علامه مصباح یزدی: درس شهادت سیدالشهدا (ع) برای ما این است که کار برای خدا نتیجه می‌دهد، ولو سالها بعد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که اثرات شهادت سیدالشهدا (ع) در جامعه سال‌ها بعد مشاهده شد و همچنان ادامه دارد، اولین نتیجه ای که از شهادت امام حسین (ع) می‌گیریم را این دانست که اگر کار را برای خدا انجام داده ایم، نباید نگران نتیجه‌اش باشیم، ولو این که نتیجه نزدیک آن، ظاهرا خوب نبوده باشد؛ چه بسا نتیجه‌اش سالها بعد مشخص شده و برکاتش شامل حال جامعه شود؛ لذا اگر کاری برای خدا کردید و گمان کردید که فایده نداشت، غمگین نباشید و بدانید نتیجه‌اش در آینده مشخص می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در نهمین یادواره شهدای این مؤسسه، ضمن شکرگزاری خداوند متعال برای توفیق حضور در مجلس شهدا، اظهار داشت: اگر هیچ چیزی برای عرضه به خداوند نداریم که برای مغفرت الهی، به آن امیدوار باشیم، شهدا به قدری نزد خداوند عزیز هستند که امید داریم خداوند به واسطه احترام به آن ها، ما را مورد رحمت و مغفرت قرار دهد.

علامه محمدتقی مصباح یزدی با اشاره به این که برگزاری مجالس گرامی‌داشت شهدا سبب معرفی ارزش شهادت و انتقال آن به نسل‌های بعد می‌شود، اظهار داشت: اگر مقام معظم رهبری زنده نگاه داشتن یاد شهدا را کمتر از شهادت نمی‌دانند، امری مبالغه آمیز نیست؛ چرا که تأثیر شهادت در جامعه زمانی کامل می‌شود که در جامعه فراموش نشود، و لذا زنده نگاه داشتن یاد شهادت ارزشی به اندازه شهادت دارد.

علامه مصباح یزدی با اشاره به فایده دیگر برگزاری یادواره شهدا اظهار داشت: طبق فرمایش قرآن کریم، شهدا حاضر و ناظرند و قطعا این ابراز ارادت و احترام ما نسبت به خودشان را می‌بینند؛ لذا آن‌ها برای ما دعا می‌کنند و بی شک دعای آن‌ها مستجاب است.

وی با بیان این که همه شهادت‌ها ارزشمندند، اما ارزش آن‌ها به یک میزان نیست و بالاترین درجه آن را سیدالشهدا (ع) دارد، ادامه داد: ایجاد زمینه برای توجه به اصل و حقیقت شهادت، بزرگترین فایده برگزاری مجالس شهداست؛ لذا باید فکر کنیم و این حقیقت را دریابیم که چرا شهادت  در اسلام، این قدر اهمیت دارد و آیا شهدا انتظار ندارند که ما از رشادتشان درس بگیریم؟

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به بخش‌هایی از زیارت اربعین سیدالشهدا (ع) اظهار داشت: هدف سیدالشهدا (ع) رهانیدن مردم از جهالت و بازکردن راه هدایت بود؛ قطعا راهی بهتر از شهادت برای هدایت امت اسلامی وجود نداشت، چرا که اگر وجود داشت سیدالشهدا (ع) نیز همان را انتخاب می‌کرد.

وی حیات جامعه اسلامی را مرهون سیدالشهدا (ع) دانست و افزود: اما آن گونه که باید از سیدالشهدا (ع) و قیام او بهره برداری نشده است، و می‌شد بیشتر و بهتر برای هدایت از ایشان استفاده کرد.

علامه مصباح یزدی امام حسین (ع) را از عزیزترین و پاکبازترین مخلوقات خداوند دانست و گفت: چنین نبود که آن‌ها از زحمت‌هایی که کشیدند و جانی که تقدیم کردند، پشیمان باشند؛ بلکه حتی در آخرین لحظات، بهترین حالات رضایتمندی در وجود سیدالشهدا (ع) موج می‌زد و هر چه به شهادت نزدیکتر می‌شد، نشاط بیشتری می‌یافت. علت این بود که علاوه بر کسب رضایت پروردگار، زمینه هدایتی را فراهم کرد که هزاران سال برای مردم باقی ماند، و این هم عامل دیگری برای رضایتمندی سیدالشهدا (ع) از شهادت خویش است.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به این که اثرات شهادت سیدالشهدا (ع) در جامعه سال‌ها بعد مشاهده شد و همچنان ادامه دارد، اولین نتیجه ای که از شهادت امام حسین (ع) می‌گیریم را این دانست که اگر کار را برای خدا انجام داده ایم، نباید نگران نتیجه‌اش باشیم، ولو این که نتیجه نزدیک آن، ظاهرا خوب نبوده باشد؛ چه بسا نتیجه‌اش سالها بعد مشخص شده و برکاتش شامل حال جامعه شود؛ لذا اگر کاری برای خدا کردید و گمان کردید که فایده نداشت، غمگین نباشید و بدانید نتیجه‌اش در آینده مشخص می‌شود.

