علامه مصباح: خداوند با وقوع انقلاب اسلامی، قدرت خود را به رخ کشید

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نهضت امام خمینی(ره) را یكی از نعمت‌های الهی دانست، و خاطر نشان كرد: خداوند متعال بر ما منت نهاد و توسط یک فرد روحانی، کاری کرد که سران جهان را به تعجب وا داشت؛ مگر این پیرمرد که بود و چه قدرتی داشت که مردم این چنین در اطراف او جمع شدند و جان خود را فدا کردند تا او را بر اریکه قدرت بنشانند؟ اگر کسی این واقعه را بزرگ‌ترین معجزه تاریخ بداند، سخنی به گزاف نگفته است. خداوند به دست شخصی که فاقد همه ابزارهای ظاهری بود، بزرگ‌ترین پدیده تاریخ را به وجود آورد، تا قدرت خود را نشان دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در دیدار با حجت‌الاسلام ربانی، رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه و جمعی از مسئولان آن مركز، با اشاره به این که در گذشته زمینه خدمت یک عالم به جامعه، به صورت گسترده، کمتر فراهم می‌شد، اظهار داشت: می‌توان از خواجه نصیرالدین طوسی به عنوان یکی از علمایی یاد کرد که توانست سیستمی را برای شناسایی علما و خدمت‌گزاران به دستگاه دین و کمک به آنها ایجاد كند؛ اما این خدمات خیلی محدود بود، و گستردگی چندانی نداشت. به جرأت می‌توان گفت امروز نخستین مرتبه در طول تاریخ است که یک عالم بزرگ دینی مثل رهبر معظم انقلاب چنین خدمات سیستماتیکی را به روحانیت و خادمان دین انجام می‌دهد.

وی با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد مقام معظم رهبری خاطر نشان كرد: بنده در میان بزرگان علما فردی به این جامعیت سراغ ندارم. ایشان شخصیتی هستند که در همه ابعاد علمی، اجرایی، اخلاقی، معنوی، توسل و تعقل، به کمال رسیده، و به همه جنبه‌ها توجه دارند. ایشان با این دلسوزی، وسعت نظر و شرح صدر، حتی بر جزئیات بسیاری از کارها، توجه دارند و این نعمت بزرگی برای ماست.

وی افزود: وجود شخصیتی مانند مقام معظم رهبری، با این سعه صدر، و هوش و فراست یكی از نعمت‌هایی است كه خداوند به مردم ما عطا کرد؛ کسی که در سن 80 سالگی حتی به جزئی‌ترین مسائل جامعه توجه دارد. برنامه‌ منظم برای انجام کارهای متعددی که ایشان برای خود دارند، در كنار مشغله‌های فراوان فکری و دشمنی‌های گسترده علیه نظام اسلامی، شبیه اعجاز است. ایشان در این سن به اندازه چند جوان کار می‌کنند و برنامه دارند.

آیت‌الله مصباح یزدی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در طول تاریخ بشریت، هرگز تا این حد و به این وسعت تقابل بین حق و باطل وجود نداشته است. امروز همه قدرت‌های دنیا از آمریکا تا نوکران دسته چندم آن به دنبال ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی هستند و این امری بی‌سابقه است که یک کشور اسلامی تا این حد مورد دشمنی قرار بگیرد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم امتحان و آزمایش را سنت الهی دانست، و گفت: طبیعتاً هر چه فرد تكامكل پیدا کند، امتحانات او نیز سخت‌تر می‌شود. هم‌چنین نعمت‌ها و آفت‌ها هم، با یكدیگر رشد می‌کنند، تا توازن بین قوای حق و باطل برقرار باشد. بر همین اساس امروز که نعمت‌های بیشتری در اختیار ما قرار دارد، آفت‌ها نیز بیشتر است. یكی از این نعمت‌ها وجود شخصیت رهبر معظم انقلاب است.

