علامه مصباح: امام(ره) مصداق بارز «نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْض» بود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: خداوند متعال به دست یک فرد روحانی که در زیر فشارهای سخت و سنگین  زندگی کرده بود، به ملت ما عزت بخشید. امام راحل(ره) نه فقط از میان یكی از محروم‌ترین اقشار جامعه، یعنی روحانیت، و از سوی دشمنان تحت فشار بود، بلکه حتی از سوی برخی دوستان و اقرانش نیز مورد تهمت بود. او مصداق بارز «نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْض» بود؛ کسی که در تأمین نیازهای مادی خانواده‌اش در مضیقه بود و تنها دارایی‌اش اخلاص، و امید به خدا بود؛ همین کافی بود که خداوند بر او منت بگذارد و چنین حرکت عظیمی به دست او شكل بگیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با جمعی از طلاب سال اول حوزه علمیه نورالاصفیای تهران با بیان خاطراتی از وضعیت طلاب در گذشته، اظهار داشت: در آن دوران وضعیت روحانیت بسیار نامناسب بود؛ به عنوان نمونه در شهرستان یزد، که بنده در آن زندگی می‌کردم، مدارس بزرگ علمیه به انبار اجناس برخی بازاریان تبدیل شده بود.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به این که در آن زمان طلبگی نوعی گدایی آبرومندانه محسوب می‌شد، خاطر نشان كرد: به خوبی به یاد دارم که پس از ممتاز شدن در امتحانات نهایی ششم ابتدایی که به صورت سراسری برگزار می‌شد، وارد حوزه علمیه شدم؛ اما برخی از معلمانم به پدرم اعتراض کردند که چرا اجازه دادی كه فرزندت با رفتن به حوزه گدا بشود!

وی با یادآوری خاطراتی دیگر افزود: به خاطر فقر و بیچارگی كه در آن زمان گریبان‌گیر اغلب مردم بود، برخی وارد حوزه علمیه می‌شدند، به این امید كه بتوانند از این طریق پولی به دست بیاورند و بتوانند زندگی روزمره‌شان را بگذارنند؛ طبیعتاً تبلیغ دین توسط چنین کسانی که با این نیت وارد حوزه می‌شدند، نمی‌توانست چندان تأثیر مناسبی داشته باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به دگرگونی اوضاع جامعه پس از وقوع انقلاب اسلامی، گفت: حال، وضعیت دینداری در آن زمان را با بعد از پیروزی انقلاب مقایسه کنید که یک نوجوان 13 ساله نارنجک به خود می‌بندد و با شجاعت تمام زیر تانک دشمن می‌رود و جان خود را برای دین فدا می‌کند. این تفاوت بینش، و رواج فرهنگ ایثارگری برای دین بعد از انقلاب اسلامی ایجاد شد. اسلام این ظرفیت را دارد که چنین جوانانی را تربیت کند؛ اما تا قبل از انقلاب این ظرفیت مورد استفاده قرار نمی‌گرفت.

استاد اخلاق حوزه ادامه داد: خداوند متعال به دست یک فرد روحانی که در چنین فضا و زیر همین فشارها زندگی کرده بود، به ملت ما عزت بخشید. امام راحل(ره) نه فقط از میان یكی از محروم‌ترین اقشار جامعه، یعنی روحانیت، و از سوی دشمنان تحت فشار بود، بلکه حتی از سوی برخی دوستان و اقرانش نیز مورد تهمت بود. او مصداق بارز «نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْض» بود؛ کسی که در تأمین نیازهای مادی خانواده‌اش در مضیقه بود و تنها دارایی‌اش اخلاص، و امید به خدا بود؛ همین کافی بود که خداوند بر او منت بگذارد و چنین حرکت عظیمی به دست او شكل بگیرد.

علامه مصباح با استناد به آیه‌ای از قرآن کریم اظهار داشت: اگر کسی خالصانه برای خدا قدم بردارد و در این راه آماده تحمل مشکلات و تقدیم جان و مال باشد، بی شک خداوند او را یاری خواهد کرد و اگر کسی در کارش اخلاص نداشته باشد، حتی اگر تحت پوشش مفاهیم مقدسی مثل دین و جهاد و نظایر آن بخواهد اقدامی انجام دهد، خدا او را به حال خود رها خواهد کرد.

وی خطاب به طلاب حوزه علمیه نورالاصفیای تهران تأكید كرد: در همین ابتدای راه نیتتان را خالص کنید و فقط برای رضای خدا و خشنودی قلب امام عصر عجل‌الله فرجه قدم بردارید، و بدانید كه خداوند در این مسیر شما را کفایت می‌کند و به شما همه چیز خواهد داد؛ زیرا شما همه دارایی‌تان را در طبق اخلاص گذاشته‌اید.

آیت‌الله مصباح یزدی در ادامه افزود: هم‌چنان‌كه گاهی لازم است برای به دست آوردن سلامتی از برخی داروهای تلخ استفاده کرد، در مسیر طلبگی نیز باید درون را از آلودگی‌های نفس و دنیا پاک کرد و دل به خدا سپرد و تلخی‌های مسیر را به جان خرید که همین امر ضامن سعادت و سلامت نفسانی انسان خواهد بود.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم تأکید کرد: اگر ما در کارهایمان خالص باشیم، خداوند قلب مبارك امام زمان عجل‌الله فرجه را به سوی ما متوجه می‌کند و آن حضرت برای ما دعا می‌کنند. آیا سرمایه‌ای بهتر از این می‌شناسید؟! به دست آوردن چنین سرمایه‌ای در گرو اخلاص است.

آیت‌الله مصباح یزدی معرفت و محبت اهل بیت علیهم‌السلام را سرمایه‌ای عظیم عنوان كرد، و افزود: نعمت‌های عظیم، شکر بیشتری را نیز می‌طلبد. یکی از نعمت‌های بزرگی که خدا به ما عنایت فرموده، انقلاب اسلامی و وجود امام و رهبری است. اگر ما شکر این نعمت را به جا آورده و چشممان فقط به دست امام عصر صلوات‌الله علیه باشد، نباید در این مسیر ازهیچ قدرت دیگری ترس و هراس داشته باشیم.

گفتنی است دیدار جمعی از طلاب مدرسه علمیه نورالاصفیای تهران با علامه مصباح یزدی، روز 26 بهمن ماه سال‌جاری در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

انتهای پیام/