علامه مصباح یزدی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که هر چند مصداق بیّن جهاد، جهاد نظامی و قتال فی سبیل الله است، ادامه داد: در فرهنگ اسلامی و با توجه به آیات قرآن و روایات و سیره اهل بیت (ع) معلوم می‌شود که جهاد مفهومی وسیع دارد و همه ابعاد زندگی را شامل می‌شود.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، جهاد اقتصادی، جهاد سیاسی و جهاد فرهنگی را از جمله جهاد‌ها عنوان و خاطر نشان کرد: در هر کجا که با شیاطین جن و انس مواجهه داریم، همان جا عرصه جهاد است؛ لذا گاهی اوقات جهاد نظامی، گاهی جهاد اقتصادی، و همواره جهاد فرهنگی لازم است.

این فیلسوف و متفکر اسلامی در ارزشیابی جهادها اظهار داشت: ارزش هر جهادی وابسته به این است که در آن شرایط نزد خدا اهمیت بیشتری داشته باشد و پیامبر (ص)، اهل بیت (ع) و ولی امر همان را مطالبه کنند.

وی با اشاره به این‌که گاهی جهاد علمی مهم تر و واجب تر از جهاد نظامی است، اظهار داشت: گاه تأثیر قلم عالم از بذل جانش برای اسلام والاتر است؛ به عنوان نمونه، کاری که امام (ره) در طول نهضت اسلامی و  بعد از انقلاب انجام داد، کمتر از حضور در جبهه نظامی نبود.

علامه مصباح یزدی با اشاره به اهمیت جهاد اقتصادی در برخی مواقع اظهار داشت: اگر زمانی نظام اسلامی به سمت وابستگی اقتصادی به بیگانگان و دشمنان پیش رود، ارزش کار افرادی که با جهاد اقتصادی، استقلال را برای کشور به ارمغان بیاورند، کمتر از جهاد نظامی نیست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که ارزشگذاری انواع جهادها با توجه به ضرورت‌ها و شرایط اجتماعی متفاوت می‌شود، ادامه داد: غیر از این که ارزش جهادها با توجه به شرایط و ضرورت ها، متفاوت است، حتی یک نوع جهاد نیز همیشه دارای ارزشی‌ یکسان نیست؛ لذا ارزش کار همه کسانی که در جهاد نظامی شرکت می‌کنند به یک اندازه نیست، و تفاوت ارزش آنها به معرفت و نیت ایشان بستگی دارد؛ چنان‌که گاه عمل واجب به خاطر نیت نامناسب، نه تنها ثواب ندارد، بلکه گناه محسوب می‌شود، مانند نمازی که از روی ریا خوانده شود.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به انواع انگیزه‌هایی که می‌توانند محرک فرد برای انجام کار مطلوب باشد، ضمن بیان آیاتی از قرآن کریم گفت: از جمله انگیزه‌هایی که سبب ارزش کار می‌شود، انجام کار از روی خوف از عقاب الهی و رسیدن به نعمت‌های بهشتی است؛ اما انگیزه دیگری هم هست که فقط کسب رضایت الهی  و لقاء پروردگار است؛ لذا حضرت سیدالشهدا (ع) در آخرین لحظات عمر، در شعری که منسوب به ایشان است، می‌فرمایند: خدایا همه چیز را به خاطر عشق به تو رها کردم و بچه هایم را یتیم کردم تا به لقای تو برسم.

وی با اشاره به روایتی، کمترین قیمت جان آدمی را بهشت دانست و اظهار داشت: برخی لذت‌ها قابل مقایسه با امور دنیوی و مادی نیستند؛ به عنوان نمونه، ارزش یک لحظه لبخند امام زمان (عج) برایمان چه اندازه ارزش دارد، حال آن که امام زمان (عج) خود نیز بنده و مخلوق خداست، و رضا و لقای الهی لذتی بس بالاتر دارد.

رئیس مؤسسه اموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با تأکید مجدد بر اهمیت معرفت و نیت در ارزش کار، ادامه داد: باید معرفت خود را بالا ببریم تا بدانیم برای ازشمندی بیشتر چه باید کرد، و از این‌گونه مجالس شهدا برای کسب این معرفت و عظمت استفاده کنیم.

گفتنی است نهمین یادواره شهدای مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در کنار پیکر شهید مدافع حرم، روز گذشته 26 بهمن ماه در سالن همایش‌ها و نمازخانه این مؤسسه با حضور پرشور اساتید، طلاب، فضلا و مردم ولایتمدار قم برگزار شد.

برای دریافت متن و صوت این جلسه اینجا را کلیک کنید!

آخرین محتوای سایت

تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...