وی با تأكید بر لزوم شكرگزاری نعمت‌های الهی، افزود: یک مرحله از شکر، شکر زبانی است؛ اما شکر حقیقی، آن است که در عمل ظاهر شود؛ یعنی از نعمت‌ها برای رشد خود، رضایت خدا و خدمت به خلق استفاده کنیم و به فکر سوء استفاده از آنها برای ارضای هوس‌های خود نباشیم.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به خدماتی که نهاد‌های مختلف در جامعه برای خدمت به مردم انجام می‌دهند، گفت: یکی از تکالیفی که خداوند برای انسان قرار داده، آبادانی زمین است. خداوند زمین را برای انسان مسخر کرده، و آبادی زمین نفعی برای خدا ندارد؛ بلکه آبادانی زمین برای مردم حال و آینده است.

آیت‌الله مصباح یزدی در ادامه با اشاره به عزت روحانیت بعد از انقلاب، ضمن یادآوری خاطراتی از دوران پهلوی اظهار داشت: در سال‌های منتهی به انقلاب، چنین القا می‌شد که روحانیون مردم را از رشد و تکامل و ترقی باز می‌دارند و آنها را با خرافات سرگرم می‌کنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم نهضت امام خمینی(ره) را یكی از نعمت‌های الهی دانست، و خاطر نشان كرد: خداوند متعال بر ما منت نهاد و توسط یک فرد روحانی کاری کرد که سران جهان را به تعجب وا داشت؛ مگر این پیرمرد که بود و چه قدرتی داشت که مردم این چنین در اطراف او جمع شدند و جان خود را فدا کردند تا او را بر اریکه قدرت بنشانند؟ اگر کسی این واقعه را بزرگ‌ترین معجزه تاریخ بداند، سخنی به گزاف نگفته است. خداوند به دست شخصی که فاقد همه ابزارهای ظاهری بود، بزرگ‌ترین پدیده تاریخ را به وجود آورد، تا قدرت خود را نشان دهد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که حکومت‌ها در گذشته ساده‌تر بود، اما در گذر زمان و با تغییر شرایط پیچیده‌تر شد، اظهار داشت: باید افرادی باشند که بتوانند مسئولیت‌ها را بر عهده بگیرند؛ لذا وجود كسانی امثال جمع حاضر که زمینه تحقق خواسته‌های رهبری را فراهم می‌کنید، نیز جای شکرگزاری دارد.

وی با تأكید بر این که مسئولان نظام اسلامی نباید کار خود را صرفاً یک شغل و وسیله کسب درآمد تلقی کنند، افزود: انجام این وظایف توفیقی است که خداوند در جهت خدمت به مردم به مسئولان داده است و شایسته است بیشتر به این مسأله توجه داشته باشیم. نتیجه انجام وظیفه با چنین تفکری این است که در برابر خدمت به دیگران، خود را مدیون آنها می‌دانیم، نه طلبكارشان؛ چون آنها وسیله بهره‌مندی ما از ثواب الهی و تقرب ما به خدا هستند؛ اما اگر به عنوان یك شغل به وظیفه خود نگاه کردیم، کار ما قداست و ارزشی ندارد و طبیعتاً در برابر آن بر دیگران منت هم می‌گذاریم.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به وسعت دایره خدمات روحانیان به مردم، گفت: اقتضای کار یك روحانی این است که در ارتباط با دیگران به گونه‌ای عمل کند که علاوه بر ارائه خدمت، موجب رشد معنوی و تعالی آنها نیز بشود؛ چون هدف اصلی همان است.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان با تأكید بر ضرورت توجه و توسل به اهل بیت علیهم‌السلام، خصوصاً وجود مقدس ولی‌عصر صلوات‌الله‌علیه اظهار کرد: روحانیان هر چه دارند به نام مبارک آن حضرت است و بهانه‌ای برای غفلت از ایشان نداریم؛ لذا باید تمرین کنیم که این کیمیا را از دست ندهیم.

وی در پایان افزود: ما نباید در خدمت‌ به دیگران فقط به مظاهر مادی توجه کنیم؛ بلکه باید با توجه به روح کار، هم خودمان رشد کنیم و هم باعث تعالی دیگران شویم. اگر فقط بر خدمات مادی متمركز شویم، تفاوتی بین ما و کفار نخواهد بود.

گفتنی است در ابتدای این دیدار كه بیست و هفتم فروردین ماه سال‌جاری در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، حجت‌الاسلام و المسلمین ربانی، رئیس مركز خدمات حوزه‌های علمیه گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های این مرکز ارائه کرد.

انتهای پیام/

 

آخرین محتوای سایت

تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...