علامه مصباح: در این دوران اطاعت از ولی فقیه همچون اطاعت از امام معصوم(ع) است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ولایتمداری را به عنوان یکی از درس‌هایی دانست که باید از این شهید والامقام آموخت، و ادامه داد: اطاعت از ولی فقیه در این عصر به منزله اطاعت از امام معصوم علیه‌السلام است؛ اگر ما در زمان حضرت علی صلوات‌الله‌علیه بودیم و آن حضرت مالک اشتر را به عنوان فرمانده منصوب می‌کردند، آیا حق داشتیم از دستورات فرمانده سرپیچی کنیم؟ این در حالی است که نه مالک اشتر معصوم بود، و نه ضمانتی وجود داشت که او اشتباه نکند؛ اما جناب مالك نماینده امیر‌المؤمنین علیه‌السلام بود و حتی اگر اشتباه می‌کرد، وظیفه ما اطاعت از او بود. در این زمان هم ولی فقیه  کمتر از مالک اشتر در زمان علی علیه‌السلام نیست.

 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمیینی(ره) قم در دیدار با خانواده شهید لطفی نیاسر، خطاب به خانواده این شهید بزرگوار ضمن تبریك داشتن چنین فرزندی، شهدای مدافع حرم را مایه افتخار نظام و اسلام دانست و گفت: بركاتی كه از شهادت فرزند والامقام شما و امثال ایشان نصیب مردم ما و عالم تشیع می‌شود، بسیار فراوان است و با هیچ مقیاسی نمی‌توان اهمیت و ارزش کار این شهیدان را ارزش‌گذاری کرد.

وی با بیان این که خداوند اراده فرموده که در هر زمانی كسانی باشند که حجت را بر دیگران تمام كنند، خاطر نشان کرد: انبیا و جانشینان آنها و اهل بیت علیهم‌السلام مصادیق اصلی حجت بر مردم هستند و بعد از ایشان نیز کسانی که اقرب و اشبه به معصومین باشند، حجت بر مردم هستند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم افزود: ما گاهی گمان می‌کنیم که پیشگوئی‌های قرآن و روایات اهل بیت علیهم‌السلام مبنی بر پیروزی نهائی حق وظیفه را از دوش ما بر می‌دارد؛ در حالی که چنین نیست. این اخبار بیان کننده وظیفه‌ای است که عده‌ای باید با اختیار خود بر عهده بگیرند و در واقع به ما می‌فهمانند که با کدام هدف و در کدام مسیر حرکت کنیم. از توصیفاتی که در باره این شهید بزرگوار گفته شد، می‌توان دریافت که ایشان به خوبی راه خود را شناخته بود و در این مسیر گام برداشت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ولایتمداری را به عنوان یکی از درس‌هایی دانست که باید از این شهید والامقام آموخت، و ادامه داد: اطاعت از ولی فقیه در این عصر به منزله اطاعت از امام معصوم علیه‌السلام است؛ اگر ما در زمان حضرت علی صلوات‌الله علیه بودیم و آن حضرت مالک اشتر را به عنوان فرمانده منصوب می‌کردند، آیا حق داشتیم از دستورات فرمانده سرپیچی کنیم؟ این در حالی است که نه مالک اشتر معصوم بود، و نه ضمانتی وجود داشت که او اشتباه نکند؛ اما جناب مالك نماینده امیر‌المؤمنین علیه‌السلام بود و حتی اگر اشتباه می‌کرد، وظیفه ما اطاعت از او بود. در این زمان هم ولی فقیه  کمتر از مالک اشتر در زمان علی علیه‌السلام نیست.

آیت الله مصباح افزود: در این زمان که دسترسی به امام معصوم صلوات‌الله علیه ممکن نیست، ما کسی را  بهتر از رهبر معظم انقلاب سراغ نداریم که بیشترین شباهت را به معصوم داشته باشد و به سیره اهل بیت علیهم‌السلام عمل کند؛ وظیفه ما هم اطاعت از ایشان است، حتی با وجود این که معصوم نیستند.

وی افزود: شاید كسانی در پی این باشند كه با بحث‌ علمی این مسأله را برای خود حل بفهمند؛ اما برخی ـ‌همانگونه که در روایت ذكر شده‌ـ به نور الهی این واقعیت را می‌بینند و آن را درک می‌کنند؛ از همین‌رو قاطعانه در مسیر تبعیت از ولی فقیه حرکت می‌کنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به علاقه این شهید مدافع حرم به اهل بیت علیهم‌السلام اظهار داشت: خضوع در برابر آثار و نشانه‌های آن حضرات مانند مرقد حضرت معصومه و حضرت زینب سلام‌الله علیهما درس دیگری است که می‌توان از این شهید والامقام یاد گرفت. اگر ما واقعاً مقام حضرت معصومه سلام‌الله علیها را درك می‌كردیم، خاک صحنشان را سرمه چشم می‌کردیم.

وی با بیان عظمت کار امام راحل(ره) در تربیت چنین نسلی، اظهار داشت: در سال‌های آخر رژیم شاهنشاهی ورود دختران دانشجو با روسری به دانشگاه ممنوع بود. به نظر شما این سیر نزولی سرانجام به کجا می‌رسید؟ اما خدای متعال به برکت یک پیرمرد روحانی که هیچ حزب و دسته، و قدرت و ثروتی نداشت، این رویه را تغییر داد، به حدی كه شخصیت‌های برجسته سیاسی و نظامی جهان را در برابر او به خضوع واداشت، به گونه‌ای که در زمان سخنرانی امام راحل(ره)، کارتر، رئیس جمهور وقت آمریکا تمام برنامه‌هایش را قطع کرده، و به سخنان ایشان گوش می‌کرد!

آیت‌الله مصباح افزود: هر روز نیز شاهد برکات جدیدی هستیم که از ناحیه امام(ره) شامل حال ما می‌شود؛ حتی وجود مقام معظم رهبری نیز از میوه‌های درختی است که امام راحل(ره) غرس کرد، و اگر نهضت امام (ره) نبود، امروز از برکات و راهنمایی‌های رهبری نیز محروم بودیم.

وی در پایان گفت: شهدا امام‌(ره) را خوب شناختند؛ از همین‌رو تمام هستی خود را برای ادامه راه او فدا کردند. ما باید خودمان را مدیون این عزیزان بدانیم و این فداكاری را از آنها یاد بگیریم.

گفتنی است دیدار صمیمی علامه مصباح یزدی با خانواده شهید لطفی نیاسر كه در حمله موشكی رژیم صهیونیستی به پادگان تی‌فور سوریه به درجه رفیع شهادت نائل شد، 27 فروردین ماه در منزل پدر شهید صورت پذیرفت.

انتهای پیام/