بخورد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در جمع جامعه پزشكی سپاه الغدیر استان یزد با اشاره به دو نوع نگاه به جهان هستی و آفرینش اظهار داشت: عده ای معتقدند که این جهان و انسان‌ها و کرات و کهکشان ها، همه به صورت کاملا اتفاقی و تصادفی به وجود آمده است، اما برخی دیگر از جمله انبیاء، معتقدند که این جهان بر اساس یک تدبیر حکیمانه آفریده شده است و در راستای خاصی نیز جهت داده شده است.

آیت الله مصباح یزدی افزود: اگر پذیرفتیم که این دنیا بر اساس تدبیر است، جای این سؤال باقی می‌ماند که، این چه تدبیری است که انسان‌ها دائم در حال تحول هستند؟ از طرفی نوع زندگی انسان‌ها دائم در حال تغییر بوده است و لذا سال‌ها در جنگل‌ها و غارها زندگی می‌کردند و کم کم به شکل امروزی در آمده اند و از طرف دیگر، در رفتار آن‌ها نیز تحولات زیادی یافت می‌شود و گاه در یک لحظه تغییر مسیر می‌دهند.

عضو جامعه مدرسین جوزه علمیه با اشاره به نمونه هایی از صدر اسلام اظهار داشت: همان کسانی که به پیامبر (ص)، ایمان آورده و نماز می‌خواندند و روزه می‌گرفتند، در عرض مدت کوتاهی به گونه ای تغییر مسیر دادند که نوه رسول خدا (ص) را به فجیع ترین وضع کشتند؛ در انقلاب اسلامی نیز افرادی بودند که زحمت‌ها کشیده و شکنجه‌ها را تحمل کردند و خدماتی برای انقلاب داشتند، اما به ناگاه عقبگرد کردند. لذا اگر خدا تدبیر کرده است، این تحولات برای چیست؟

وی با بیان این‌که هیچ فیلسوفی نتوانسته پاسخ مناسب و کاملی به سؤال فوق بدهد، اظهار داشت: نهایت سخن فلاسفه این است که در مجموع؛ عالم دارای خوبی‌ها و بدی هایی است، اما خوبی‌ها بیش از بدی هاست که ارزش وجود داشتن جهان را توجیه می‌کند؛ اما دین جواب دیگری دارد.

استاد تفسیر قرآن کریم با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، اختیار را ویژگی انسان دانست و افزود: مختار بودن انسان، کمال قدرت خدا را نشان می‌دهد؛ چرا که خداوند موجودی را آفریده که بر خلاف فرشتگان و حیوانات، می‌تواند خودش با انتخاب راه صعود یا نزول، مسیر سعادت یا شقاوت را طی کند.

وی با اشاره به این‌که خداوند مرگ و زندگی را برای انسان‌ها آفریده و زمینه را برای انتخاب فراهم کرده، تا نیکوکار و بدکار مشخص شوند، اظهار داشت: قرآن، اسم این سنت را آزمایش و امتحان نهاده است؛ لذا این دنیا محل امتحان است، بلکه محل امتحانات دائمی است.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به امتحانات فردی و اجتماعی، انقلاب اسلامی را یکی از آزمایش‌های اجتماعی خواند و افزود: در عصر تاریک ستم‌شاهی، یکی از نوادگان پیامبر (ص) که راه جدش را به خوبی آموخته بود، فریاد برآورد و همگان را آگاه کرد که این مسیری که می‌پیماییم اشتباه است؛ و افرادی که از سخن وی آگاه شدند نیز او را همراهی کرده و حتی حاضر به تحمل شکنجه ها،زندان رفتن‌ها و حتی جان دادن شدند؛ مادرانی هم فرزندان خود را با دست خود برای شهادت پروراندند تا تحولی به نام انقلاب اسلامی رقم بخورد.

وی با اشاره به این‌که وجود امتحانات سبب کمال و پیشرفت انسان‌ها می‌شود، ادامه داد: در گرو همین امتحانات است که یک نوجوان 13 ساله، کاری می‌کند که امام (ره)، او را رهبر خود می‌خواند؛ لذا این امتحانات سبب می‌شود تا استعدادها به فعلیت برسد.

آیت الله مصباح با بیان این‌که در تاریخ ایران، حادثه ای به عظمت قیام امام (ره) و انقلاب اسلامی نمی شناسم، اظهار داشت: حادثه ای که نه فقط برای مردم ایران، بلکه برای همه کشورهای منطقه و حتی تمام عالم مؤثر بود، و هنوز نمی توانیم ارزیابی کنیم که امام (ره) چه کرد و یا به تعبیر بهتر، خدا به دست امام (ره) چه تحولی را پدید آورد.

وی با اشاره به شروع قیام حضرت امام (ره) ازسال 42 وهمراهی مردم، و سربلند بیرون آمدن آن‌ها در بسیاری از امتحانات فردی و اجتماعی، سرگذشت طیب حاج رضایی را یادآور شد و افزود: طیب یکی از همین مردم بود که در هیئت خود از امام (ره) حمایت کرده بود؛ و حتی وقتی از او خواستند تا بگوید از خمینی (ره) پول گرفته تا او را آزاد کنند، خود را نوکر سیدالشهدا (ع) نامید که نباید دروغ بگوید؛ و اعدام شد اما از امتحان الهی سربلند بیرون آمد.

وی با بیان این‌که همه ما، لحظه به لحظه در معرض امتحانات الهی هستیم، ادامه داد: باید ببینیم وظیفه ما در هر لحظه چیست، و فرض کنیم اگر خدمت امام زمان (عج) می‌رسیدیم، امام زمان (عج) از ما چه توقعی داشت.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این‌که هرکس به عذابی مبتلا شود، به خاطر دنباله روی هوی و هوس بوده و هر کس به سعادتی رسد، مرهون اطاعت الهی بوده است، ادامه داد: لذا نباید به خاطرخوشی دوستان، هم حزبی ها، آشنایان و حتی پدر و مادر، از انجام وظیفه و اطاعت خداوند، غافل شویم؛ چرا که روزی می‌آید که حتی پدر و مادر نیز فرزند خود را رها کرده و به فکر خویشند.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به این‌که هر نعمتی که از خداوند در یافت می‌کنیم، در مقابل آن، وظیفه ای نیز داریم، اظهار داشت: امروز بالاترین نعمتی که خداوند به جامعه ایرانی داده است، رهبری فرزانه است؛ که می‌توانید کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا را با رهبری انقلاب مقایسه کنید؛ امروز کاندیداهای بزرگترین کشور دنیا از لحاظ ثروت و علم و صنعت، سخنانی را بیان می‌کنند که خود امریکایی‌ها نیز از آن خجالت می‌کشند، اما رهبری ایران، که از حیث دوراندیشی، خیرخواهی، حسن تدبیر و صبر کم نظیر است، نه تنها خود بسیار ساده زندگی می‌کند، بلکه از همان روز اولی که بر سرکار می‌آید، فرزندان خود را از ورود به امور اقتصادی منع می‌کند تا جایگاه رهبری پاک بماند و فردا روزی نگویند که بستگان رهبری 8 هزار میلیارد اختلاس کرده اند!

گفتنی است این مراسم در تاریخ سیزدهم آبان‌ماه سال جاری در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد.